Annons:
Etiketthistoria
Läst 700 ggr
Loris M
6/30/19, 11:28 AM

Kampen om Lilla Ulfåsa och Vänföreningen Fogelstad

Vet inte om ni följt turer kring försäljningen av Lilla Ulfåsa, huset där Fogelstad-gruppen drev Kvinnliga medborgarskolan i början av 1900-talet, men att det historiska huset las ut till försäljning i december förra året väckte stort engagemang. 

Några kvinnor tog initiativ och bildade  Vänförening Fogelstad och en grupp på FB  i syfte att samla in pengar för att rädda huset så det kulturarvet som Fogelstad-gruppen lämnat efter sig kan leva vidare. 

"Huset, Lilla Ulfåsa, i Julita, Katrineholms kommun var under första halvan av 1900-talet skollokal för tusentals kvinnor från hela landet som utbildade sig vid den kvinnliga medborgarskolan i Fogelstad. Huset har de senaste åren varit en privatbostad är sedan december till försäljning." Källa

I gruppen som snabbt fick tusentals medlemmar samlade man aktivt pengar under våren genom att medlemmar fick köpa "byggstenar" i hopp om att de ska kunna konkurrera ut eventuella köpare. Utropspriset låg på 7 miljoner. Så småningom, i början av juni blev det klart att skådespelaren Agneta Wallin köpt huset. Hon  förklarar i ett inlägg på Facebook varför hon köpt huset:

"För att livet tog en vändning för ett par år sen, som ändrade spelplanen. Jag är inte enbart en aningen egensinnig skådespelare med knackig ekonomi längre. Eller enbart en nybliven gestaltterapeut med spretig självbild och ett plötsligt ordförandeskap i en yrkesförening på halsen. Och alls inte enbart en frånskild mamma med två mellanstora barn och en rasande längtan i bröstet. Jag har nu dessutom fått förmånen, livet och döden har gett mig svängrummet, att göra nåt storslaget. Nåt märkvärdigt som jag tror på. Jag kan. Alltså gör jag.

Jag har inte köpt Lilla Ulfåsa till mig själv. När jag vaknade i den här frågan var huset klart att säljas till en annan spekulant. Goda råd var dyra och anspänningen har varit extrem. Jag har köpt Lilla Ulfåsa för att det om fem år ska ägas av stiftelsen Fogelsta. Jag har köpt det för att samarbeta med vänföreningen och gruppen bakom uppropet, till alla som köpt byggstenar och till alla oss som tror på idén att restaurera både byggnaden och idéerna som bor i den. En medborgarskola. En öppen, rolig och modig plats för demokrati, samtal och berättande, för radikal vänlighet och tro på bildning, en plats för förändring och lust att skapa nytt. "

Annons:
Loris M
6/30/19, 11:33 AM
#1

Om ni vill läsa mer om bakgrunden och historien bakom Fogelstad finns bra info på Kulturföreningen Fogelstads hemsida. Där finns även en beskrivning av hur och varför den Kvinnliga medborgarskolan bildades, samt vilka fem kvinnor som stod bakom det. 

http://www.fogelstad.org/sida/74

Magi-cat
6/30/19, 12:57 PM
#2

Oj vad intressant! Det där hade jag inte följt med i, får läsa mer senare! 🙂


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Upp till toppen
Annons: