Annons:
Etikettkulturevenemang
Läst 289 ggr
Magi-cat
4/23/19, 9:32 AM

"Kvinnorna som kämpat i Norrköping"

"I början på 1900-talet organiserade sig kvinnor i Norrköping och övriga Sverige i kvinnliga fackföreningar och i kvinnoklubbar för att få prata om sina frågor. Om rätten till sin kropp, preventivmedel, försumliga barnafäder och stöd till ensamma mödrar, om lika lön och barnomsorg till förvärvsarbetande mödrar.

I Norrköpings textilindustrier tvingades barn att arbeta, något som fackföreningskämpen och Norrköpingsbon Anna Särström talade emot på den första kvinnokongressen 1907.

Om detta och mycket annat berättar Maj-Inger Klingvall, före detta riksdagsledamot och statsråd, i en föreläsning på Arbetets museum. Under sin tid i riksdag och regering kämpade Klingvall för jämställd representation i offentliga organ, i kommun, landsting och riksdag. Idag fortsätter hon att kämpa, inte minst för de flickor och kvinnor som inte får sina rättigheter tillgodosedda.

Föreläsningen hålls i anslutning till utställningen 100 % Kamp – som visas på Arbetets museum t o m 5 maj 2019."


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Lussan20
4/23/19, 10:10 AM
#1

Jag känner till både henne och arbetarna inom textil. Mina föräldrar arbetade under usla förhållanden i dessa fabriker.

själv har jag ägnat mig åt att ge barn en bra uppväxt inom förskola och skola. Vi hade kontakter med Maj-Inger då vi arbetade under tuffa förhållanden i segregerade områden på 80-90 talet. Nu tillhör jag de frivilliga som räcker en hand då det behövs…mvh/WL🌺

Upp till toppen
Annons: