Annons:
Etiketthistoria
Läst 498 ggr
Loris M
2/24/19, 10:51 AM

De kvinnliga pionjärerna

På en annan sajt nämnde vi boken "Alma-en roman" som handlar om Finlands första kvinnliga professor. Tycker att det är rätt spännande att läsa om sådant som vi tar för givet. Som att kvinnor får läsa på universitet och att de kan bli professorer, eller att kvinnor får klä sig hur de vill. Vi tror ofta att vi i Norden kommit så långt (och det har vi i väldigt många avseenden) men vi borde inte vara så snabba med att döma andra som inte gjort det. Det var så sent som under 1960-talet som kvinnor äntligen fick bära byxor på universitet (Finland). Innan dess var det förbjudet och det var bara kjol som gällde. Kvinnliga studenter som kom in i en föreläsningssal i långbyxor stoppades i dörren av vaktmästare och nekades att gå in.

Jag hittade en bra artikel som tar upp just sådana här saker om kvinnor inom universitet och deras kamp.

"Österman säger att hennes generation är så vana vid att se mycket kvinnor vid universitetet att de därför inte ifrågasätter det överhuvudtaget.

- Det är först när jag tittade på gamla bilder och när jag gjorde en utredning om innovatörer och högt stående forskare från 1900-talet som det slog mig att där inte finns några kvinnor./…/

Det dröjde dessutom ända till 30-talet innan den första kvinnliga professorn utnämndes. Och även där fanns en kvinnlig pionjär som banade vägen.

- Det var Alma Söderhjelm som var den första kvinnan som helt tydligt hade en akademisk karriär som sitt mål. Hon blev utnämnd till den första kvinnliga docenten 1906. Och hon ansökte 1911 om att få en särskild rätt, dispens, att bli utnämnd till professor. Hon fick inte den rätten, men ansökan hade en viktig betydelse för att den väckte diskussion om varför kvinnans akademiska karriär tar slut innan dess."

https://svenska.yle.fi/artikel/2016/06/30/kvinnliga-pionjarer-i-stan-kvinnor-i-byxor-inte-valkomna-till-universitet-pa-1960

Annons:
Magi-cat
2/24/19, 10:53 AM
#1

Så sant, Loris! 👍

Det var så sent som under 1960-talet som kvinnor äntligen fick bära byxor på universite

😮

Det var förresten på Bokcirkel det kom upp om boken Alma av Merete Mazzarella.🙂


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Loris M
2/24/19, 10:59 AM
#2

Längst ner finns en annan intressant artikel om spårvagnsförare och att det var först 1966 som kvinnor fick köra spårvagn och anställas som spårvagnsförare. Visserligen när kriget bröt ut kallades kvinnor in och de fick köra spårvagn, men så fort kriget var slut förlorade de rätten att köra. 

I artikeln berättar de bl.a. hur kvinnliga spårvagnsförare motarbetades och hånades när de började anställas. Män kunde spärra av vägen med sina bilar när de såg att det var en kvinna som körde så hon fick snällt stå och vänta medan de hånade henne.

https://svenska.yle.fi/artikel/2016/07/20/kvinnliga-pionjarer-i-stan-man-i-bilar-blockerade-vagen-nar-vi-korde-sparvagn

Upp till toppen
Annons: