Annons:
Etiketterlitteraturböckerpoesi
Läst 1045 ggr
Magi-cat
2019-01-21 12:21

"11 böcker som definierade 80-talet"

Kärt återseende, livs levande klassiker eller gick de obemärkt förbi?

Här hittar vi både Virginia Andrews, Jackie Collins, Marianne Fredriksson (Simon och ekarna) och förstås Jane Auel (Grottbjörnens folk.)

Barnaboken av Anna Wahlgren, någon?

Här är 11 böcker som enligt rubriken definierade 80-talet. Har ni läst någon eller några av dem?

edit: ny länk

http://www.selmastories.se/bokhyllan/tips-listor/11-bocker-som-definierade-1980-talet/


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Effie
2019-01-21 12:39
#1

Länken går inte dit. Och jag hittar inte inlägget när jag går till Fb.
Men jag har last en del av böckerna minns jag, för jag har sett inlägget någon gang.

Edit: Man kan ju gå direct till Selmastories och söka, upptäckte jag.
Har last Gentlemen (rekommenderad när jag gick in I en bokhandel och frågade efter Stockholmsskildrare…efter reaktionen ???Stockholmsskildrare???. På åttiotalet), Simon och ekarna, Andarnas hus (säkert oxå åttiotalet), Barnaboken (gillade inställningen I den), Grottbjörnens folk (den klarar jag inte att läsa om), Hondjävulen, och Århundradets kärlekssaga.


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Magi-cat
2019-01-21 12:47
#2

#1 konstigt, för mig går länken dit…🤔

edit: provar att byta, kolla nu


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Effie
2019-01-21 12:49
#3

Funkar. Förut hamnade jag på ett annat inlägg här; om intressanta inlägg på andra sajter.


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Magi-cat
2019-01-21 12:56
#4

#3 Så mysko, eftersom länken fungerade för mig! 🤦‍♂️ Men huvudsaken det blir rätt nu, bra att du sa till! 👍


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Lavine
2019-01-31 22:07
#5

Jag läste inte Jackie Collins och Virginia Andrews, men kände de som gjorde. Särskilt Andrews serie hade jag en kompis som var helt uppslukad av.  Jag läste Judith Krantz. 

Läste inte Grottbjörnens folk, däremot Hästarnas dal eftersom jag var en hästtjej. Fel val! 😂

Simon och ekarna har jag läst, och tyckte mycket om, men på 80-talet? Nja, det var nog senare.  Märta Tikkanens Århundradets kärlekssaga också mycket senare, kanske för 10-12 år sedan. OTROLIGT bra dock. 

Andarnas hus och En hondjävuls liv och lustar fick nöja sig med filmversionerna, och Gentlemen med tv-serien som gick för ett par år sedan (superbra). 🙂

Läste inte Hotel New Hampshire av John Irving, däremot Garp och hans värld (flera gånger) och den är en stor favorit än i dag!

Upp till toppen
Annons: