Annons:
Etiketterteaterfilmföredrag
Läst 486 ggr
[NeferNefer]
2018-11-23 09:29

Finkultur = tråkkultur?

En mycket intressant krönika som jag håller med om till hundra procent. Den handlar om Ingmar Bergmanfilmer versus gamla svartvita godbitar med intelligenta, slagfärdiga blondiner. Jag vet vilket jag väljer! Jag har aldrig klarat av att se en hel Bergmanfilm. De är såååååå trista och känns helt meningslösa. Inte ens Fanny och Alexander som ska vara ett sånt otroligt mästerverk. Jag försökte plåga mig igenom den men gav upp. Så … hit med de svartvita rullarna. Här ska njutas av intelligent och rolig underhållning!

https://www.expressen.se/kronikorer/britta-svensson/jag-ser-hellre-blonda-bombnedslag-pa-film-an-ingmar-bergman/

Annons:
Magi-cat
2018-11-23 09:37
#1

Kunde inte sagt det bättre själv! 👍🥵

Jag läste just en artikel om en bok som Ingmar Bergmans hushållerska, Anita Haglöf givit ut.
Hon ångrade de åtta åren hos Bergman som faktiskt gjorde henne sjuk.
Det är beklämmande läsning. Hon tyckte synd om honom, men såg aldrig hans storhet. 

Lite om boken:

https://www.bokus.com/bok/9789177797043/jag-var-ingmar-bergmans-hushallerska/?gclid=Cj0KCQiA597fBRCzARIsAHWby0H3GTz4op1zjtaD8k4iiCEYF9Sj8-LDosIHcYtgEpZAODs1Ib1EU68aAv9BEALw_wcB


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[NeferNefer]
2018-11-23 09:43
#2

Den boken tror jag att jag ska köpa. Tack för tipset 👍

Maria
2018-11-23 10:22
#3

Här kommer en till som aldrig har begripit sig på Bergmans storhet? Hans verk ger bara mig en känsla av att må dåligt. Nattsvart och uselt.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Magi-cat
2018-11-23 10:34
#4

Håller med helt och hållet, Maria. Nattsvart och uselt var ordet, sa Bull.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Effie
2018-11-26 14:04
#5

Jag vet nog inte riktigt vad jag ska tycka I frågan. Jag förstår nog inte ens vad frågan är.

Kvinnligt kontra manligt? Ja, gärna mer kvinnor

Djup kontra lättsamt? (rubriken antyder det) Jag kan inte tänka mig ett liv utan något djup, något motstånd I kulturen. Allt får inte vara bara flams och trams. (men artikeln tolkade jag lite annorlunda; att det fanns djup även I det kvinnliga, men att det inte räknades).

Och sedan kommer då frågan: vem bestämmer vad som är fint och vad som är flams?

Jag tittar inte heller på Bergman.


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

wildfire
2018-11-26 15:34
#6

Kan bara instämma med er,har hittills inte förstått hans filmer dom är ju bara tung och jobbiga när tacka vet jag lättsamma så som Åsa-Nisse med flera,kul ska det va annars ser jag inte på nån film.

Det enda roliga med Bergman är att min mormor lekte hos dom som barn,hans mamma tyckte väldigt mycket om min mormor och ville hon skulle komma dit ofta och hon hade så kul men filmerna njä dom är verkligen inte kul bara svåra och jobbiga 😓

Annons:
Upp till toppen
Annons: