Annons:
Etiketterpolitiksamhällsfrågor
Läst 1656 ggr
Loris M
2/4/19, 7:12 PM

Har vi lärt oss något av Rosa Parks historia?

Idag är det 64 år sedan Rosa Parks kastades ut från en buss för att hon inte följde regler. Hon satte sig på en plats som en vit man ville ha. Hon arresterades, åtalades och dömdes till böter. 

Idag tänker jag speciellt mycket på en annan mörkhyad kvinna som också kastades ut av flera vita män när hon åkte kollektivt. Och vi sitter och diskuterar att hon inte följde regler, att folk inte får planka, att vakter har rätt att angripa … Har vi inte lärt oss något av Rosa Parks historia? Har vi inte lärt oss att när vi accepterar våld mot kvinnor utan att protestera och utan att ställa oss upp och säga: "Det här är inte okej!" att vi också bidrar till normaliseringen och bidrar till att våldet och hatet kan fortsätta? 

Handlar så klart inte bara om den här kvinnan utan alla andra situationer när någon är utsatt för andras makt och ingen kommer till undsättning. När vi likgiltigt tittar på och även ifrågasätter den som blivit utsatt.  När och var gick vår empati och medmänsklighet förlorad?

Här står det om Rosa Parks om någon vill veta mer:

 "Det som har gjort Rosa Parks världsberömd hände en torsdagskväll i december 1955, i Montgomery. Bussarna var segregerade, men det var dessutom så, att när de vitas sittplatser fram i bussen var upptagna, måste de svarta lämna sina platser till de vita som ville ha dem. Men Rosa Parks, som var på väg hem från jobbet, vägrade att resa sig på bussen för att lämna plats åt en vit man.

Rosa blev utkastad från bussen och sedan arresterad, åtalad och dömd till böter. Det ledde till att Montgomerys svarta befolkning startade en bojkott av bussbolaget. En av de drivande var den då okände pastorn Martin Luther King."

http://www.kvinnofronten.nu/Formodrar/rosaparks.htm

Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Magi-cat
2/4/19, 7:44 PM
#3

#0 Vilket bra inlägg! Tack så mycket! 🌺

Vi kan lära mycket av historien om Rosa Parks! ❤️


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Denna kommentar har tagits bort.
Calcifer
2/4/19, 7:54 PM
#5

Bra inlägg #0! 🌺

Det första vi måste göra är att sluta sopa allt under mattan. Sen bör en grundlig undersökning göras kring om kvinnans hudfärg spelade in. Att direkt vråla NEJ DET ÄR INTE RASISM är att normalisera något som förekommer sååå mycket mer än en del vill låtsas om. Det finns naturligtvis en liten chans att samma sak hade hänt om mamman var vit. Men om vi går efter hur fruktansvärt de som saknar svenskt påbrå behandlas varje dag så är det absolut en fråga som bör ställas. Hade samma sak hänt om mamman var vit? 

För det första: Förmodligen inte.

För det andra: Om det hade hänt ändå, hade reaktionerna sett helt annorlunda ut. Då hade man reagerat enbart över det faktum att hon var gravid och blev felbehandlad, ingen hade börjat skrika om hudfärg och att det omöjligt kan vara rasism och skämmes på mamman för att hon beter sig som en idiot osv. En vit kvinna som drabbas av panik och ställer till en scen blir inte överöst med hat i media om hur löjlig hon är och att hon får skylla sig själv. Då hade vakterna varit de enda som fått kritik.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Loris M
2/4/19, 7:59 PM
#6

#5 Exakt! Förstår inte att det ska vara så vårt att förstå paralleller. Självklart går det inte att jämföra rakt av med Rosa Parks och det är inte det jag gör. Det var andra tider och andra problem, men det är samma mönster. Det är det det handlar om. Men det verkar vara alldeles för "djupt" för en en del för att förstå. 😕

Annons:
Calcifer
2/4/19, 8:07 PM
#7

#6 Paralleller, vad är det? 😕


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Denna kommentar har tagits bort.
Magi-cat
2/4/19, 8:19 PM
#9

Inlägg som inte håller trevlig samtalston har tagits bort och kommer att  tas bort även i fortsättningen.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Magi-cat
2/5/19, 8:07 AM
#12

#11 Jag vill ha ett trevligt samtalsklimat här inne.. Jag förväntar mig att det respekteras.

Inget av de borttagna inläggen passade således in. inte för diskussionens skull utan för deras brist på respekt och hyfs.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

OlgaMaria
2/5/19, 8:16 AM
#13

Vi kan ju inte veta om det fanns någon rasism som spelade in här. Händelseförloppet utvecklade sig på ett olyckligt sätt vilket kan bero på att kvinnan hade värkar och mådde väldigt dåligt. I en sådan situation fokuserar man väldigt mycket inåt och kan bli aggressiv mot den som hindrar en att fokusera på att hantera smärtan.

Ett par dagar innan jag läste om detta läste jag om hur Johanna Hoffsten blev frihetsberövad av ett par väktare i tunnelbanan av ingen anledning alls. Så sorgligt att läsa sedan i kommentarerna om fler som drabbats av sjuka situationer med väktare. Det känns som att det skapas onödiga situationer och i detta fall borde väktarna tagit det lugnare. 

Jag ser i alla fall ingen rasism - det är ju något som inte framgår. Och det kanske drar fokus från det viktiga - ska man kunna vara trygg i tunnelbanan även om man är på väg till sjukhuset, har ett funktionshinder, svårt med språket, en utvecklingsstörning osv? Det kan ju lätt uppstå ett missförstånd när det gäller biljetter och med många personer behövs extra lugn för att reda ut situationer.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
Magi-cat
2/5/19, 8:50 AM
#15

#13 Vi "ser ingen rasism" för att vi helst inte vill se. Vad tror du hon såg, som är utsatt för den rasism som finns, varje dag!
Mörkhyade kvinnor är dubbelt utsatta, av sexism och rasism samtidigt.

Ja, det är sorgligt att läsa kommentarerna, det håller jag helt med dig om.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

OlgaMaria
2/5/19, 8:56 AM
#16

#15 Det är bara omöjligt att veta utan att känna vakterna. Däremot ser detta inte bra ut. Jag är säker på att rasism finns och att mörkhyade blir drabbade av den ofta. Jag ser massor av rasism i samhället, det är inte det. Men jag ser också att vakternas inkompetens drabbar människor oavsett hudfärg.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Magi-cat
2/5/19, 9:09 AM
#17

#16 Vi måste sätta in detta i ett större perspektiv för att i någon mån försöka förstå. 

Javisst, brist på medmänskligt och kompetent agerande kan drabba fler, det är jag också säker på.
(Läste förut om en kvinnlig vakt som slutar.)


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

OlgaMaria
2/5/19, 9:31 AM
#18

#17 Vad är fel med det större perspektivet respektlöst bemötande?

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Magi-cat
2/5/19, 10:17 AM
#19

#18 Jag tror det blir någon sorts missförstånd här. 🙂 Vi kan säkert ena oss om en önskan om ett allt igenom jämlikt och respektfullt bemötande.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Honestyisdead
2/6/19, 12:18 PM
#20

Vakter tar alla utan biljet. Även dom som gör motstånd, oavsett hudfärg. Man kan inte ropa rasism bara för att en inte vit för alla går under samma regler. Invandrare har inte andra regler i Ssverige.

Annons:
Loris M
2/6/19, 12:25 PM
#21

#20 

Vi pratar inte vakter och regler i den här tråden. Det handlar om att se det i ett större perspektiv, men tydligen har folk hakat upp sig på en händelse och kan inte ta ett fågelperspektiv och zooma ut. Se mönster och se samband. Trodde aldrig att det skulle bli så svårt att se.

Magi-cat
2/6/19, 12:47 PM
#22

#21 Exakt, att se mönster och perspektiv är önskvärt, det som ger något att lära av för framtiden.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Honestyisdead
2/6/19, 12:49 PM
#23

När det saknas mönster ser man inga. Finns inga liknelser.

Magi-cat
2/6/19, 3:21 PM
#24

#23 Noterar din ståndpunkt. Du ser inga mönster och that's it. Andra ser det på ett helt annat sätt och kan se mönster.

End of discussion.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Denna kommentar har tagits bort.
Sarafiaklara
2/6/19, 8:00 PM
#26

Intressant artikel på Aftonbladet om två kvinnliga vakter (en slutade iofs i höstas) om rasism och etik inom yrket i Sverige: https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/bK0e05/vittnade-om-vakters-rasism-kallade-mig-feministfitta

Loris M
2/6/19, 8:15 PM
#27

#26 Läste precis den artikel. Jag har skrivit om Jenny på Lika villkor. Hon valde att sluta som vakt efter den senaste händelsen i tunnelbanan. Hon skrev att både rasism och en tystnadskultur var utbredd bland vakterna och nu utsätts hon för en hatstorm av de som inte vill inse att rasism och fördomar faktiskt förekommer. Ungefär vad som hände/händer mig här på iFokus av ungefär samma anledning. Men jag tänker att det är jättebra gjort av henne att gå ut till medier och berätta om hatare.

Såg på Twitter att många kvinnor (ofta journalister) som tar ställning i vissa politiska frågor blir utsatta för vidriga kommentarer och många har börjat med att lägga ut hatarnas PM, mejl, tweets och avslöja dem, istället för att hålla tyst.

Annons:
Loris M
2/6/19, 8:22 PM
#28

En del av det som Jenny skev i sociala medier (ur länken i #26):

"Att förfölja två romska kvinnor med en barnvagn eftersom barnvagnen säkerligen var snodd, att hårdbevaka en man på ett dansgolv eftersom han var från ”Arabien” och givetvis skulle sno någons handväska. Systematiskt nekande av inträde på klubbar till alla med keps, sneakers och mörk hudfärg - under parollen ”det är VIP ikväll”."

Denna kommentar har tagits bort.
Sarafiaklara
2/7/19, 12:13 AM
#30

#27 Ja intressant hur vissa utnyttjar sajter som har ett helt annat syfte till personangrepp. Obehagligt faktiskt. Särskilt när personangrepp är förbjudet enligt sajtens syfte. Får känslan av att sajtvärden då utnyttjar sitt värdskap till personliga vendettor.Det går att framföra kritik kring hur andra sköter sina sajter på ett sakligt vis utan att vältra sig i personangrepp.

Magi-cat
2/7/19, 7:44 AM
#31

#30 För säkerhets skull, Sarafiaklara, har jag höjt dina tröskelvärden här på sajten så att det inte ska gå så lätt att rösta bort dig. Jag ser att det behövs. 🙂


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Loris M
2/8/19, 10:27 AM
#32

Nejdå, det förekommer ingen rasism och det finns inga paralleller. 😮Vakterna diskuterar händelser i tunnelbanan enligt nedan och ledningen tycker tydligen att på fritiden kan man vräka ur sig vad som helst:

"Mörkhyade ska åka hem till Afrika och feministers åsikter beror på ”svaga muskler och penisavund”.

Så skriver en vakt på Securitas i en diskussion efter att en gravid kvinna avvisades i Stockholms t-bana.

Jag vill ändå skilja på fritid och i arbetet, säger Axel Andersson, presstalesperson på Securitas."

https://www.aftonbladet.se/a/MgyJQR

Magi-cat
2/8/19, 12:30 PM
#33

Attityder sitter i, vare sig man är på jobbet eller var man är…Det ligger i deras natur.

Dåligt verkligen 😕


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Sarafiaklara
2/9/19, 5:25 PM
#34

#31 Tack! Det är lite ironiskt att troligtvis vissa av de som är så upprörda över Loris M moderering inte har det minsta emot att själva moderera andras inlägg. Moderering är tydligen bara hemskt när det drabbar en själv 😜

Annons:
Loris M
2/9/19, 9:19 PM
#35

#34 Eller hur? Det var ju någon som skrev ett inlägg och ifrågasatte hela tråden som ju är ett personangrepp men det plockades bort snabbt.  Avsaknad av självinsikt, som någon sa. 😃

Sarafiaklara
2/10/19, 3:50 AM
#36

#35 Jo, jag skrev en kritisk kommentar i den tråden som blev bortröstat och den kommentaren har inte blivit tillbakalagd, så det är tydligen bara de ”passande” bortröstade inläggen som läggs tillbaka i tråden. Har även fått en kommentar i en helt orelaterad tråd på relationer.ifokus bortröstad nu, så vissa är väl på jakt nu. Jag har faktiskt aldrig fått en kommentar bortröstat tidigare så det är ju en ny upplevelse 😜

Magi-cat
2/10/19, 7:59 AM
#37

#36 Det var tråkigt att du blev utsatt för detta! ⚘


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Sarafiaklara
2/11/19, 3:48 PM
#38

#37 Nu är den ena kommentaren tillbakalagd, så sajtvärden hade kanske många bortröstade inlägg att jobba med och det var därför det tog tid innan det lades tillbaka. Som jag skrev tidigare är det ironiskt att det troligtvis är några av de som gnäller över censurering som sen sitter och anmäler andras inlägg. Nu bryr jag mig inte särskilt att två av mina inlägg blev bortröstade, utan det som stör mig är personangreppen, kritisera kan man mycket väl göra utan en massa fula personangrepp.

Upp till toppen
Annons: