Annons:
Etikettkulturevenemang
Läst 438 ggr
Magi-cat
2018-10-27 08:18

Bok om en bit kvinnohistoria

Nu kommer en biografi av Ingrid Pärletun om Lydia Wahlström och hennes insatser i kvinnorörelsen. (min markering i texten)

"Ständigt var hon i farten, Lydia Wahlström, och alltid med samma fokus total jämställdhet mellan man och kvinna på alla områden. Hon älskade att stå på estrader och att gå i närkamp med sina motståndare. Men bakom den trotsiga fasaden fanns ett inre sjudande liv med höga toppar och djupa dalar, något som få kände till. Här doldes hennes osäkerhet mot män och nära relationer med kvinnor som avlöste varandra under ett långt och intensivt liv.

Ingrid Pärletun har skrivit den första biografin över en av centralgestalterna i den svenska kvinnorörelsen. Läsaren får ta del av Lydia Wahlströms liv med dess många höjdpunkter fjärde kvinna som disputerade i Sverige, ledare för kvinnornas rösträttskamp, professors namn 1939 och frontfigur för demokratiska värden under 1930- och 40-talen. Talarstolen liksom katedern var hennes älsklingsplatser.

Hör Ingrid Pärletun berätta om sin aktuella bok! Kvällen inleds med mingel med dryck och tilltugg.

Var? Akademibokhandeln Gleerups, Stortorget, Lund
När? Tisdag 6 november kl 18.00
Hur? Fri entré, ingen anmälan krävs"


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Magi-cat
2018-10-27 08:29
#1

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2018-10-29 18:59
#2

Lydia tog fajten med kyrkans antifeminism.

Intressant artikel om en tid som inte är så långt borta.

https://www.svd.se/hon-tog-fajten-med-kyrkans-antifeminism?fbclid=IwAR2X1U79U9yJcMYhh8EDf03kxsAeQRZ02K87lnmjZ3usaEQyOHTXlRa3OYA


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Upp till toppen
Annons: