Historia

Kattmumier funna!

2018-11-15 11:16 #0 av: [NeferNefer]

De har hittat fler djurmumier i egyptiska kryptor. Kortfilm som visar fynden får ni se om ni klickar på länken Tummen upp

https://www.expressen.se/tv/nyheter/kattmumier-hittade-i-egyptiska-kryptor/

"All tid måste förflyta i sin egen takt. Ibland dricker man kaffe. Ibland dricker man kaffe inte." (Mikael Niemi)

Anmäl
2018-11-15 11:25 #1 av: Maria

Spännande med sådan variation på djurmumier.Glad

Jag har varit på ett mumiemuseum i Luxor och där fanns katter och apor av olika slag vad jag minns.

Skalbaggen var väl också "helig" i forna Egypten. Avbildas ofta på som en skarabe. 

Det var väl en skalbagge som "rullade" solen från gryning till kväll över himlavalvet. Man jämförde det med dyngbaggen som rullar sina stora kulor. Det är vad jag kommer ihåg från vad guiden berättadeSkrattar

/Maria

Anmäl
2018-11-15 11:27 #2 av: [NeferNefer]

En dyngbagge var det, helt korrekt Tummen upp

"All tid måste förflyta i sin egen takt. Ibland dricker man kaffe. Ibland dricker man kaffe inte." (Mikael Niemi)

Anmäl
2018-11-16 09:00 #3 av: wildfire

Såg det där och tycker det är hur häftigt som helst och Egypten där är katterna heliga så det här fyndet visar så tydligt deras syn och ta Bastet katten men tydligen är alla katter heliga för dom och det är underbart Hjärta

Anmäl
2018-11-16 09:05 #4 av: Maria

#3 Fast katterna i Egypten hade det inte så bra alla gånger när jag var där utan de levde förvildade ungefär som i många andra länder. Kanske annorlunda på vissa platser?

Så det där med heligheten är nog från svunnen tid.

/Maria

Anmäl
2018-11-16 09:07 #5 av: wildfire

#4 Ajdå det låter inte bra Ledsen,mycket möjligt att det kan vara från svunna tider.Ska läsa på mer om det för det var längesedan.

Anmäl
2018-11-16 10:17 #6 av: Magi-cat

Jag har läst att det inte varit katter i alla kattmumiefynd heller. De betingade ett högt pris och det fanns genvägar på den tiden också...

Bastet som kattgudinna är intressant. GladKatt  "dansens, musikens, parfymens och nöjenas gudinna, och tillbads också som en gudomlig beskyddare, särskilt av familjen, och åkallades som skydd mot sjukdomar och onda andar, och kallades ibland "Den parfymerade beskyddaren". "

Hjärta "No nation can be free if it oppresses other nations" (F. Engels)

Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant och Oförklarade fenomen.

Anmäl
2018-11-16 10:20 #7 av: Maria

#6 Wow det visste jag inte.

/Maria

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.