Annons:
Etiketterpolitiksamhällsfrågor
Läst 679 ggr
Magi-cat
2019-03-20 12:37

Minna Canth-dagen, jämställdhetsdagen

Heja Finland som har en allmän flaggdag för jämställdhet!🌺

Flaggdagen den 19 mars kom till som minne av Minna Canth, journalisten som kallats den finländska feminismens moder, som lyfte fram arbetarnas och kvinnornas ställning och som dessutom etablerade realismen i den finländska litteraturen.

"Citat: Minna Canth ville förbättra och höja kvinnans ställning, men därjämte hela den fattiga folkklassens liv. Hon ville kämpa för alla förtryckta och hon stred med det vapen, som naturen själv lagt i hennes hand. Hon hade fått en underbar förmåga att tala rakt till människornas hjärtan, och för att kunna höras av hundrade och tusende, för att kunna öppna allas ögon till att se den orättvisa, som svaga och fattiga fingo lida, skrev hon sina böcker. Och i varje bok känner man slagen av hennes stora, varma hjärta, varje bok är som skriven med hennes eget hjärteblod. (Setälä 1910 s. 57-58)"

En remarkabel kvinna.

Läs mer och se en liten film på två minuter om Minna Cant:

https://svenska.yle.fi/artikel/2015/03/19/minna-canth-kampade-for-jamstalldhet


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Magi-cat
2022-03-19 12:07
#1

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2022-03-19 12:09
#2

Vilka fantastiska kvinnor det finns/har funnits!

Från en av frågorna:

"I Kuopio fick Canth snabbt kontakt med vad som senare kom att kallas Kuopios kvinnointelligens. Det var en grupp på fem bildade, medvetna kvinnor som regelbundet träffades för att diskutera tankar och idéer. Genom sina ställningstaganden och sin verksamhet påverkade de i språk-, skol-, nykterhets- och kvinnofrågor. Det var t.ex. tack vare denna grupp som frågan om kvinnors rösträtt togs upp i riksdagen redan 1897.

Hon var aktiv i olika föreningar och ofta samlades andra författare och samhällsintresserade hemma hos henne i Kuopio för att umgås och diskutera aktuella frågor."


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

NeferNefer
2022-03-19 13:03
#3

💖💐🥳👑

May all beings be happy and free from suffering. ❤️Fred! 💖Solidaritet! 💝

Tarotstollan
2022-03-21 20:21
#4

💖

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Upp till toppen
Annons: