Annons:
Etikettutanför-ämnet
Läst 416 ggr
Magi-cat
2019-04-01 08:50

Biblioteket tar krafttag mot försenade böcker

Biblioteken har tröttnat på låntagare som inte lämnar tillbaka sina böcker i tid. Här visas hur Täby Bibliotek med hjälp av modern teknik tar krafttag mot problematiken. 🤓


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Tarotstollan
2019-04-01 08:55
#1

😂

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

MonicaLagerquist
2019-04-01 09:06
#2

April april jag kan lura dig var jag vill 😃

Stolt ägare till fem La permer

Tant Grön
2019-04-01 10:09
#3

😃

Magi-cat
2019-04-01 17:06
#4

Fler biblioteksnyheter dagen till ära:

Erik Fichtelius blir ny riksbibliotekarie. Han ska bland annat arbeta med att bryta oskicket att dela nyheter innan man läser dem. 🤓

"Erik Fichtelius håller med.

– Det är oerhört sällan som SVT och UR publicerar falska nyheter, säger han. Och de stärker sin trovärdighet dag för dag, till exempel genom att de har slutat publicera aprilskämt. Där kan de utgöra en förebild för bibliotek och bibliotekstidskrifter i hela landet." 

http://biblioteksbladet.se/erik-fichtelius-ny-riksbibliotekarie/?fbclid=IwAR3PAcbIlJQy2bQggyWmDYATjiqtn29F4XDILj2cQu7zCdVU80pTnVCaGEE

edit: TV-Nyheterna plockade upp "nyheten" som alltså endast är en nyhet anknuten till dagens datum…😉

http://biblioteksbladet.se/erik-fichtelius-ny-riksbibliotekarie/?fbclid=IwAR0uiDXPYVAN6fCbYKKNe8QKgH5AtECEkcsN86uHzvjyqjZGCG1qhiO9x6o

edit: SVT Kulturnyheterna erkände skamset att de delat "nyheten" utan att kolla upp den. 😃


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2019-04-01 17:09
#5

Läste också att biblioteket i Mora ska göra något åt låntagare som inte går ut vid stängningsdags. "Folk har ju inga klockor numera".

I enlighet med tradition och kulturarv ska en personal gå runt i lokalerna tio minuter innan stängning och kula (se kulning) vackert för att väcka alla och påminna om tiden. 🤓🎧


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2019-04-02 08:52
#6

Det lanserades gott om nya tjänster på biblioteken igår! 🤓😂🥳

Den här nyheten är från Enköpings bibliotek: (Den verkade endast kunna bokas under den dagen…)

"Idag lanserar vi Biblioteket läser. Tjänsten för dig som tröttnat på monotona uppläsningar av ljudböcker, för dig som alltid velat pausa en uppläsning för att ställa frågor av typen ”Men var det inte hon som i förra kapitlet gjorde det där” utan att behöva spela tillbaka uppläsningen.

Nu kan du boka en certifierad bokläsare på biblioteket som kommer hem till dig eller möter dig på biblioteket och läser upp valfri bok. Skönlitteratur, lyrik eller fackböcker spelar ingen roll. En kunnig och bra uppläsare garanteras.

Välkommen in idag 1 april och boka eller ställ frågor om tjänsten."


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
MonicaLagerquist
2019-04-03 09:08
#7

#6 Synd att jag inte såg det.Jag som bor så nära Enköping och fått mitt Legimus på det biblioteket. Tänk att få en egen uppläsare hemma. Undrar om de kan diska  samtidigt som de löser för mig.

Stolt ägare till fem La permer

Magi-cat
2019-04-03 09:22
#8

#7 😃 Det tror jag säkert! Annars kan du föreslå det till nästa år! 👍


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Tant Grön
2019-04-03 09:25
#9

Kanske kan de läsa upp en kokbok och laga mat samtidigt. 😃

MonicaLagerquist
2019-04-03 09:30
#10

#9 👍

Stolt ägare till fem La permer

Magi-cat
2019-04-03 09:33
#11

Bra förslag! Praktisk och omedelbar koppling mellan bok och resultat!😃


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Upp till toppen
Annons: