Annons:
Etiketterlitteraturböckerpoesi
Läst 435 ggr
Magi-cat
2018-11-23 08:55

Böcker som du läst flera gånger

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

En del böcker blir som kära vänner, som balsam för själen, och kan läsas och ge något nytt, varje gång. Dessa vänner återser man gärna. Ibland håller de i generationer.

Vilka böcker har du läst med glädje upprepade gånger?


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Tant Grön
2018-11-23 08:59
#1

Brukar inte läsa om böcker, men Tre män i en båt har jag läst några gånger.

Magi-cat
2018-11-23 09:04
#2

Muminböckerna…Särskilt Farlig Midsommar, Kometen kommer…och några till.🙂


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Herveaux
2018-11-23 09:13
#3

Harry Potter-serien har jag lyssnat på…jag törs inte ens gissa hur många gånger.🤪


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Lussan20
2018-11-23 09:19
#4

Leva livet fullt ut i praktiken av Eckard Tolle, där hittar jag livsråd och goda tankar, att hitta vägar som för framåt. Ja alla hans böcker läser jag gärna om.

Även döden är livsviktig av Elisabeth Kubler Ross. Den ger hopp ! Mvh/WL🌺

[NeferNefer]
2018-11-23 09:19
#5

Oj, det är många böcker jag har läst om många gånger … Shirley MacLaines självbiografiska bokserie till exempel. Lilla huset på prärienserien. Grottbjörnens folkserien (men numera hoppar jag över de två sista, de är outhärdligt trista i jämförelse med de första). Damernas detektivbyråserien har jag gått igenom tre gånger nu. Liftarens guide till galaxentrilogin i fem delar vet jag inte hur många gånger jag har läst. Som några exempel.

(Jag läser nästan jämt, och jag läser snabbt …)

Maria
2018-11-23 09:22
#6

Tolkiens "sagan om ringen" och Bilbo har jag läste flera gånger.

Även Carlos Ruiz Zafon. "Vindens skugga"," Ängelns lek", "Himlens fånge". Jag ser med glädje fram emot "Andarnas labyrint" som jag ännu inte har läst.

Axel Munthes "Boken om san Michele" kan jag också läsa hur många gånger som helst.

"Lille prinsen" och "Jonathan Livingstone Fletcher" är andra favoriter. som jag läst flera gånger.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
Magi-cat
2018-11-23 09:30
#7

Fler böcker som håller i flera generationer och som jag läst många, många gånger:

Historien om någon av Åke Löfgren kom ut första gången 1951 och i nytryck 1988. Vem har lämnat den våta fläcken på köksgolvet och stjälpt ut tillbringaren med mjölk? 🐱
Den historien är en klassiker och älskas av många barn som vill höra den om och om igen…

Astrid Lindgrens böcker, förstås. Pippi, Emil, Mio min Mio.

Nalle Puh.

Svarta Hingsten-böckerna läste jag nog hur många gånger som helst.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2018-11-23 14:51
#8

#6 "Lille prinsen" är en sån som man kan återkomma till år ut och år in… Och alltid hitta något nytt.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Maria
2018-11-24 07:10
#9

#8 Javisst är den❤️

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Upp till toppen
Annons: