Annons:
Etiketterpolitiksamhällsfrågor
Läst 517 ggr
Magi-cat
5/5/19, 9:02 AM

Förbjud kärnvapen!

Sverige måste ansluta sig till FN:s konvention om förbud mot kärnvapen!

Något mer självklart avtal kan väl knappast gå att finna?

Men tyvärr, det presenterades i januari 2019 en utredning som kommit fram till slutsatsen att avråda från att skriva på överenskommelsen.
Försvarsmakten menar att det inte gagnar Sveriges intressen att tillträda eller underteckna konventionen.

Röda Korset är kritiskt och menar att utredningen har stora brister och inte tar hänsyn till de humanitära konsekvenserna som ett användande av kärnvapen skulle ha. 
(Tänk att det ens behöver påpekas…😕)

Även organisationer som Svenska Freds, Kristna Fredsrörelsen, Läkare mot Kärnvapen anser att regeringen bör verka för ett skyndsamt tillträde till FN:s konvention om förbud mot kärnvapen.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/ob-om-fn-s-karnvapenforbud-konventionen-gagnar-inte-sveriges-intressen

Även Kvinnor för Fred, vill jag tillägga.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Magi-cat
5/5/19, 9:03 AM
#1

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Huygens
5/5/19, 9:57 AM
#2

Jag tror att det finns några frågor man bör ställa sej.

1. Vem eller vad beslutade att mänskligheten skulle ha kärnvapen?
2. Vem eller vad beslutade att mänskligheten skulle bygga massvis med uran-/plutoniumbaserade kärnkraftverk, när dessa kunnat baserats på torium istället?
3. Varför fattades dessa beslut?

Restprodukter från torium är svårare att använda till kärnvapen.

[VSK]
5/5/19, 10:42 AM
#3

Kommer aldrig att hända att jorden blir kärnvapenfri. Varför? jo för att överbefolkningen är det som kommer orsaka tredje världskriget. När ens land blir för trångbott eller inte räcker till för att försörja sin befolkning så kommer man leta nya jaktmarker. Likaså så har länder kärnvapen som skydd för attacker.

Vad tror ni Nordkorea kommer attackera det första det gör sen när det brakar loss. Jo Seoul och Tokyo. Då kommer Kina blanda sig i då Nordkorea är dess allierade och försöka skydda NK från angrepp. Vilka Sydkorea och Japan är allierade med vet ni. 

Gällande FN som är det numer tyvärr ett stort skämt sen snart 30 år. Räcker att titta vilka som är medlemmar där (FN:s kommission för mänskliga rättigheter). Sen för att inte tala om Balkankriget där dess utsatta bad FN om hjälp i dryga 10 år och FN bara blundade för alla mord och våldtäkter som där skedde på barn och kvinnor (i första hand).

Var därför USA inte kunde blunda längre och la sig i och avslutade detta hemska blodbad som där skedde.

Bara för att man officiellt har förbjudit vätebomben så kommer man inte göra det med atombomben. Tror man det så är man tyvärr naiv. 

Vill man undvika kommande världskrig så finns det två möjligheter.

1. Förbjud religion.
2. Minska befolkningen radikalt. 

Mina tankar så här på en söndagsförmiddag.

Magi-cat
5/29/19, 11:12 AM
#4

En överväldigande majoritet av Sveriges befolkning vill att Sverige undertecknar FN:s avtal om kärnvapenförbud!

Undersökningen är beställd från SIFO av Olof Palmes internationella center.

Intressant är också att läsa hur viljan att Sverige undertecknar avtalet avspeglar sig i olika partipreferenser.
Ser man regionalt är de allra flesta i norr övertygade om ett undertecknade och vad beträffar åldersgrupper är kvinnor i åldern 50 - 64 år mest positiva, 96 %.

Men som sagt, majoriteten av hela befolkningen är för en underskrift!

https://www.palmecenter.se/article/karnvapenforbud/?fbclid=IwAR1vMUxCllNkmvClVaCFTiDrnnjJg8VZvoCwVh5ipSy7Hxlyw9qE6r0kDBQ


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
6/14/19, 8:16 PM
#5

Svenska läkare mot kärnvapen om den mycket allvarliga kritiken mot kärnvapenutredningen:

"Hur låg nivå får en statlig utredning hålla när det gäller insyn och transparens? Till skillnad från processerna i Norge, Nederländerna och Schweiz har Sverige valt modellen med en enmansutredning för att undersöka frågan om FN:s kärnvapenförbud. Det betyder att frågan om referensgrupp blir väldigt viktig för att säkerställa att utredningen baseras på olika perspektiv och expertis inom alla relevanta fält."

https://slmk.org/nyheter-press/karnvapenutredningen-raderade-mailkonton-och-hemliga-referensgrupper/?fbclid=IwAR0FXsz3qZEBGJT5bOmu0EUmOOPjuqFnwKzwqr6uVvVn0PnLBkLoghY1ZhA

(Jag har inte hunnit läsa hela men publicerar ändå.)

En så utomordentligt viktig utredning borde vara minutiös och oklanderlig…


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
7/12/19, 9:08 PM
#6

Sverige undertecknar inte FN-konventionen! Man måste vara "realist", säger Margot Wallström.

https://www.dn.se/nyheter/politik/uppgifter-till-dn-sverige-skriver-inte-pa-karnvapenforbud/

Där sjönk hon i aktning.

"Beatrice Fihn vid kampanjen ICAN som fått Nobels fredpris kritiserar ett ”historiskt brott mot svensk säkerhetspolitik”.

– Jag tror att det är bra för ICAN om man funderar på vilka som är deras vänner. Vi tänker fortsätta kämpa mot kärnvapen på ett effektivt och resultatinriktat sätt, svarar Margot Wallström."

Men faktum kvarstår, att regeringen vikt ner sig.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Magi-cat
7/16/19, 7:29 AM
#7

Beslutet skadar Sveriges trovärdighet, säger IKFF, Kvinnoförbundet för fred och frihet.

"Regeringens beslut om att man i nuläget inte kommer att signera FN:s konvention om ett kärnvapenförbud är djupt olyckligt. Det hotar vår säkerhet, går emot folkets vilja och är ett brott mot svensk nedrustningstradition. Det menar Internationella Kvinnoförbundet för Fred och Frihet, IKFF, och Svenska Läkare mot Kärnvapen, som tillsammans driver ICAN (Nobels fredspris 2017) i Sverige."

https://www.vf.se/2019/07/15/beslutet-skadar-sveriges-trovardighet/?fbclid=IwAR0KiURff4J559T7NCyLXEnoC_DHAH3d4P8LoDX-7OrZpkfNQpVu5-VHsxY


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
7/21/19, 7:53 AM
#8

Ingen fotobeskrivning tillgänglig.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Tanita
8/1/19, 1:29 PM
#9

Det är obegripligt hur någon sunt tänkande människa kan vara för kärnvapen.

Upp till toppen
Annons: