Annons:
Etiketterlitteraturböckerpoesi
Läst 413 ggr
Magi-cat
2019-04-08 08:32

10 böcker du läste som barn...

…om du var barn på 80-talet, enligt rubriken i länken. 

Annars också, skulle jag vilja säga. 😎 Flera av de här böckerna är fantastiska och håller in till tidens ände. Såsom. "Momo - eller kampen om tiden", av Michel Ende.

https://www.bokino.se/artikel/barnbocker-du-garanterat-laste-om-du-var-barn-pa-80-talet/?utm_source=Nyhetsbrev&utm_campaign=2fec981cbe-EMAIL_CAMPAIGN_2019_04_04_09_41&utm_medium=email&utm_term=0_4f6215cb74-2fec981cbe-37736625


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
MonicaLagerquist
2019-04-08 09:32
#1

Den enda som jag inte har läst är Momo — eller kampen om tiden av Michael Ende.

Stolt ägare till fem La permer

Tarotstollan
2019-04-14 09:36
#2

Det var massor av böcker som jag inte hade läst. Många av barnböckerna hade jag inte ens hört talas om innan jag blev vuxen, så de har jag ju aldrig läst.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Effie
2019-04-16 07:42
#3

De flesta har jag väl last. Några för mina egna barn, på nittiotalet, och några (Michael Ende, Ronja, Maria Gripe och Godnatt mister tom) för mig själv.

Så fans det en lank till barn- och ungdomsböcker för sextiotalet, med Kitty, Femböckerna, Cherry Ames och Lennart Hellsing. NOg kände jag igen mig.


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Magi-cat
2019-04-18 07:47
#4

F.ö. så läses Kulla-Gulla-böckerna fortfarande. Fem-böckerna också och Svarta Hingsten har har inte heller glömts bort helt. Ludde-böckerna är favoriter hos många små även i dag.

Och så har vi Mumin-böckerna som många hävdar egentligen är vuxenböcker. 😎 Faktum är väl att de har något för alla generationer. Jag läser själv gärna en Mumin då och då.

Och så var det Lennart Hellsing. Hans böcker har jag aldrig förstått mig på, inte som barn, inte som vuxen. Inte mina efterkommande heller. 🤔


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Lavine
2019-04-18 22:51
#5

Jag hade bara läst Ronja Rövardotter och Kulla-Gullaböckerna på den listan. Alla dessa har jag i och för sig läst många många gånger, så det kanske får duga ändå. 😃

Jag var barn på 80-talet men kanske inget litet barn, så det kanske är därför. Jag kände nog inte till de flesta på listan då, förutom Maria Gripe, men den stilen lockade mig inte alls.

Upp till toppen
Annons: