Annons:
Etiketterpolitiksamhällsfrågor
Läst 378 ggr
Magi-cat
2019-11-17 08:34

6-timmarsdag och medborgarlön

Från tidningen Syre:

""Det viktigaste (och allra mest ignorerade) resultatet från basinkomstexperimentet i Finland förra året var detta: människorna som fick basinkomst fick även högre tillit till samhället och till politikerna, till demokratin. Det är inte alls konstigt. Ge folk tillit och de kommer ge dig tillit tillbaka. Ge folk misstro och kontrollsystem och de kommer ge dig misstro och försök att undvika kontrollen tillbaka. Lägg till detta att alla pilotprojekt med basinkomst världen över har resulterat i mindre kriminalitet, mer engagemang i skolan, fler unga entreprenörer, och mindre användning av droger. Man undrar ju lite varför det uppenbara svaret på frågan om hur vi minskar allt det vi vill undvika inte ens uppmärksammas av de svenska politikerna.""

Tyvärr betalvägg, så jag kan inte läsa mer där. https://tidningensyre.se/2019/15-november/basinkomst-foder-tillit-och-dodar-utanforskap/

Men tanken är god och exemplet från Finland är positivt. Människor mådde bättre och var mer positiva, något som det känns som att vi behöver mer av och det vore en stor vinst bara det.

Läs även Bodil Jönssons utmärkta artikel om ämnet:

https://www.va.se/nyheter/2018/06/28/professorn-vi-maste-borja-prata-om-medborgarlon-i-sverige/


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Magi-cat
2019-11-17 08:39
#1

Vi måste också tänka på att samhället kommer att förändras. Vi vet inte hur, men vi kan vara ganska säkra på att det blir mycket.
Bodil Jönsson tar kort upp robotiseringen:

""Professorn: Vi måste börja prata om medborgarlön i Sverige

Fixeringen vid arbetslinjen har gjort det svårt att ens diskutera medborgarlön i Sverige. Nu måste det bli ändring innan den stora robotiseringen, hävdar professor emerita Bodil Jönsson.""


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

DesK
2019-11-17 09:19
#2

Detta borde vara ett stort och viktigt ämne att diskutera i alla partier och i samhället. Bodil Jönsson är en mycket klok kvinna.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Magi-cat
2019-11-17 09:49
#3

#2 Håller med, 🌺 Bodil har mycket att komma med som tål att tänkas på.

Och ett stort ämne är det. Borde börja diskuteras …nu.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Denna kommentar har tagits bort.
kamera0710
2019-11-17 11:20
#5

För många är det tydligen en naturlag att det ska vara 8 timmars arbetsdag.

Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
Effie
2019-11-18 11:57
#7

Vi behöver mer tillit och mindre av kontrollmentalitet. 

Jag minns när vi på jobbet drabbades av SOX. Ett amerikanskt påfund efter Enron-skandalen, där alla anställda som kom åt data skulle begränsas och kontrolleras så att vi inte skulle…ja vad sjutton vi hade kunnat göra vet jag inte, och om detta på allra minsta vis kunnat hindra någon högre upp i företaget att snilla åt sig pengar om de velat - nej det tror jag inte. Effekten blev: mindre effektivitet och mindre arbetsglädje. Att känna att alla vi anställda bara var skurkar som bara ville företaget ont. 

Men tillit kräver förstås ömsesidighet. Ansvar. Solidaritet. Med mera. Sådant som försvinner när kontrollerna tar över. 

Medborgarlön, med ansvar och solidaritet- tänk vilket fantastiskt samhälle vi skulle kunna få  . Vad mycket bra saker vi skulle kunna göra.

Jag hörde en gång att tillit är bland det viktigaste i ett samhälle . Lätt att rasera, svårt att bygga upp. 

Hur bygger man upp det?


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Magi-cat
2022-05-12 17:57
#8

Det är dags för kortare arbetstid!

"The traditional approach to work needs a redesign, says economist Juliet Schor. She's leading four-day work week trials in countries like the US and Ireland, and the results so far have been overwhelmingly positive: from increased employer and customer satisfaction to revenue growth and lower turnover. Making the case for a four-day, 32-hour work week (with five days of pay), Schor explains how this model for the future of work could address major challenges like burnout and the c…"

(med reservation för att jag inte tittat på videon, men TED-lektionerna brukar vara bra.) 😎

https://www.ted.com/talks/juliet_schor_the_case_for_a_4_day_work_week?utm_source=facebook.com&utm_medium=social&utm_campaign=social&utm_content=2022-05-11&fbclid=IwAR05SIlt1J_K7hQYw7n84Ku38jtHUDOwhkqDGge67ACYAB6yXJ-qqPxS1s0


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

The traditional approach to work needs a redesign, says economist Juliet Schor. She's leading four-day work week trials in countries like the US and Ireland, and the results so far have been overwhelmingly positive: from increased employer and customer satisfaction to revenue growth and lower turnover. Making the case for a four-day, 32-hour work week (with five days of pay), Schor explains how this model for the future of work could address major challenges like burnout and the climate crisis -- and shares how companies and governments could work together to make it a reality.
  • Redigerat 2022-05-12 17:58 av Magi-cat
NeferNefer
2022-05-13 06:52
#9

Jag håller med om allt klokt som har skrivits här.
Även jag har arbetat för ett företag som kontrollerar sina anställda och ställer dem till svars för minsta lilla misstag och det tar bort allt som påminner om arbetsglädje och skapar en tung och elak kultur på jobbet. Att berätta för chefer om vad kollegor har gjort och sagt uppmuntrades, vilket ledde till att folk ljög om kollegor de var osams med för att ställa till problem för dem. Och så vidare. Många går in i väggen.
Osund arbetsplats.
Medborgarlön är en fantastisk idé. Det finns så många goda argument för medborgarlön. Till exempel står det i FN:s deklaration om mänskliga rättigheter så här: “Var och en har rätt till en levnadsstandard tillräcklig för den egna och familjens hälsa och välbefinnande, inklusive mat, kläder, bostad, hälsovård och nödvändiga sociala tjänster.” (Artikel 25) För att inte tala om att medborgarlönen skulle kunna rädda livet på många kvinnor som lever i destruktiva förhållanden och som inte har ekonomiska möjligheter att bli fria.
Vi lever inte för att arbeta. Vi arbetar för att leva. 6-timmarsdag!!

May all beings be happy and free from suffering. ❤️Fred! 💖Solidaritet! 💝

  • Redigerat 2022-05-13 06:58 av NeferNefer
Magi-cat
2022-05-13 08:11
#10

#9 Mycket kloka synpunkter och bra skrivet, Nefer! Precis så är det!

Just nu tror jag dock tyvärr det tas steg tillbaka även i den frågan.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

NeferNefer
2022-05-13 08:16
#11

Det var inte bra, men jag tror idén har nått fram till tillräckligt många så den kommer säkert tillbaka när tillfälle gives.

May all beings be happy and free from suffering. ❤️Fred! 💖Solidaritet! 💝

Upp till toppen
Annons: