Annons:
Etiketthistoria
Läst 400 ggr
Magi-cat
10/24/19, 8:29 PM

Att våga säga nej till ondska ...

Att läsa och begrunda.

Piotr Zettinger, 81 år, berättar för skolklasser om sitt liv i ghettot, förintelsen, om ofattbart mod, om rädsla och hur kunde vanliga hyggliga människor bli mördare?

Och så fanns de som gjorde skillnad.
Irena Sendler var en polsk socialarbetare som räddade 2500 barn från ghettot. Hon riskerade sitt eget liv och sin frihet för att rädda andras och är verkligen en av de tysta hjältinnorna.

Läs hela Piotr Zettingers berättelse i länken:

https://svenska.yle.fi/artikel/2019/10/24/250-elever-tystnade-nar-81-ariga-piotr-zettinger-forelaste-om-forintelsen-har-ar?fbclid=IwAR2M5D4LLQSoGsU8eaCycNVZJRhvYyva-1NTwYvmhQaHIeo6TqWb9TXoIoE


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Soligajag1
10/24/19, 8:45 PM
#1

Både fantastisk och hemsk berättelse ! Jag förstår inte än idag hur någon kan vara så grym , ha en sån makt över andra!! Tack för en bra länk och läsning !

HH 🙂

monstermash
10/24/19, 9:09 PM
#2

Tack för tips! Intressant att få läsa hennes berättelse.

wildfire
10/26/19, 5:23 PM
#3

Vad säger man, jag  finner inga ord och så finns det dom som förnekar det uppenbara det dom här människorna på riktigt vart med om . Jag blir så fruktansvärt ledsen men också stärkt av människor som Piotr Zettinger som berättar hur det faktiskt var  ❤️

Soligajag1
10/26/19, 5:48 PM
#4

# 3 Jag håller med dig! Bra att det finns folk som finns kvar från Dessa läger , som vågar träda fram . 😀👍❤️

HH 🙂

Magi-cat
12/5/19, 8:55 AM
#5

2020 är det 75 år sedan Auschwitz-Birkenaus befrielse.

Fortfarande finns de som kan berätta det som aldrig får glömmas.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Upp till toppen
Annons: