Annons:
Etikettmusik
Läst 341 ggr
Magi-cat
2018-09-29 10:45

Kvinnoorkestern har bildats!

Den första helt kvinnliga klassiska orkestern har startats i Sverige.

Den bildades med ett par frågor i särskild åtanke:

Kvinnliga tonsättare har inte fått rättmätigt erkännande i historien och kvinnliga musiker som inte vill armbåga sig fram.

"– Vi hoppas kunna presentera musik från olika epoker och så småningom även bjuda in till möten över musikgenrerna och konstformerna. Till exempel samarbeten med dansare och skådespelare. Nu ska vi få upp vår hemsida och sociala medier för att sprida budskapet, säger Lotta Alvin."

https://www.sydsvenskan.se/2018-08-22/sveriges-forsta-helt-kvinnliga-klassiska-orkester-startad-i

Vi önskar den nya orkestern all lycka och framgång! 🌺🎧🏆


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
[NeferNefer]
2018-09-29 15:53
#1

Åhhh! Jag skulle jättegärna gå på en konsert med dem. Eller flera. Vilken jättebra idé 🌺❤️

Magi-cat
2018-09-29 16:15
#2

#1 Väldigt bra idé! Hoppas man får höra mer om och av dem! 🌺🙂

.

Det är inte så lätt för kvinnliga musiker att göra sig gällande. En bra sak man numera infört vid auditions är att musikerna spelar upp bakom en skärm. De som väljer ut musiker kan alltså inte ha några förutfattade meningar om personen bakom skärmen, om det är en man eller kvinna, ung eller gammal, nationalitet etc. Det är bara en musiker…

På så sätt har andelen kvinnliga musiker ökat i orkestrarna.

Något att ta efter i fler sammanhang, kanske…


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[NeferNefer]
2018-09-29 16:16
#3

Ja, precis … det borde verkligen tas efter så personer tillsätts efter kompetens!

Upp till toppen
Annons: