Annons:
Etiketthistoria
Läst 246 ggr
Magi-cat
5/25/19, 6:36 PM

Mors Dag

Mors Dag är från början en kamp för fred! Julia Ward Howe skrev vad som kom att kallas "the Mother's Day Proclamation" med en uppmaning till kvinnor i världen att ena sig för fred!
"The appeal was tied to Howe's feminist conviction that women had a responsibility to shape their societies at the political level."

Mors Dag som en allmän dag att fira etablerades av Anna Jarvis 36 år senare.

Bilden kan innehålla: 1 person, text


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Magi-cat
5/25/19, 6:55 PM
#1

"And, with this impassioned plea for peace, Howe, the ardent suffragist and abolitionist, planted the seed that would blossom into the holiday we celebrate today, though it would take 44 years and the campaigning of another activist, Anna Jarvis, before President Woodrow Wilson declared it a national holiday in 1914. By the mid-20th century, this modern version of Mother's Day had spread to over 40 countries and today is celebrated in over 70 worldwide."

"And, for more true stories of inspiring girls and women who have stood up for peace and justice throughout the world, visit our “Activist” biography section at http://amgrl.co/2miHQM0"


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Sindri
5/25/19, 8:16 PM
#2

Ja, tänk om vi kunde använda dagen till sånt istället för allt kommersiellt sk-t vi blir överösta med. "Köp ett par briljantörhängen till mor. Endast 122.000".

Här firar vi av princip varken mors eller farsdagen när affärsmännen vill. Varje gång vi ser barnen är en högtidsdag (och det är rätt ofta…..).

Magi-cat
5/25/19, 8:57 PM
#3

#2 Precis, lite eftertanke så där.

Jag har fått "en tiger", dvs pengar skänkta till ett tigerprojekt. Det tycker jag var bra. 🙂 Jag behöver ändå inga briljantörhängen.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Sindri
5/25/19, 9:36 PM
#4

Det var en bra grej. Det är typ de enda sakerna man bill "ha"  i min ålder. Fast t.o.m. våra ungdomar önskar sig sånt i julklapp. 👍

Magi-cat
5/26/19, 9:01 AM
#5

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Upp till toppen
Annons: