Annons:
Etiketterlitteraturböckerpoesi
Läst 387 ggr
Magi-cat
6/16/19, 8:19 AM

Klichéer inom fantasyvärlden

Finns det klichéer inom fantasylitteraturen och är de i så fall användbara och kanske t.o.m. kära gamla bekanta som "gör" en god story eller känns de som upprepningar? När blir de en kliché?

Maria Turtchaninoff både läser och skriver fantasy och utser här fem av de värsta klichéerna som hon hatar eller älskar att hata.

https://www.forlaget.com/maria-turtchaninoffs-varsta-och-basta-fantasy-klicheer/?fbclid=IwAR3NvxbRK0-skW8-WAgbhJahNTLF8ei6K8OisXd9WQX-8jTa6V1AsyipJVs

Särskilt tyckte jag om det här stycket:

"2. Den ensamma kvinnan

Det här är en stereotyp jag tycker ganska illa om. Den ensamma starka flickan eller kvinnan som alltid ska rädda världen på ett manligt sätt. Hon har vuxit upp och föraktat alla kvinnosysslor och bara lekt med svärd. Hennes systrar som bara vill sy är fåniga och löjliga. Hon är alltid ensam i sin kamp att rädda världen. Det något jag aktivt har vänt mig emot i mina böcker – både i Maresi-böckerna och Naondel finns kvinnokollektiv. Jag vill inte heller att Maresi ska behöva göra allting själv i den nya romanen. Man kan faktiskt lita på andra! Både i Maresi och Naondel räddar kvinnorna sig själva, ingen behöver rädda dem. Och de gör det med väldigt kvinnliga förmågor, genom att kamma sitt hår, sy segel. Jag vill att de förmågor och kunskaper kvinnor traditionellt har ska vara värdefulla, för att de är det!"


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
thistletoe
6/16/19, 9:21 AM
#1

Det är viktigt att det får finnas maskulina kvinnor i litteraturen med. Däremot att de ska vara ensamma och kvinnoföraktande… ugh. Likadant att de alltid i slutändan ändå tycks behöva en relation (och alltid med en kille!) fast hon igenom boken varit av den bestämda åsikten att det behöver hon inte. Tråkigt och tröttsamt, särskilt för oss som läst boken för att vi hittade en bit av oss själva i huvudkaraktären när vi började läsa. Jag vill läsa att en fantasybok med en butch i huvudrollen, men jag lär ju få skriva den själv i så fall…

Magi-cat
6/16/19, 8:15 PM
#2

#1 Intressanta synpunkter! Bra att det finns olika! 🌺

Ser fram emot din bok…🙂


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

thistletoe
6/16/19, 8:48 PM
#3

#2 oj, jag med, haha!

Upp till toppen
Annons: