Annons:
Etiketterpolitiksamhällsfrågor
Läst 1337 ggr
Magi-cat
2019-01-24 09:01

Vad är ekorrhjulet värt?

En lite provocerande rubrik, men läs vidare! Detta handlar om läraren Åsa Axelssons bok "Jag lämnar ekorrhjulet - ett liv utan lönearbete".

Mitt i den depressiva utmattningen fick Åsa en insikt som blev livsavgörande för henne och familjens livsstil: De skulle kort sagt kapa utgifterna och skapa en tillvaro i balans, en tillvaro som gjorde livet enklare, roligare och friskare. (Mer hållbart för miljön, skulle jag vilja tillägga.)

Detta lyckades väldigt bra och familjens utgifter minskade, utan svårigheter, som det verkar.

"– Efter att ha sprungit för snabbt i ekorrhjulet i jättemånga år och ha drabbats av utmattningssyndrom blev det som en livlina med de här små projekten, berättar hon."

Följderna blev enbart positiva, familjen började umgås mer och göra mer saker tillsammans. Åsa lagar mat istället för att köpa färdiglagat.
När hon gjorde ett försök att komma tillbaka till jobbet gick familjen paradoxalt nog back ekonomiskt.

Åsa ger sig snart ut på Norrlandsturné med boken ”Jag lämnar ekorrhjulet – ett liv utan lönearbete”. Enligt planerna ska hon föreläsa och hålla studiecirklar om dessa frågor.

https://www.expressen.se/dinapengar/sparande/asa-lamnade-sitt-jobb-sparade-over-300-000-/

Visst behöver vi tänka efter hur vi lever egentligen, med tanke på hälsa och miljö, inte minst!

Här kan vi också flika in frågor om 6-timmars-dag för alla och medborgarlön.

Bodil Jönsson:

"Professorn: Vi måste börja prata om medborgarlön i Sverige

Fixeringen vid arbetslinjen har gjort det svårt att ens diskutera medborgarlön i Sverige. Nu måste det bli ändring innan den stora robotiseringen, hävdar professor emerita Bodil Jönsson."

https://www.va.se/nyheter/2018/06/28/professorn-vi-maste-borja-prata-om-medborgarlon-i-sverige/


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Magi-cat
2019-01-24 09:03
#1

Bodil Jönsson skriver mycket tänkvärt, bl.a. om pensionärer, ni vet den där grå massan som bara kostar, antas vara sjuklig och är till besvär:

"Hon upplever att människor aldrig är så olika varandra som när de blir äldre, men ändå buntas just de äldre samman till en grå massa – ”pensionärer”.

”Men man kan inte vara pensionär som en identitet. Inte heller kan man vara en ”medborgarlönare”. Det blir bara konstigt om identiteten ska avgöras av anställning eller icke-anställning. Det avgörande är ju vad vi kan och vill uträtta till nytta och glädje för varandra och oss själva.”"

https://www.va.se/nyheter/2018/06/28/professorn-vi-maste-borja-prata-om-medborgarlon-i-sverige/


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Emo
2019-01-24 09:33
#2

Bra trådstart sånär på ett uttryck:

"När hon gjorde ett försök att komma tillbaka till jobbet gick familjen paradoxalt nog back ekonomiskt."

Varför paradoxalt? Det har alltid varit en självklarhet hos oss.

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Magi-cat
2019-01-24 09:40
#3

#2 Paradoxalt eftersom man enligt alla vanliga sätt att se det borde tjäna mer på att lönearbeta än att inte göra det. 🙂 Det är det som är själva utmaningen här, att tänka om…


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Niklas
2019-01-24 10:29
#4

#0: Beskrivningen påminner mycket om vad jag gjorde. 🙂


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Emo
2019-01-24 11:46
#5

#3 Det är inte alltid (inte ens gång ofta) som majoriteten tror det som är rätt.

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Caeli
2019-01-24 14:56
#6

Lyssnade på reportaget i Plånboken om Åsa Axelsson på P1 igår. Tycker att många av hennes tankar är fullständigt självklara…! Som att ta tillvara rester, låta barnen ärva kläder och prylar efter varandra, duscha kortare tid… https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=2778&artikel=7138402 Sedan ska man ju inte heller glömma att hon har en högavlönad man som arbetar heltid och försörjer familjen! Så "ett liv utan lönearbete" är kanske inte en helt sanningsenlig titel? Det mest anmärkningsvärda i sammanhanget tycker jag ändå var att två personer som tjänar bra (hon lärare och mannen fysiker) hade 0 kronor kvar på kontot varenda månad!

Annons:
Magi-cat
2019-01-26 08:48
#7

#4 Gick du också ned i tid? Men gjorde en vinst på flera sätt? Berätta gärna mer, om du vill. 🌺

#6 "Högavlönad man som försörjer familjen" kan också tyckas provocerande! Det är ju inget framsteg att gå tillbaka till mannen som försörjare och kvinnan som är duktig och går hemma och pysslar, sparar och fixar, typ.
Istället måste vi betrakta arbete på ett annat sätt. Åsa i exemplet försörjer också familjen, genom att odla mat, skriva böcker, föreläsa etc.
Men genom det vanliga arbetet slet hon ut sig, vilket inte är ekonomiskt i något avseende.

(Sedan borde förstås också lärarens arbete ändras, så att de orkar…)


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2019-01-26 08:55
#8

Det är klart att man kan tänka olika saker runt det som kommer fram  i länken, men låt det inte stanna vid Åsa. Min avsikt här är inte att kritisera någons livsföring eller tillvaro i eller bredvid ekorrhjulet, utan att få inspiration och tänka efter.

Det var lite därför jag tog med Bodil Jönssons artikel där hon menar att vi måste börja prata om medborgarlön i Sverige. På så sätt kanske vi kan tänka om, tänka mer fritt, när det gäller arbete.

Människor kommer ändå att vilja arbeta mer och leva ut sin arbetslust och skaparglädje, medan andra kanske är nöjda med medborgarlönen och istället bidrar till samhället med sociala och kulturella gärningar, sådana som normalt är oavlönade eller lågt värderade i pengar.

6-timmarsdag är en annan viktig fråga, kanske är den lättare att vinna gehör för..


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Niklas
2019-01-31 15:18
#9

#7: Jag hoppade av karriären och började jobba med roliga men inte särskilt lönsamma saker. Min fru, som har hand om familjeekonomin, drog ner på våra kostnader så att vi lever väldigt bra ändå.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Emo
2019-01-31 15:25
#10

#9 Så gör jag också. Det ska vara roligt att arbeta och kan man ordna det bra för sig med lite lönearbete, så är det bra för hela familjen.

Jag brukar säga att en sparad slant är mer värd än en förtjänad för den är skattefri.

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Effie
2019-02-01 11:44
#11

Ja, nog skulle det vara bra med mindre lönearbete. Men det förutsätter att man är åtminstone en person i familjen med inkomst. Och en ganska bra inkomst dessutom. Då kan man dra ner på alla långresor, odla grönsaker i trädgården och vad det nu var hon hittade på.

Om man däremot är ensamstående förälder, långpendlare (som tar tid och energi), alltid låtit barnen ärva kläder (små pojkar i storasysters rosa tröjor), aldrig rest på semester, bor i lägenhet utan odlingsmöjligheter…

Jag är faktiskt ganska trött på sådana här klämkäcka ekonomiska råd. Det är för dem som har det gott ställt men aldrig tänkt. (sedan kan man fundera på hur pensionen blir efter ett liv utan inkomst; det är inte anpassat så)


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Sarafiaklara
2019-02-06 15:10
#12

#11 Fast då är ju en diskussion om sextimmarsvecka och medborgarlön intressant. Detta skulle ge ensamstående föräldrar mer egentid och tid till familjen.

Magi-cat
2019-02-23 08:24
#13

Angående Finlands tvååriga försök med medborgarlön så har detta nu avslutats.

"Här är resultaten tydliga: basinkomsttagarna mådde bättre, blev friskare, kände sig mer delaktiga i samhället. Men när det gäller lönearbetet blev det ingen skillnad."

https://tidningensyre.se/2019/nummer-339/nar-vi-slipper-ekorrhjulet-kan-vi-stracka-pa-ryggen-2/

Folk mådde alltså bättre, men det blev inte fler som "kom i jobb". Två år är kanske för kort tid.
Men att folk mår bättre är en enorm skillnad för den enskilde, men också naturligtvis för samhället.

Jag tror att det bl.a. är den vägen vi måste gå.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Carmarino
2019-02-27 14:45
#14

Ska vi ha ett system med hemmafruar/hemmamän så måste även pensionssystemet ändras. Annars blir det så att den som stannat hemma får leva som fattigpensionär, under existensminimum.

Som ensamstående går det inte att försörja sig så, men jag hade gärna gjort det om det hade gått ihop ekonomiskt.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Denna kommentar har tagits bort.
Magi-cat
2019-11-17 08:36
#16

Fortsätter diskussionen om 6-timmarsdag och medborgarlön i en egen tråd, här!:🙂😎

https://kulturtant.ifokus.se/discussions/5dd0f7fbce12c40e6800a132-6-timmarsdag-och-medborgarlon


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Upp till toppen
Annons: