Konst

Länsmuseet Gävleborg

2019-03-21 20:41 #0 av: Eda

På vägen till Gysinge folkhögskola besökte min man och jag Länsmuseet Gävleborg i Gävle, ett museum jag varmt vill rekommendera. De har en fantastisk konstsamling med i huvudsak svensk konst alltifrån 1600-talet till nutid. De har också en omfattande textil avdelning "Textila mönster & tekniker" med Hedvigs Ulfsparres samling av hemslöjdstextilier från 1900-talets början samt arkeologiskt material, möbler m.m. 

Följande fotografier har min man och jag tagit på museet:
Bild av Märta Måås-Fjetterström (bilden böjd därav den sneda texten)

Röllakansmattan: Blå rutor är av Märta Måås-Fjetterström från 1920-talet.

Väska från slutet av 1800-talet av den typ som användes vid emigrering till Amerika

Olja på duk: Carl Larsson 1903. Doris Lamm och hennes två äldsta söner.

VESTIAIRE: A, 1930 av Erik Olson

Sanitär möbel 2012: Helen Dahlman. Broderi i moulinégarn, guldtråd, syntetorganza på plexiglas.

Förslag på damfotbollsklädsel: Tina Lindberg 2005. Reaktion på följande uttal ”Det damfotbollen behöver är tajtare, mer feminina kläder för att locka fler sponsorer”. Citat efter FIFA:s president Sepp Blatter.
…………………………….

Museet har café och är anpassat och tillgängligt med rullstol.
http://lansmuseetgavleborg.se/  

Handikapptips har tips på hjälpmedel & aktiviteterKLICKA HÄR
👗Textilochtips har tips på kläder & handarbeten vid rörelsehinder.  KLICKA  HÄR  

Bloggarna är ideella och har ingen ersättning från butiker.  - Gilla gärna! 🌺

Anmäl
2019-03-21 21:53 #1 av: Magi-cat

#0 Så fint! BlommaTack för bilder och text om den här enastående konsten! Särskilt gillar jag Märta Måås- Fjetterström och hennes fantastiska mattor...

Damfotbollsklädseln och reaktionen på Blatters uttalande var mycket träffande...

"Livet är en gåva, tiden är till låns." P. Strang

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.