Annons:
Etiketterlitteraturböckerpoesi
Läst 595 ggr
Magi-cat
5/28/19, 10:43 PM

"Kvinnorna i Ravensbrück" - boktips

Jag fann en bok som jag har svårt att släppa, så viktig är den.

"Kvinnorna i Ravensbrück" av Rolf Tardell skildrar livet i det nazistiska koncentrationslägret avsett för kvinnor:
Ofattbara 132 000 fångar passerade här från maj 1939 till krigsslutet. Det fanns olika kategorier lägerfångar. En del var motståndare till nazismen, kommunister, andra var romer och en del var Jehovas Vittnen. Och så judar förstås, enligt vittnesmål i boken var det judarna som blev hårdast behandlade.

Lägerpersonalen bestod av både kvinnor och män. Här fanns också utbildningsläger för kvinnliga SS-vakter.

De grymheter som begås mot lägerfångarna är oändliga. Sadistiskt, olidligt, hemska.
I boken diskuteras också hur det kan ske, att vanliga, normalt hyggliga unga flickor kan utföra de mest bestialiska dåd mot människor.
På ett ställe berättas att lägerfångarna tävlade om att gissa hur länge det skulle ta innan de nya unga kvinnorna under utbildning växte i sin uniform. En rar ung flicka var först väldigt osäker och bad fångarna om ursäkt…Fyra dagar senare hade hon blivit som de andra fångvaktarna. Så fort går det att mista sin medmänsklighet.

Hur kommer det sig? En förklaring (i den mån det finns någon) föreslås i boken genom att exemplifiera med socialpsykologen Philip Zimbardo's experiment från 70-talet. En grupp studenter delades slumpvis in i "fångar" och "fångvaktare". Experimentet fick avbrytas efter bara sex dagar, då en del av "fångvaktarna" utvecklade sådana sadistiska beteenden att de blev en fara för de studenter som spelade fångar …

Från förlagstexten:

"Samma dag som Rolf Tardells mamma Annette anlände med båt till Malmö i april 1945 kom en polsk före detta lägerfånge till Sverige. Liksom författarens mamma hade hon hämtats av de Vita bussarna i kvinnolägret Ravensbrück. Hennes namn var Helena Dziedzicka och hon kom att ingå i en arbetsgrupp av polska före dettalägerfångar. Resultatet av deras arbete blev över 500 djupintervjuer som användes vid krigsförbrytarrättegångarna efter kriget.

Med hjälp av Dziedzickas dagboksanteckningar och ett, fram till nu, nästan okänt arkiv i Lund tecknar journalisten och författaren Rolf Tardell bilden av kvinnolägret Ravensbrück. Han skildrar de grymheter som begicks av lägrets vakter, liksom fångarnas kamp för rättvisa och upprättelse efter kriget. I boken återfinns vittnesmål av 18 lägerfångar, liksom brev, foton och teckningar. Rolf Tardell har arbetat som journalist i 30 år. Sedan 1990 har han varit anställd på Sveriges Televisions nyhetsredaktioner. Hösten 2014 utkom han med boken Varför har du ritat siffror på din arm farmor? som handlar om hans mamma som satt i Auschwitz och Ravensbrück."

https://www.bokus.com/bok/9789188193698/kvinnorna-i-ravensbruck-vittnen-berattar/

Från Levande Historia om Ravensbrück:

https://www.levandehistoria.se/fakta-om-forintelsen/forintelsen/koncentrationslager/ravensbruck

Hur ska vi förhindra att detta händer igen - för det får inte hända igen! 
Ett demokratiskt samhälle är viktigt, att motverka att dylika rörelser får spridning, att sätta gränser.

Medmänsklighet måste vara ledstjärnan..


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Tarotstollan
5/28/19, 11:05 PM
#1

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Magi-cat
5/29/19, 8:24 AM
#2

#1 Tack för länken till utställningen, Tarotstollan! 🌺


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Upp till toppen
Annons: