Annons:
Etiketthistoria
Läst 428 ggr
Magi-cat
11/12/18, 11:36 AM

Sveriges första kvinnliga läkare

"

ONS, 5 DEC KL. 18:30

Föreläsning och boksläpp

Linköpings stadsbibliotek · Linköping

"


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Magi-cat
11/12/18, 11:43 AM
#1

"Karolina Widerström (1856-1949) var inte bara Sveriges allra första kvinnliga läkare, hon var också en föregångsgestalt ifråga om sexualupplysning, och en av de som starkast kämpade för utsatta kvinnors rätt.

Med utgångspunkt från sin nyskrivna historiska roman Fjärilsdansen ger författaren och läkaren Magnus Falk i den här föreläsningen sin bild av Karolina Widerström och hennes livsgärning.
I samband med föreläsningen äger också själva boksläppet rum.

Inte minst tog hon strid mot den så kallade reglementeringen av prostituerade, som innebar att alla kvinnor som befanns ägna sig åt prostitution tvingades genomgå lagstadgade gynekologiska kontroller, i syfte att begränsa spridningen av könssjukdomar, detta samtidigt som de män som köpte deras tjänster – och på det sättet också spred sjukdomarna vidare – lämnades helt utan påföljd.
Magnus Falk är biträdande professor i allmänmedicn vid Linköpings universitet, och också författare.

Evenemanget arrangeras av Medicinhistoriska Sällskapet i Östergötland, Linköpings Stadsbibliotek och Express You Bokförlag.

Plats: Hörsalen, Linköpings Stadsbibliotek."


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
11/12/18, 11:49 AM
#2

En enastående kvinna som gjort betydande insatser i en tid när kvinnors självklara rättigheter måste vinnas steg för steg. Hon kämpade också för kvinnlig rösträtt och var ordförande i Landsföreningen för kvinnans politiska rösträtt.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Karolina_Widerstr%C3%B6m


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Upp till toppen
Annons: