Annons:
Etikettövrigt
Läst 465 ggr
Eda
11/10/19, 11:03 PM

Föreningen för onödiga kunskaper

Känner ni till Facebooksidan Föreningen för onödiga kunskaper? Det är en Facebooksida som jag nyligen upptäckte och som jag tycker är väldigt rolig, där får man såväl många historiska kunskaper som mycket udda. 

Där står bl.a. om att rollatorns uppfinnare var en svensk poliodrabbad kvinna, Aina Wifalk från Västerås, som 1978 lämnade in sin idé på en helt ny typ av gånghjälpmedel på hjul till en statlig utvecklingsfond. Handläggarna insåg potentialen, sköt till pengar och kopplade in ett företag som gjorde konstruktionen.

Hon tog aldrig patent för rollatorn men fick dock royalties från försäljningen och ett Husmoderspris. När hon fick det sade hon. ” -Jag begriper inte varför jag får den här husmodersbelöningen. Jag är ju ingen husmor och har inte massor av barn!”

Hon tyckte även att dom största bristerna fanns i människors attityder. Som när folk ¬säger ”de handikappade”. – Inte säger man ”de friska”. Vi är individer och inte en grå massa. Aina Wifalk avled 1983.

Till de mer udda inläggen kan man läsa om att Danmarks drottning Margrethe är den enda drottningen i världen som kan komma ut från Lidl ätande korv, drickande äppeljuice och rökande allt på samma gång!

♿ Blogg om hjälpmedel & aktiviteter vid funktionsnedsättning. www.handikapptips.wordpress.com

👗 Blogg om tips på kläder & handarbeten vid funktionsnedsättning. www.textilochtips.wordpress.com

🌺Bloggarna är ideella, jag säljer inget och har ingen ersättning från butiker.

Annons:
Magi-cat
11/11/19, 7:58 AM
#1

Det låter som en sida för mig! 😃

Tack för bra tips, som vanligt, Eda! 🌺

Aina Wifalk förtjänar verkligen att uppmärksammas och jag tror vi nämnt henne förut här på sidan. En som gjorde skillnad!


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Soligajag1
11/11/19, 1:16 PM
#2

Tack för tipset Eda 😀 Den verkar intressant ! Vilken kvinna 👩 hon har hjälpt många människor med detta hjälpmedel ! Går in på Facebook sen och kollar ! 😀👌🏽

HH 🙂

Upp till toppen
Annons: