Annons:
Etiketterlitteraturböckerpoesi
Läst 185 ggr
Magi-cat
9/11/19, 6:46 PM

Kvinnokamp och glesbygd i ny bok

Elin Olofssons bok "Krokas" blev mycket omtyckt. Nu kommer hon med en ny historisk roman om kvinnors kamp och  strävan att leva sina egna liv. Det är inte tillräckligt skrivet om kvinnorna i glesbygd, säger hon, och denna sneda historieskrivning ska hennes böcker motverka så att även kvinnornas röster hörs.

"En herrgårdsfru på obestånd, en piga utan något att förlora och en outsider med konstnärsdrömmar – de spelar huvudrollerna

i Elin Olofssons nya roman ­”Herravälde”.

Hon skriver gärna om kvinnors kamp för en egen tillvaro, liksom om livet i jämtländska byar.

– Det finns så mycket oberättat om kvinnor i glesbygden."

https://www.aftonbladet.se/kultur/a/naOQVL/det-ar-inte-tillrackligt-berattat-om-kvinnorna?fbclid=IwAR0Aa1GrIytkUpOWsS6r6g4Zw2r3xOXqyUEsL5Ccds8SDnw0v7sl0P_Wjm8

Det verkar vara en intressant och läsvärd bok. Det stämmer ju så bra det hon säger om glesbygdens manliga stereotyper…Säg "glesbygdsbo" och nog träder den tystlåtne jägaren och fiskaren fram….

Det här är också lite typiskt:🙂

"– Jag fattar logiken i en ­liten by, jag vet vem man blir. För alla blir någon i en by – ”den där författaren”, ”den där som inte klipper gräset”… På gott och ont håller vi koll på varandra. Och jag tror att det hänger ihop med att det där uppstår så många historier som ­lever kvar fast ingen längre minns hur det började. I storstäder kommer hela ­tiden nya berättelser och tränger undan de gamla men det gör det inte i byar."

Bra att någon berättar historierna!


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Upp till toppen
Annons: