Annons:
Etiketterlitteraturböckerpoesi
Läst 249 ggr
Magi-cat
2019-06-15 08:55

Dyster statistik för biblioteken

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Kungliga bibliotekens statistik årliga statistik visar minus för såväl antalet bibliotek som utlåning som beståndet av fysiska böcker.

"– Jag trodde att jag hade gjort fel när jag såg alla minustecken, säger KB:s statistikansvariga" …

Utlåningen av digitala böcker har visserligen ökat, men inte så det kompenserar för minskningen av andra lån.

Biblioteken är är otroligt viktiga för folkbildningen, för demokratin, för skolan och inte minst för att det är gratis för allmänheten att söka information och delta i kulturevenemang.

Men bibliotekspersonalen har ofta andra uppgifter, det finns för få skolbibliotekarier och bemanningen på sjukhusbiblioteken minskar.

Generalsekreteraren för Svensk biblioteksförening försöker verkligen få till något positivt av den nedslående statistiken:

" Samtidigt framhåller hon det positiva i att bibliotekens försämringar nu syns tydligt. 

– Det gör det lättare för biblioteken att hävda sig. Det är också positivt att politiken har ögonen på vad som händer i biblioteksvärlden,"

http://biblioteksbladet.se/statistiken-visar-minus/

De fria samhällsfinansierade biblioteken är verkligen viktiga att värna om, så besök ditt bibliotek, låna böcker och tidskrifter! 🌺🎈☀️

bild från pixabay.com


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Upp till toppen
Annons: