Annons:
Etiketterlitteraturböckerpoesi
Läst 448 ggr
[NeferNefer]
10/6/18, 9:17 AM

Där mörker möter ljus

En underbar och otäck bok om  de hemska förföljelserna, tortyren och morden på kvinnor under vad som har kallats "häxprocesserna". Det är en helt otrolig bok som jag verkligen vill rekommendera alla att läsa. 

https://www.bokus.com/bok/9789198364101/dar-morker-moter-ljus-en-resa-i-kvinnohistoria/

"Författaren Agneta Nyholm Winqvist har genom egen forskning och med ett starkt personligt engagemang kastat nytt ljus över vår kvinnohistoria och på ett spännande sätt lyckats vända det mot nutida lärorika fenomen. Den här boken borde alla läsa…" Elisabeth Strömqvist socialdemokratiska kvinnor Västernorrland 

Åren 1674-1675 sker Nordens största historiska rättsskandal. En massavrättning av ca 120-130 kvinnor under det som kallas trolldomsprocessen. I den här boken får du följa med till Härnösand som är epicentret för den här historien. Du får veta vad som skedde innan det bröt ut och vad som fanns på de här platserna i Ångermanland hundratals år tillbaka i tiden . Du kommer att få stifta bekantskap med Gudinnan Freja och Jungfru Maria vilka spelar viktiga nyckelroller i den här tragiska delen av vår kvinnohistoria. Boken vänder sedan till nutid och belyser de skador som män och kvinnor fortfarande bär från den här tiden och hur de kan läkas.

Annons:
Tarotstollan
10/13/18, 10:09 PM
#1

Har du läst boken?
Funderar på det som skrives: "belyser de skador som män och kvinnor fortfarande bär från den här tiden och hur de kan läkas."

Handlar det om efterlevande till offren?

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

[NeferNefer]
10/14/18, 9:12 AM
#2

Jag har läst boken ett par tre gånger. Det är egentligen bäst att läsa boken själv, men om jag minns rätt handlar det om de efterverkningar på relationer mellan män och kvinnor som de här fruktansvärda händelserna har fått, och som fortfarande finns kvar. Det blev en sån hetsig stämning mot kvinnor, och de kvinnor som skulle avrättas fördes till fots till avrättningsplatsen. Vägen kantades av alla andra, inklusive kvinnornas makar, barn och syskon, och även de anhöriga hånade och slog kvinnorna när de vandrade mot sin död. Det är möjligt att de inte vågade annat, för att inte riskera att själva bli anklagade, eller så trodde de på prästernas ord om kvinnorna. Oavsett vilket …

När jag läser om boken nästa gång kan jag återkomma ifall jag har missat huvudpoängen, såvida du inte hinner läsa boken själv innan.

Tarotstollan
10/14/18, 9:50 AM
#3

Tack! Jag har ju läst om detta innan men inte just denna boken. Det låter makabert men jag tänkte att det kunde vara intressant att veta om det fanns efterlevande till dessa offer som  fortfarande idag hedrade men också led av vad som hade skett med deras anmödrar och släktingar, så långt tillbaka i tiden. Under förutsättning då att de släktforskat och har bevis på att detta var dras släktingar.

Eller om de tänker som att det var då och nu spelar det ingen roll i dagens historia. Andra människor hade släktingar som avrättades för stöld och annat så varför skulle vi bry oss om det som hände då osv.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

[NeferNefer]
10/14/18, 9:54 AM
#4

Jag stammar från några av de här offren. Jag stammar också från den värsta av hetsarprästerna. Det finns ganska många efterlevande till de här kvinnorna idag. 

Det står dock inget, vad jag minns, just om ättlingar i boken. Fast det var ett tag sen jag läste boken, och den är så fullpackad med detaljer och information så det är omöjligt att minnas allt.

Tarotstollan
10/14/18, 10:00 AM
#5

Då kan ju du som efterlevande kanske (om du vill) berätta lite hur du känner över att vara efterlevande till båda sidorna.
Har dina äldre kvinnliga släktingar berättat om detta för dig innan eller är detta sådant du forskat fram själv?

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

[NeferNefer]
10/14/18, 10:02 AM
#6

Nej, jag avstår från att berätta om privata saker. Jag ville mer peka på att det finns många efterlevande, eftersom du undrade det i ett annat inlägg.

Min rekommendation till alla är att läsa boken själv.

Annons:
Tarotstollan
10/14/18, 10:04 AM
#7

Ok, jag förstår!🤗

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Upp till toppen
Annons: