Annons:
Etiketthistoria
Läst 389 ggr
[NeferNefer]
11/15/18, 11:16 AM

Kattmumier funna!

De har hittat fler djurmumier i egyptiska kryptor. Kortfilm som visar fynden får ni se om ni klickar på länken 👍

https://www.expressen.se/tv/nyheter/kattmumier-hittade-i-egyptiska-kryptor/

Annons:
Maria
11/15/18, 11:25 AM
#1

Spännande med sådan variation på djurmumier.🙂

Jag har varit på ett mumiemuseum i Luxor och där fanns katter och apor av olika slag vad jag minns.

Skalbaggen var väl också "helig" i forna Egypten. Avbildas ofta på som en skarabe. 

Det var väl en skalbagge som "rullade" solen från gryning till kväll över himlavalvet. Man jämförde det med dyngbaggen som rullar sina stora kulor. Det är vad jag kommer ihåg från vad guiden berättade😃

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[NeferNefer]
11/15/18, 11:27 AM
#2

En dyngbagge var det, helt korrekt 👍

wildfire
11/16/18, 9:00 AM
#3

Såg det där och tycker det är hur häftigt som helst och Egypten där är katterna heliga så det här fyndet visar så tydligt deras syn och ta Bastet katten men tydligen är alla katter heliga för dom och det är underbart ❤️

Maria
11/16/18, 9:05 AM
#4

#3 Fast katterna i Egypten hade det inte så bra alla gånger när jag var där utan de levde förvildade ungefär som i många andra länder. Kanske annorlunda på vissa platser?

Så det där med heligheten är nog från svunnen tid.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

wildfire
11/16/18, 9:07 AM
#5

#4 Ajdå det låter inte bra 😕,mycket möjligt att det kan vara från svunna tider.Ska läsa på mer om det för det var längesedan.

Magi-cat
11/16/18, 10:17 AM
#6

Jag har läst att det inte varit katter i alla kattmumiefynd heller. De betingade ett högt pris och det fanns genvägar på den tiden också…

Bastet som kattgudinna är intressant. 🙂🐱  "dansens, musikens, parfymens och nöjenas gudinna, och tillbads också som en gudomlig beskyddare, särskilt av familjen, och åkallades som skydd mot sjukdomar och onda andar, och kallades ibland "Den parfymerade beskyddaren". "


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Maria
11/16/18, 10:20 AM
#7

#6 Wow det visste jag inte.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

wildfire
11/16/18, 10:25 AM
#8

Det var mycket av det här jag glömt,spännande att läsa på om det igen 😎

Upp till toppen
Annons: