Annons:
Etikettövrigt
Läst 287 ggr
Magi-cat
2019-01-09 07:58

Kultur är bra för sinnet!

I en ny brittisk långtidsstudie visas att risken att drabbas av depression som äldre minskar om man ägnar sig åt kultur! Det kan vara att man går på teater eller museum, t.o.m. bio.

För personer som ägnar sig åt någon sådan aktivitet minst en gång i månaden, minskar risken att drabbas av depression med 48 %, enligt studien.

Studien har löpt på tio år och har tagit hänsyn till socioekonomiska faktorer och hälsa.

https://www.svt.se/kultur/ny-forskning-kultur-minskar-risken-for-depression?cmpid=del%3Afb%3A20190108%3Any-forskning-kultur-minskar-risken-for-depression%3Anyh%3Alp&fbclid=IwAR0IRDYHxykaEyo5Y5Uwl8VipIQPj7ik3JC-aeIoSl6Z6nvEU5-DhTwHnLs


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Magi-cat
2019-01-09 07:59
#1

Intressant, tycker jag, och något som borde ges som information till de beslutsfattare  som inte förstår bättre, utan gärna drar in på kulturanslagen…


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Effie
2019-01-09 08:28
#2

Det jag alltid undrar när jag laser om sådana här studier: är det kulturen som gör att man mår battre, eller är det sannolikare att man orkar med kultur om man inte är deprimerad?

Jag har inte last studien, och jag är helt övertygad om att kultur är livsnödvändigt…men jag är lätt skeptisk till studier.


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Magi-cat
2019-01-09 08:43
#3

#2 Det är rätt att man alltid ska tänka från två håll när det gäller något så komplicerat som människor. 🙂 Och studier om dem.
Jag har inte heller läst studien (än) men det är en långtidsstudie (endast tio år, visserligen) och de ska ha konstanthållit för faktorer som hälsa.

Hur som helst är det bra ur en mängd olika perspektiv att ägna sig åt kultur, efter förmåga, oavsett studier.
Jag tyckte ändå det var roligt att ta med den här.

(Tidigare studier har t.ex. visat hur bra det är med körsång. Jag tror att resultatet håller än.)


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Maria
2019-01-09 09:08
#4

Här känns det ändå som en väletablerad studie som pågått i 10 år och följt en del av befolkningen så det är väldigt intressant tycker jag.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Magi-cat
2019-01-09 09:18
#5

#4 👍


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2019-01-09 20:17
#6

Professor Gunnar Bjursell:

"– Det är tre saker som vi har med oss från födseln och kanske till och med från moderslivet. Det är en musikalisk, språklig och matematisk instinkt. Samtidig träning av musik, språk och matematik ökar kraften. Du blir bättre helt enkelt, du blir smartare."

Artikeln är från 2014.

https://www.svt.se/kultur/biologiprofessorn-kulturens-halsoeffekter-ar-klara-och-tydliga?fbclid=IwAR3kxlwFTYwxPaBo51F92F8-ZyyzPaWI-_dK9GZQqEQa6PaLxMUX73oV80U


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Upp till toppen
Annons: