Annons:
Etiketterpolitiksamhällsfrågor
Läst 368 ggr
Magi-cat
2018-10-18 16:37

Fotoutställning - Förintelsens sista överlevare

Gå gärna till Kulturhuset och titta på utställningen Witnesses! Så angelägen och viktig! Ta med så många som möjligt!

"Imorgon öppnar Kulturhusets utställning Witnesses, en fotoutställning med de sista överlevande från andra världskrigets förintelse och deras upplevelser. 

– Det har varit tårar men det har också varit väldigt fint, säger fotografen Mikael Jansson."

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/fotoutstallning-med-forintelsens-sista-overlevande

Det är fri entré så att så många som möjligt ska få se utställningen!


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Lona
2018-10-18 16:42
#1

Så oerhört viktigt! Det skrämmer mig att det snart inte finns några överlevande kvar, i alla fall inte som fortfarande minns. Om en del har svårt att tro på Förintelsen nu, hur ska det bli om ytterligare några decennier? Är det någon som vet om utställningen kommer att visas på fler ställen?


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Magi-cat
2018-10-18 16:46
#2

Jag vet tyvärr inte mer om utställningen än vad som står, men jag hoppas att det kommer mer om den och att den sprids!

Det är som du säger så viktigt att ta vara på berättelserna och erfarenheterna från de här överlevande som finns kvar… Det är något helt annat när de berättar själva, än att läsa fragment i en historiebok.

Modigt av dem och beundransvärt att de orkar!


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

DesK
2018-10-18 16:53
#3

Det måste bli barnen till överlevarna och vi övriga, som har någon relation till förintelsen, som måste berätta vidare om denna mörka del av vår historia.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Magi-cat
2018-10-18 17:23
#4

❤️


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[NeferNefer]
2018-10-18 17:38
#5

Vi får aldrig glömma de ofattbart hemska konsekvenserna som blir när somliga tar sig rätten att dela upp människor i önskvärda/inte önskvärda, och när de goda inte protesterar … vi får aldrig glömma. 😢

Tissetass
2018-10-26 13:39
#6

Bara och gå in med näsduken redo alltså….. 😮Men så viktigt att inte glömma!

Annons:
Upp till toppen
Annons: