Annons:
Etikettövrigt
Läst 558 ggr
Magi-cat
2018-11-22 18:04

I stället för Black Friday...

Det finns en stark rörelse för att stoppa överkonsumtion och slöseri, bl.a. under paroller som "Våga vägra Black Friday".

Här kommer några förslag på vad bättre saker att göra än att shoppa loss på hysteriska Black Friday-events.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Magi-cat
2018-11-22 18:04
#1

UNICEF Sveriges foto.

Black Friday - för barnen i Jemen

Insamling av UNICEF Sverige · 

"Situationen för barnen i Jemen går snart inte att beskriva med ord. Det är ett helvete på jorden för varje barn som lever där. Vi kämpar dygnet runt för att hålla barnen vid liv, men tiden börjar rinna ut och vi behöver din hjälp! 

Hjälp oss att samla in minst 3 000 svältkatastrofpaket för barnen i Jemen, ge en gåva idag och var med och rädda barns liv!"


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2018-11-22 18:06
#2

"Istället för Black Friday – #StoppaUtrotningen

Samtidigt som prylar reas ut och vår konsumtion förväntas slå nya rekord, befinner sig planetens djur och natur i kris. På grund av vår livsstil har världens vilda ryggradsdjur i snitt minskat med 60 procent på mindre än 50 år. 😢

På fredag är det Black Friday och till dess är vårt mål att samla in 100 000 kronor som bidrar till att bevara jordens biologiska mångfald, hejda klimatförändringarna och skydda vilda djur som elefanter"…

[

Searchio Mintios foto.

](https://www.facebook.com/donate/337578750429836/10156867518274530/?fundraiser_source=feed&__xts__%5B0%5D=68.ARAmbqPLrSgBWsxW32obPn826MKy3-m6rA5v7NsTVJVSwB_1aNR9ZX-boqvotBURqk2BAJQbrZsdDuQN38qgSbIkbRgFa2u1HFQBzrpS4aH1Q_WB14k0CxuR-vNw4zzEPf4q61HanEDb42udDz3UVMVDlxtk_YR-qL9YuwsFJLpKxKUyE8gL6ytDZKbW_1ZFO3BP54PjNsZL-GM07YD0NvPcTYKb-pOW1G2Lz_U2-o2GdjGc6iO3KiDg6In3HzrkMpTJOtG_A7cG2h0GAFSko56rrz3yAloV1qErCYgwVanQXXY2QMnIf0Gj0ANIrrug9r9lw78UiD2icNiuX9XRTRVrRUKIOjbWKjMCozKtBoiQleKxe4Y&__tn__=HH-R)


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Tant Grön
2018-11-22 18:12
#3

Har inte köpt enda pryl den här veckan och kommer inte att göra imorgon. Troligen inte på hela månaden. Lustigt att jag nyss tänkte tanken på att göra ett liknande inlägg som detta. Mycket bättre att ge till de som verkligen behöver. 🌸 🌼 🌻

Magi-cat
2018-11-22 18:13
#4

👍🌺


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2018-11-22 18:16
#5

Vissa vägrar delta i Black Friday. Detta företag vill göra insatser för att rädda bina i stället.

"

- Med rådande klimatsituation och miljöförstöring så är detta rätt skrämmande. Det är hög tid för konsumenten att ta mer ansvar, skriver företaget på sin hemsida.

Ekotränings välgörenhetskampanj"

http://www.ehandel.se/Vagrar-delta-i-Black-Friday---ska-radda-bina-istallet,13757.html


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Novachan
2018-11-22 18:17
#6

Bra tanke! Ser gärna fler förslag 👍

Man skulle också kunna fokusera på vad man bör rensa ut ur hemmet; släng, donera, sälj. Se över sin tidigare konsumtion liksom, och se om det är något man överkonsumerar som man bör tänka på

Tycker det är stressande att se erbjudandena tidigare nu, och nu under en längre tid än förut. De är inte alltid så mycket billigare än ordinarie pris.

Annons:
Magi-cat
2018-11-22 19:37
#7

Naturskyddsföreningens foto.

NOV23

Black Friday - Jag köper det inte! (I don't buy it!)

Offentlig

 · Värd: Naturskyddsföreningen


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Tant Grön
2018-11-22 20:23
#8

Det blir  för mycket. Först Halloween med mängder av prylar, sen Black Friday och på det advent och jul med ännu mer prylar. Jag gör hellre som Novachan och rensar ut i stället.

[NeferNefer]
2018-11-23 07:02
#9

Jag vägrar också Black Friday, jag tycker det är supertramsigt med allt påhittat som trycks på oss för att öka överkonsumtionen. Hellre ger jag pengar till barnen i Jemen ❤️

Magi-cat
2018-11-23 12:42
#10

Djurrättsalliansen, för djuren:

Djurrättsalliansens foto.

Ge djuren en gåva på Black Friday

Insamling av Djurrättsalliansen · 


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[NeferNefer]
2018-11-24 09:15
#11

Början till slutet på Black Friday? Kortlivad fluga då. Skönt att bli av med den, jag ogillar braskande, hetsande reklam.

https://www.metro.se/artikel/david-peterson-%C3%A4r-detta-b%C3%B6rjan-p%C3%A5-slutet-f%C3%B6r-black-friday

Det finns tecken på att den form av shoppinghets som präglar black friday är något som konsumenterna tröttnat på. Något som de kanske till och med föraktar, skriver Metros reporter David Peterson.

wildfire
2018-11-24 11:45
#12

Går inte på nåt sånt här alls och det finns så mycket bättre som vi kan satsa på så som du visar här i flera inlägg Katten. Alla tiders  👍

#11 Det vore ju toppen om det är en fluga som är kortlivad,tror folk blir mer och mer medveten och det är himla bra i så fall 👍

Kan väl erkänna att jag hade en dunderperiod med kläder ☺️men det fanns en orsak och var nåt jag skulle gå igenom men jag visste också att när jag var klar skulle jag skänka dom till välgörenhet och så har det blivit så dom kommer till nytta och hamnar rätt så allt har sin mening 🙂

[NeferNefer]
2018-11-25 11:31
#13

En länk om döda och skadade i Nordamerika under Black Friday. Jag vet inte hur sanningsenlig den här är, men de verkar hämta uppgifterna från nyheterna. Klicka på varje enskilt fall så kommer ni till artikeln som handlar om det. Vet inte heller om varje skada eller dödsfall är direkt kopplat till Black Friday. Med det sagt, här är länken:

http://blackfridaydeathcount.com/

Annons:
wildfire
2018-11-25 16:13
#14

Det förvånar mig inte om det faktiskt är sant och riktigt man läser då och då om rea hysteri hur folk fullständigt ska fram till varje pris oavsett dom blir skadade själva eller skadar andra i sin framfart. Inte klokt ju bara för det är rea 😮

[NeferNefer]
2018-11-25 16:18
#15

Ja, masshysteri … det är livsfarligt. Folk som med vett och vilja piskar upp hysteri bland folk borde skämmas. Och folk borde kanske också skämmas som låter sig dras med i hysterin.

wildfire
2018-11-25 17:07
#16

Det är rena vansinnet och tittar folk efter i sina skrymslen så har dom massor med saker som kan återanvändas i egna hemmet och behöver absolut inte ut och köpa nytt 😕

Jag brukar inventera på mina vindar,jag har två stora vindar en i mangårdsbyggnaden och en i annexet där inventerar jag och vi har flera hem med gamla bra och användbara saker som finns efter släkten lång bakåt i tiden.Allt måste inte vara nytt för att vara funktionellt tvärtom det finns så mycket i alla hem att ta vara på än att gå på masshysterin i att köpa,köpa köpa som det idag är och så blir det en sån sjuk hysteri så folk både skadas och dödas.

Vad för en värld lever vi i 😕

wildfire
2018-11-26 08:10
#17

Hur miljövänligt är det här,inte ett dugg för fy så mycket mer transporter det blir både inrikes och utrikes och vi som ska vara så miljömedvetna idag. Ta alla leveranser som black friday och alla andra internetbeställningar medför,usch så mycket utsläpp 😕

https://www.expressen.se/brandstudio/postnord/smarta-losningen-som-ger-snabbare-uthamtning-av-paketen-i-jul/

Novachan
2018-11-26 11:54
#18

En globalisering som går ut över miljön…

Magi-cat
2018-12-04 09:21
#19

Giving Tuesday - eller varför inte alla dagar…🙂

https://naturarvet.se/blog/2018/11/27/12728/


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2020-11-29 09:34
#20

🎈


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Magi-cat
2020-11-29 09:35
#21

Tråden är två år gammal men Black Friday eller Black Week har tydligen gått av stapeln igen, coronatider till trots.

Jag vet inte hur det gått i år, men oavsett är det inte konsumtion av onödiga prylar vi behöver …


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Tarotstollan
2020-11-30 02:58
#22

Tja, jag köpte en ny dator och hade jag väntat några dagar så kanske jag hade kunnat få den billigare men jag tror inte den var med på rea listan…

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Tarotstollan
2020-12-01 23:56
#23

Det är ju så falskt med den här försäljningen, de skriver ju att affärerna höjer priserna innan och sen sänker de priserna till Black Friday igen, så egentligen köper man ju sakerna till ordinarie pris.
Självklart gör ju inte alla affärerna det, men det räcker att en gör så, så är det lurendrejeri.
Dessutom sakerna de säljer är ju oftast sådant de skulle rea ut ändå, eftersom de behöver plats för nya saker i affärerna.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Magi-cat
2020-12-02 09:03
#24

#23 Inte alls förvånande, tyvärr.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Upp till toppen
Annons: