Annons:
Etiketterteknikdesign
Läst 823 ggr
Magi-cat
2019-05-10 08:21

Teknik och design gynnar män?

De data som samhället samlar in för att fatta beslut om tekniska lösningar och design är - fortfarande - i övervägande grad baserade på mäns erfarenheter, inte kvinnors. 

Enligt genus- och teknikforskaren (se länk) vid Luleå Universitet är forskning om fenomenet inte särskilt vanligt, men att det finns jämställdhetsproblem inom teknisk utveckling och design och mycket som behöver åtgärdas.

Som exempel kan nämnas att den digitala assistenten lättare förstår män än kvinnor. Exempelvis Googles taligenkänning har 70 % större chans att korrekt uppfatta vad en man säger än en kvinna.

Ansiktsigenkänningen är sämre på att känna igen kvinnor (särskilt med mörkare hudton) och bättre på män. Detta beror på att AI tränas på män med ljus hy.

Vidare är arbetskläder, verktyg, förarhytter i lastbilar, takhöjd och arbetsmiljöer oftast designat med män som måttstock.

T.o.m. NASA diskriminerar kvinnliga astronauter. Varför hade man inte tänkt på i tid att kolla så rymddräkterna passade när två kvinnor skulle ut på rymdpromenad men det bara fanns en dräkt som var lämplig?

Varför är det så här?

Maria Udén:

"En delförklaring till att manliga normer har prioriterats är att andelen män har varit hög inom teknik och design. Samtidigt finns det en enorm tilltro till att ny teknik ska lösa alla problem i samhället.

– Man ser nästan tekniken som en Messias-gestalt. Att får vi bara ny teknik så löser sig allt, kommenterar Udén."

I länken finns nio exempel på teknik och design av män, för män.

https://svenska.yle.fi/artikel/2019/05/10/9-exempel-pa-teknik-och-design-som-skapas-av-man-for-man-och-varfor-det-ar

Vad finns det för recept? Kompetens, medvetenhet, upplysning…

Jag har svårt att förstå att det fortfarande är så här när fenomenet varit känt hur länge som helst och medvetenheten om det borde vara genomgående och resolut…


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Pyttelite
2019-05-10 08:33
#1

Se till att flickor läser på tekniska utbildningar så kommer det på sikt att jämna ut sig. Varför visar inte kvinnor ett större intresse för teknik och varför förmedlar de inte detta intresse till sina döttrar. Idag råder jämlikhet avseende val av utbildningar - hur kan det komma sig att det fortfarande är färre kvinnor som läser vid tekniska högskolor? Är det männens fel? Är det kvinnornas fel att det finns färre män än kvinnor i vårdyrken? Sen är det en stor skillnad på diskriminering och grad av färdighet när det gäller produktutveckling. Är det diskriminering för att ett datorprogram inte klarar alla upptänkliga fall?


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


[Hayabusa]
2019-05-10 08:43
#2

#1 Ligger en poäng eller två i det.

Magi-cat
2019-05-10 08:44
#3

#1 Det har i årtionden, minst, rått jämlikhet i möjligheter avseende val av utbildningar. Varför skillnaden inte är större, fortfarande, är givetvis en  omfattande fråga.

Och ja, det är tecken på diskriminering att mediciner utprovas för män, att krockkuddar passar och skyddar män bättre och att AI förstår kvinnor sämre än män osv.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Pyttelite
2019-05-10 09:07
#4

#3 Fast nu var det inte dom exemplen du tog från början sedan är AI ett vitt begrepp och kan inte generaliseras som du gör. Det har heller varken med teknik eller design att göra om kvinnor särbehandlas negativt i vården. För att föra en balanserad debatt måste du gå ner på applikationsnivå och mognad av applikationen. Måste alla applikationer klara alla fall innan de kommer ut på marknaden? Låt bli och köp de applikationer du inte är nöjd med. Det finns garanterat en stor mängd applikationer inom AI-gruppen som är neutrala.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


[Hayabusa]
2019-05-10 09:22
#5

#4 En Smartphone, eller mobiltelefoner generellt, borde gynna individer med små, nätta fingrar. Kanske inte män, i första hand?

Pyttelite
2019-05-10 09:37
#6

#5 Det är väl barn du menar och de förstör sina hjärnor via AI. 🥴


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Annons:
Magi-cat
2019-05-10 09:43
#7

#4 Du vägrar se mönstret, det generella, i vad jag tar upp i tråden utifrån länken.

Jag är säker på att det i denna tråd går att diskutera vidare om att manliga normer prioriteras. Om man vill.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[Hayabusa]
2019-05-10 09:46
#8

#6 Så kan det vara…

Pyttelite
2019-05-10 16:14
#9

#7 Nu är det ju så att man ser vad man vill se, inte sant. När det gäller produktutveckling finns det alltid en efterfrågeaspekt och prisbild med. Vägra köpa manliga bilar eller bilar som är designade för män och se till att det finns fler flickor inom industridesign och teknik. Något som kvinnor kan hjälpa till med att föra fram. Minst lika viktigt som att män designar för män.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Magi-cat
2019-06-02 16:25
#10

När nya mediciner tas fram görs nästan alltid djurförsök. 😕 Inte nog med det. Djurförsök till grund för mediciner görs vanligen bara på hannar, eftersom honors växlande hormonnivåer antas kunna ställa till det. Följden blir att när medicinerna används på kvinnor kan de drabbas av oförutsedda biverkningar!

Eller, så är det gamla vanliga könsfördomar:
"Rebecca Shansky kopplar traditionen att utesluta hondjur till fördomar om kvinnor som ”hormonella” och ”känslomässiga”. Hon anser att forskare borde göra alla inledande djurförsök på både honor och hanar. Om tydliga könsskillnader visar sig bör de följas upp. I annat fall är det bara att fortsätta med blandade grupper."

https://www.svt.se/nyheter/vetenskap/djurforsok-med-enbart-hanar-kan-ge-kvinnor-samre-medicin

Intressant, men detta visar även, ännu en gång, hur osäkert och förlegat det är med djurförsök. 

https://forskautandjurforsok.se/


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Pyttelite
2019-06-02 16:41
#11

#10 Tyvärr har det inte med djurförsöken i sig att göra utan de modeller man tar fram och förlitar sig på.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Effie
2019-06-05 08:22
#12

Jag minns när Volvo tog fram en konceptbil, designad av kvinnor. Tanken var att det som funkar bra för kvinnor uppskattas även av män. Och jag minns reaktionerna.

T.ex. fanns det en liten lucka, som vid bensintanken, för att fylla på spolarvätska, så man slapp öppna motorhuven för detta. "Va, tror man inte att kvinnor kan meka med bilar?!!!" (som om man öht ska meka med moderna bilar!)

Och det fanns hjälp vid fickparkering. "Va, tror man inte att kvinnor kan parkera?!!!"


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Magi-cat
2019-06-05 09:16
#13

#12 Vilken utmärkt och praktisk idé att kunna fylla på spolarvätska utifrån! 👍

Och hjälp vid parkering finns väl numera i moderna bilar? Jag menar de låter väl om man kommer för nära? Snart kan de parkera själva…


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Effie
2019-06-05 12:42
#14

#13. På min nuvarande Volvo (och den är nyare än den där konceptbilen) måste jag dels öppna motorhuven, dels ta fram instruktionsboken, för att fylla på spolarvätska…för den är inte självklar.  Tycker definitivt att en extern lucka hade varit ett lyft.

Numera finns det bilar som parkerar själva (fickparkerar, alltså). Och jag skulle absolut gärna ha den funktionen; så kul tycker jag inte det är att fickparkera även om jag klarar av det. Och back-kamera är också trevligt.

Men den gången (det är manga år sedan. 2004 googlade jag fram) tyckte man det var nedvärderande mot kvinnor att hjälpa föraren med smarta funktioner. Jag förstår det inte. Det finns väl mycket som jag klarar av, som jag gärna skulle slippa att göra.


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Pyttelite
2019-06-05 12:46
#15

Vilka är man och hur kan man generalisera som ni gör? Villakvarter det som var negativa till kvinnor och deras önskan?


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Effie
2019-06-05 12:54
#16

#15 "Man" I det här fallet var kommentarer jag läste I tidningar på den tiden.  Självklart inte alla - men jag blev förvånad (eftersom jag tyckte idéerna var bra) att någon ens kunde tänka tanken att bra funktioner kunde vara nedvärderande - för det var så jag uppfattade det.

Men det är som sagt 15 år sedan, och jag har det inte kristallklart I minnet.


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Pyttelite
2019-06-05 14:30
#17

Vilken tidning var det? Vem var det som sa vad? Vad är en tolkning av dig och vad är en tolkning från den tidskrift du läst?


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Magi-cat
2019-06-05 18:27
#18

#15 Vilka är man och hur kan man generalisera som ni gör?

"ni"? Jag avsäger mig sådan generalisering.🙂

"Villakvarter"

Mr Autocorrect in action? 😎

I övrigt; Det går att spåna lite runt omkring ett ämne utan att varje ord ska naglas.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2019-06-06 09:10
#20

#19 Kanske var det YCC som ni läst om

Riktar du dig till någon speciell så får du säkert säga "du". 😉

Och nej, jag hade inte läst dem, vilket i och för sig är ointressant i sammanhanget.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Pyttelite
2019-06-06 09:38
#21

Både du Magi Cat och Effie diskuterade funktioner i bilar i syfte att lyfta fram olikheter mellan könen och när det är fler än en jag vänder mig till så bli det ni. En vanlig språklig konstruktion. 👍


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Effie
2019-06-08 21:20
#22

Nu förstår jag inte vad diskussionen handlar om öht. Jag läste en del irriterade kommentarer i en (eller flera?) tidning(ar) för femton år sedan - det minns väl inte jag vilka. Det enda jag minns är min reaktion: någon hittar på en trevlig funktion, bra för alla - och det kommer tolkningar att bara för att konceptbilen är designad av kvinnor och för kvinnor (och för män som gillar bra funktioner för den delen) så fastnar någon/några på att det skulle kunna uppfattas som att kvinnor inte klarar av bilar. Jag tycker det var en märklig reaktion och det är därför jag minns det.  Men ok, "man" kanske var ett slarvigt ordval, när jag inte har statistik på hur många det var som tyckte så. Jag trodde inte man behövde ha källhänvisningar på allt bara för att skriva en kommentar här.

Ja, det var YCC jag tänkte på. Volvo har inte gjort några fler "kvinnobilar" så vitt jag vet.


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Magi-cat
2019-06-09 07:35
#23

#2Jag trodde inte man behövde ha källhänvisningar på allt bara för att skriva en kommentar här.

Nej, det behöver man inte. 🙂

Det är roligt med synpunkter om och runt ett ämne utan att det alltid blir "debatt".


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Upp till toppen
Annons: