Annons:
Etiketterpolitiksamhällsfrågor
Läst 265 ggr
Magi-cat
2019-05-22 09:23

100 år sedan kvinnor fick rösträtt i Sverige

[

Bilden kan innehålla: 2 personer, personer som står, personer som promenerar, bröllop, folkmassa och utomhus

](https://www.facebook.com/riksantikvarieambetet/photos/a.171742891969/10155983665136970/?type=3&eid=ARDvUxI1rqREGPVP3-MG_xA24wD-gSxs8rIUN8HOdNrhP8CTup3waz-taqCAn5rg2_le8wONd9XGdQn4&__xts__%5B0%5D=68.ARCtrHFdgTMuxbiCgHU51xcC3TTVojMmc5qnhYuZBWCAwgfbgkSIj7UyTxE676_-TA1PVeZjAx4BkT4CMkYt8-QGZ6HyP_4Ala_qqhetpf8q6lD228F8egubYEia16xwlcALpChE_5d0x6PJ7JqESCeuEwUy27GQLIw0U000vLdLzWo2o8aym_T7s7Kf1B0JVq-BcnAJKmG41t4KIXStI1Ffn_AmwHckRlRn-QfyaW0LSI5IxKP-pKTePXL293fcwYNW26kLnYAkfp6hoFraxO5u4btlxHHHajIQM3IKoLe-XM0ofiaJESpIrk6UwgUrKQMGzSRaqwfVJtY8h0Nd&__tn__=EHH-R)

Den här veckan är det 100 år sedan kvinnor fick rösträtt i Sverige! Det var efter omfattande kamp och debatt som beslutet klubbades igenom.

Från Riksantikvarieämbetet:

"100 ÅR SEDAN BESLUT OM KVINNLIG RÖSTRÄTT.

”En gång yttrade en talare i första kammaren, att kvinnlig rösträtt skulle innebära ett misstroendevotum mot männen. Så som det nu ser ut ute i världen förefaller det som att detta misstroendevotum vore berättigat.”

Så sa Gulli Petrini, Sveriges första kvinnliga doktor i fysik, i ett tal vid en manifestation för kvinnors rösträtt år 1918. Första världskriget hade precis nått vapenstillestånd, och det Petrini såg och syftade på var det lidande och den förstörelse som kriget lämnat efter sig.

Krigets följder gjorde kravet på kvinnors rösträtt mer angeläget för de styrande i Sverige. Den 17 december 1918 fattade till slut en nästan enig riksdag beslut om allmän och lika rösträtt för kvinnor och män. Riksdagen var för tillfället urtima (extrainkallad), vilket gjorde att det senare krävdes ytterligare två omröstningar för att ändra grundlagen."

1921 kunde kvinnor och män rösta i allmänna val.

https://riksarkivet.se/kvinnans-rostratt

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=406&artikel=7224100&fbclid=IwAR1KG7A0dw8Phd1d5PA25GD87DenDoM9sGQDrWcUib23OdtUJHevNDd6CnM

bilden är från Riksantikvarieämbetet FB enligt följande: "Här ser vi ett demonstrationståg för kvinnors rösträtt i Göteborg 1918. Bilden är tagen av fotografen Anna Backlund och finns i Nordiska museets samlingar, samt för fritt användande via Wikimedia Commons (utgången upphovsrätt). #internationellakvinnodagen"


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Lussan20
2019-05-22 09:49
#1

Tänk att kvinnors rättigheter fortfarande är ett hot mot männen?

Att det görs för man är mot männen.  Inte att vi är lika mycket värda eller lika mycket människor som männen. Varje dag samma kamp. Farligast är om vi tystnar…Mvh/WL🌺

Maria
2019-05-22 09:50
#2

Det var stort berättade min mormor. 

(Hon var lite udda eftersom hon var trilling och född år 1900. Förmodligen enäggstrilling vilket är väldigt ovanligt då alla systrarna var helst identiska.)

Denna dagen var i alla fall något mormor ofta återkom till.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Lussan20
2019-05-22 10:07
#3

 -Vem vill ses som andra klassens medborgare -sade min mormor.

Vi hölls tillbaka på alla plan och nu ska vi pressas tillbaka igen. Tyvärr finns obegåvade kvinnor som gör gemensam sak med de män som vill pressa oss tillbaka. Krigens lidande var också det som upprörde min mormor. Hon stickade strumpor vantar och tröjor till barnen i krigen.

Hon repade upp gamla plagg , tvättade och färgade innan hon stickade.

Hon var en klok kvinna som lärde sig ta hand om sig och sina 7 barn själv. Morfar var till sjöss, farligt värre. Han gick med kalk från Gotland till Hull i England. Minorna låg tätt.

Vår rösträtt och vår egen kropp måste vi kämpa för..Mvh/WL🌺

Magi-cat
2019-05-22 10:46
#4

Maria och Wonnalesan ❤️❤️


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2019-05-24 18:13
#5

Idag är det 100 år!!! 

Från Selma Stories: "Här står författaren Elin Wägner framför de 30 banden med 351 454 underskrifter som behövdes för att få riksdagen att ta upp frågan om kvinnlig rösträtt.

Okänd fotograf / KvinnSam, Göteborgs universitetsbibliotek"

Bilden kan innehålla: 1 person, står


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Lussan20
2019-05-25 07:48
#6

Vilket härligt foto!

Med en gammal dator som låter som en skördetröska och saknar en del funktioner vill jag ändå framföra min glädje för den dag kvinnor fick rösträtt och en bit på väg att få rätten till sina kroppar

. Jag hade släktingar som inte fick se ut genom fönstret då drog maken ner rullgardinen. Nålpengar var ett begrepp, kvinnan fick be om en slant för att kunna lappa och laga. Kvinnans plikt var att mannens ord var lag, han hade rätt att slå både henne och barnen, våldta och äta först. Allt detta höll tillbaka kvinnans utveckling och hon ansågs som ointelligent och hysterisk.

För att inte tala om hennes moral som stiftades av män, de oäkta barnen dränktes av -änglamakerskor- eller gick mamman i sjön. Ensam stod hon där.

Min gammelfarmor drevs från gård till gård då bonden gjort henne med barn, mitt i vintern med stor mage ut på vägarna med de små barnen.

Hon var djupt troende och behöll sin tro hela livet. Hon gick en mil för att ge min pappa skor till konfirmationen. Jag kämpar för alla dessa kvinnor som fått lida så mycket, om jag tystnar ska stenarna tala…Mvh/WL🌺

Annons:
Magi-cat
2019-05-25 07:53
#7

❤️🤗 Underbara Wonnalesan, tack för dina ord för kvinnornas sak!


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2019-05-25 08:08
#8

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[[eskils_]]
2019-05-25 20:34
#9

#6 Verkligen en hemsk tillvaro för många kvinnor förr!

Ja, rösträttskampen var mycket bra gjort av våra mormödrar och farmödrar - all heder åt dem och åt de vettiga män som hjälpte till! 🏆🌺

Viktigt att kvinnor idag fortsätter bevaka sin rätt till jämlikhet (utan att för den skull förvandlas till manshatare).

Upp till toppen
Annons: