Annons:
Etiketterpolitiksamhällsfrågor
Läst 385 ggr
Magi-cat
2019-04-19 14:24

Uppgifter om boklån exponerade på nätet

Givetvis ska vem som helst kunna låna vilka böcker som helst utan att detta kommer ut på nätet!

Uppgifter om boklån anses skyddsvärda, eftersom vilka böcker som lånas kan leda till slutsatser om låntagarens intresseområden.

Nu uppmärksammas dock att sedan 2012 har boklån vid Linköpings universitets boklåneautomater exponerats på internet. Detta framkom vid en sårbarhetsscanning av IT-utrustning.

Att så skett var givetvis utan intention och berodde på en felaktig implementering under 2012.

Det har behövts vissa förkunskaper för att kunna ta del av informationen, och man tror därför inte att någon skada skett, särskilt som informationen inte sägs ha varit sökbar.

Låneautomaterna är dock tagna ur bruk och lån sker på det gamla vanliga säkra sättet, över disk. 😎

https://liu.se/nyhet/uppgifter-om-boklan-exponerade-pa-natet?&utm_source=LiU-nytt&utm_medium=email&utm_campaign=vecka-16-2019

Detta leder ju dock osökt till frågan om hur säkra våra uppgifter egentligen är, både här och där.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Tarotstollan
2019-04-19 14:51
#1

Inte bra men tur att de upptäckte det!

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Magi-cat
2019-04-19 15:06
#2

Javisst var det bra!

Inte hela världen med boklån kan man tycka, inte ens halva, men det visar på sårbarheten hos systemen och att det kan finnas risker, alltid.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Huygens
2019-04-19 15:27
#3

Jag har min uppfattning klar om vem som ligger bakom. Knappast en "oturshändelse".

Magi-cat
2019-04-19 15:43
#4

#3 Jag delar inte din uppfattning. Jag finner det skedda möjligen ansvarslöst men avsiktslöst.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Upp till toppen
Annons: