Annons:
Etiketthistoria
Läst 707 ggr
Magi-cat
2018-12-11 07:48

Kvinnor i kampen för mänskliga rättigheter

10/12 var inte bara Nobeldagen utan också en annan minst lika viktig årsdag: 

Det är nu 70 år sedan FN:s deklaration om mänskliga rättigheter.
Generalförsamlingen enades då om 30 artiklar som fastslår alla människors lika värde, att skydda rätten till frihet och utbildning och rätten att inte utsättas för slaveri eller tortyr.

"Dagen till ära har människorättsorganisationen Amnesty International släppt en lägesrapport om mänskliga rättigheter i världen. De som har tagit täten under 2018 är kvinnoaktivister och kvinnoledda grupper, konstaterar Amnesty. "

Mycket har hänt sedan FN-deklarationen skrevs under, men mycket har inte hänt: 
"Kvinnors rättigheter har konstant hamnat efter andra rättigheter och friheter hos regeringar som tror att de kan använda sig av en slags “läpparnas bekännelse” utan att göra något i verkligheten för att skydda rättigheterna hos halva befolkningen, säger Kumi Naidoo, generalsekreterare för Amnesty International."

Till slut präglas kvinnokampen av en nödvändig drivkraft och är på frammarsch.

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/kvinnor-tar-kampen-for-manskliga-rattigheter

Jag har bara en invändning mot artikelns skrivning och det är att kvinnor ALLTID kämpat för fred och lika rättigheter, det är inget nytt för i år.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Magi-cat
2018-12-11 07:49
#1

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Lussan20
2018-12-11 08:16
#2

Med Nobels fredspris i åtanke så sjönk hjärtat som en sten. Alla våldtäkter på spädbarn, rysligt ,hur många vidriga män finns det.?

Men det sker väl ändå inte här? Jo tyvärr den illusionen får vi vakna ur. Minns inte % talet, men flera per år sker i Sverige, med dödlig utgång. Jag tycker den kvinnofrågan är den viktigaste. -Inga människors kroppar får kränkas-.

Hur ska vi kvinnor skydda de små. När ska fler män vakna över hemskheterna som sker? Mer vapen, mer bomber, mer murar, nej jag kan inte se någon förändring. Men måste ändå hålla hoppets låga vid liv…Mvh/WL🌺

Magi-cat
2018-12-11 08:56
#3

❤️ Hoppets låga är stark. ☀️


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Lussan20
2018-12-11 09:07
#4

Magi-cat🌈❤️

Upp till toppen
Annons: