Annons:
Etiketthistoria
Läst 395 ggr
Magi-cat
2018-12-17 07:45

Kvinnlig rösträtt 100 år 17 december!

Kampen för demokrati och kvinnlig rösträtt i Sverige var lång.

En viss rösträtt fanns under frihetstiden på 1700-talet, men avskaffades 1772.
Den första motionen i Sveriges riksdag kom 1882, men fick svagt stöd. Kampen fick mest föras utomparlamentariskt.

 Landsföreningen för kvinnans politiska rösträtt, LKPR lyckades 1917 samla in 350 000 namnunderskrifter för kvinnlig rösträtt!

""Till följd av hungersnöd förlorade högern i andrakammarvalet 1917 och därmed uppstod en majoritet av liberaler och socialdemokrater som var för kvinnlig rösträtt, och även för lika rösträtt oavsett lön. Den högerdominerade förstakammaren fällde dock ett sådant förslag våren 1917, men för att inte riskera storstrejk, revolution och republik ändrade sig förstakammaren och röstade den 17 december 1918, då liberalen Nils Edén var statsminister, för att införa lika och allmän rösträtt, även för kvinnor, till att börja med i svenska kommunalval. Genom ytterligare beslut den 24 maj 1919, och en grundlagsändring 1921, kunde man införa lika och allmän rösträtt för kvinnor även för val till riksdagens andra kammare.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Kvinnlig_r%C3%B6str%C3%A4tt_i_Sverige

I Storbritannien fördes kampen av suffragetterna med opinionsbildning och massdemonstrationer.

I Finland infördes kvinnlig rösträtt redan 1906, I Norge 1913 och i Danmark 1919.

https://riksarkivet.se/om-kvinnlig-rostratt-i-sverige

https://sv.wikipedia.org/wiki/Suffragetter


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Magi-cat
2018-12-17 07:50
#1

Elin Wägner, en av Sveriges största förkämpar för kvinnors rättigheter. Den stora traven med böcker innehåller 351 454 namnunderskrifter som kräver kvinnlig rösträtt! 

(Bild: Stadsmuséet i Stockholm)

Bilden kan innehålla: en eller flera personer och personer som står


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

MonicaLagerquist
2018-12-17 08:04
#2

🏆

Stolt ägare till fem La permer

Lussan20
2018-12-17 08:05
#3

Kampen går vidare för våra systrar världen över som lever i slaveri och våld. Rösträtt ska inte bara att få delta i val om vårt land styre utan att våra röster ska få höras lika mycket som männens.

Utbildning är A och O, ingen ska behöva leva som slav! När jag var barn såg jag kvinnor som inte fick gå ut för sina män då de jobbade. Vi måste få med de unga kvinnorna som går kvar i- behagande systemet.- Att man inte behöver blåsa upp läppar, silikonbröst, botox mm, att de är så fina och duger precis som de är.  Men vissa vill trycka oss tillbaka igen, vi måste hålla oss vakna! Mvh/WL🌺

Tarotstollan
2018-12-17 08:20
#4

👍🏆

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Maria
2018-12-17 08:21
#5

Mormor berättade hur stort det var med rösträtten🙂 Hon var född 1900.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Magi-cat
2018-12-17 08:24
#6

Från Fredrika Bremer-förbundet:

Bilden kan innehålla: text

"V I M I N N S !

Hurra Hurra! 🎉
Idag är det tillfällig flaggdag för att uppmärksamma införandet av den allmänna och lika rösträtten för 100 år sen!

Beslutet om införandet av allmän och lika rösträtt gjordes den 17 december 1918 och var startskottet för lagförändringarna som gjorde kvinnlig rösträtt möjlig. Rösträtten regleras i grundlagen och därför krävdes det att två beslut om lagändring fattades av två olika regeringar med ett riksdagsval emellan.

Vill du lära dig mer om viktiga jämställdhetsreformer? FBF driver just nu ett spännande föreläsningsprojekt om jämställdhetshistoria, läs mer på vår hemsida!"

---


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
[[eskils_]]
2018-12-17 11:00
#7

Detta är absolut något att fira!  🏆 🥳  All heder åt den tidens liberaler, socialdemokrater och framför allt de många duktiga kvinnor som kämpade och vann! 🌺

Allmän rösträtt, kvinnors lika rättigheter, demokrati och parlamentarism är ju oerhört viktiga saker som vi måste slå vakt om.

Magi-cat
2018-12-17 11:01
#8

Utan vänstern - ingen framgångsrik kvinnokamp.😉


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[[eskils_]]
2018-12-17 11:05
#9

#8 Kvinnokampen bör idag även föras i utsatta förortsområden. 😉

Magi-cat
2018-12-17 11:12
#10

#9 Likaså i Svenska Akademien. 😉


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[[eskils_]]
2018-12-17 11:19
#11

#10 Bra att vi är överens. 🙂 Mänskliga rättigheter känner inga partigränser. Kvinnokampen i de utsatta förorterna bör prioriteras framför Svenska Akademien, eftersom den berör många fler offer och lidandet där är större.

Årets val av Nobels fredspristagare Denis Mukwege och Nadia Murad var mycket glädjande. Han höll ett underbart och inspirerande tacktal. (Säkert hon också, men  det missade jag tyvärr.)

Magi-cat
2018-12-17 19:05
#12

Från Kungliga Biblioteket:

"För 100 år sedan fattade riksdagen beslut om allmän och lika rösträtt. Med andra ord, en dag värd att fira!


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Lussan20
2018-12-17 20:59
#13

Hjältemedalj till alla kvinnor som kämpar för jämlikhet! Nästa 100 år ska all annan ojämlikhet minska stort. Mvh/WL🌺

Annons:
Magi-cat
2018-12-17 21:52
#14

❤️


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Lussan20
2018-12-18 06:25
#15

Akademins soppa ger en hint om att även sk bildade män inte är bättre än andra, men de kommer undan lättare och hålls om ryggen. I de utredningar jag varit med i så går det 50 barn på varje pedofil. Det stämmer med utredningarna om Katolska präster. Upp i ljuset med allt!

Det som göms i snö kommer upp i tö!

Varje flicka ett liv! Mvh/WL🌺

Upp till toppen
Annons: