Annons:
Etiketterpolitiksamhällsfrågor
Läst 416 ggr
Magi-cat
4/20/19, 10:22 AM

Ska böcker reduceras till dekoration?

Läser en krönika i DN om att Stockholms största antikvariat ska stänga, till sorg för många bokälskare.

Förutom att böcker är källor till glädje och kunskap är de också vackra och fantasieggande i sin yttre skönhet. Därför har böcker på sina håll blivit inredningsdetaljer, ibland kallt itusågade för att passa in i bilden…

Frågeställningen är alltså att böcker reduceras när de blir inredning i stället för den outsinliga källan till kulturarv, vetande och fantasi de en gång var ämnade till.

Bokläsningen minskar, även om vi räknar in icke-pappersböcker. Men ser vi nu tecken på en  "kulturell förflackning och civilisationens undergång" som skribenten lite tillspetsat säger för att väcka tankar?

"”Där man bränner böcker bränner man till slut också människor”, skrev Heinrich Heine. Vad händer på ett ställe där man reducerar böcker till inredning? Att mitt lokala Espresso House nyligen invaderades av råttor känns passande apokalyptiskt."

https://www.dn.se/kultur-noje/kronikor/fredrik-strage-vad-hander-i-en-stad-dar-vi-reducerar-bocker-till-en-tjusig-inredningsdetalj/?fbclid=IwAR0YA_GmHci5l4f5_kWNQH3fmgWsM8FFZJ9ZbnSZD6OPvv6Holzm0IuKDPk


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Magi-cat
4/20/19, 12:19 PM
#1

Personligen tycker jag böcker är väldigt vackra som sådana, och vissa är speciellt tilltalande att se på. 😍

Men visst är det trist att antikvariatet med så mycket kunskap läggs ned…


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

MariasKeramik
4/20/19, 2:13 PM
#2

Det är klart att böcker får konkurrens av nätet, och bokhandlare av näthandel, men jag hörde nåt på radio, minns tyvärr inte närmare när, som sa att barn och ungdomar mer och mer upptäcker böcker igen. De uppskattar att ha ett faktiskt fysiskt föremål att hålla i, kunna bläddra i, anteckna i marginalen mm…. Så i det reportaget var de optimistiska om att boken iaf kommer överleva.

Tarotstollan
4/22/19, 6:39 AM
#3

Böcker är ju en del av våran själ! ❤️Skulle inte överleva utan riktiga böcker att bläddra och läsa i!👍

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Magi-cat
4/22/19, 9:14 AM
#4

Precis, riktiga böcker är bäst. 🙂😎

Det är nog ingen som vad jag vet seriöst siat om att pappersböcker kommer att försvinna. Om det ändå är det säger jag bara en sak: vinyl!
Vem kunde någonsin tro att vinylplattor skulle finnas kvar och t.o.m. vara populära? Om vinylen klarar det, kommer böckerna att göra det.

Men de fysiska bokhandlarna har det förstås kärvt.

Vi läser på olika sätt om vi läser digitalt eller fysiskt. Intressant från Karolinska:

https://kib.ki.se/whatsup/blog/skarm-vs-papper


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Upp till toppen
Annons: