Annons:
Etikettövrigt
Läst 269 ggr
[NeferNefer]
11/16/18, 9:30 AM

Slutet för smarttelefonerna?

Artikelrubriken gjorde mig glad, för jag tänkte att nu återgår vi till ett lugnare tempo och till vanliga samtal, människor emellan. Men tvärtom trappas det visst upp i stället. Nåväl.

https://www.va.se/nyheter/2018/11/15/framtidsprofessorn-i-ar-ser-vi-borjan-till-slutet-for-smarta-telefoner/

Vi har inte fått se något tekniskt revolutionerande sedan iPhone kom 2008. Därför blir nästa stora trend wearables. En annan förproducerade Google-, Amazon- och Apple-hem. Det hävdar en av världens ledande futurister – Amy Webb.

(…)

Annons:
wildfire
11/16/18, 9:41 AM
#1

Blev också glad när jag såg  rubriken i nya inlägg men fy det hela blir bara värre och värre.

I worst-case-scenariot bestämmer smarta hem åt oss och blir fängelser där vi inte kan koppla ur oss.

Där lär vi hamna för ingen tycks dra i bromsen,hua 🥶 tack och lov har jag ingen teknik mer än datorn och en gammal tv  i mitt hem och så ska det förbli,inte ens eget internet så jag är en sån där nörd som går emot allt det här men jag är en stolt nörd  🤓😎

Magi-cat
11/16/18, 9:46 AM
#2

"Vi har inte fått se något tekniskt revolutionerande sedan iPhone kom 2008" 
Det var ju ..öh…förskräckligt länge sedan….Hur har vi stått ut? 😕

Hon har säkert rätt. "Vi" kommer att efterfråga all ny teknik som kopplar upp oss allt mer och snart har vi inget val. Vi väljer bort våra val.

"Amy Webb ser också skrämmande hot från regimer som Kina där hackare inte bara saktar ned AI-system, utan utestänger oss från hem och bilar."

Behöver vi gå så långt som till Kina? Kan vi alltid i framtiden lita på att vårt samhällssystem skyddar oss?


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[NeferNefer]
11/16/18, 9:49 AM
#3

Jag tycker det är så trist när alla bara går med näsan i sina telefoner (oj, vilken lustig mental bild jag fick av det jag precis skrev 😂), och när folk till och med sitter och blippar på dem när de fikar med en. Jag har vid ett par tillfällen rest mig och bara gått, och sagt att jag kan återkomma när de är klara med sitt.

Undrar hur mycket värre det kommer att bli med den här framtidsvisionen som utmålas i artikeln?

Magi-cat
11/16/18, 9:54 AM
#4

Härom kvällen mötte jag en kille på någon typ av rullbräda i full fart på väg nerför en brant backe. Det var mörkt och han hade inget så ovidkommande som reflexer på sig. Men han höll en mobil tryckt mot örat. Jag såg ljuset från den, som tur var….
Tror folk sig vara odödliga? 

Lockelsen från den ständiga stimulansen av belöningssystemet är stor. Och belöningssystemet vill bara ha mer…


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[NeferNefer]
11/16/18, 10:08 AM
#5

Yttre stimulans eller inre frid … det var den tanken jag fick när jag läste det du skrev, Magi-cat. Yttre stimulans och ständig bekräftelse är ju lockande, på samma sätt som vitt socker i olika former. Jag kan förstå varför så många dras till det. Lätt att fastna också.

Jag söker hellre inre frid, även mitt i den här ständigt uppkopplade världen. Jag är inte där än (långt ifrån), men vägen dit är ju också ett mål i sig. 🌺

Magi-cat
11/16/18, 10:10 AM
#6

Så bra, Nefer! 🌺

Den inre friden pockar inte på lika mycket som den yttre stimulansen. Därför måste vi uppmärksamma den desto mer.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
wildfire
11/16/18, 10:22 AM
#7

Håller helt med,den inre friden den är den viktigaste 🌺

Ser vi på teknik så är den stressmoment och som ni skriver skapar det beroende så pass illa så det finns hjälp att teknikavgiftas med bland annat KBT.Nåt är ju riktigt fel i det här 😕

Upp till toppen
Annons: