Annons:
Etikettkulturtant
Läst 381 ggr
Magi-cat
9/21/18, 1:56 PM

Efter #metoo

Inlägget är skrivet av Wonnalesan 🌺 och på hennes förslag kopierat från Feminism.ifokus. 

2018-09-21 08:49#1 av: Wonnalesan

Opinionen svänger igen!

Vi ska tvingas tillbaka efter #metoo. Nu ska offren skuldtyngas och anmälas. Jag sade det då rörelsen kom igång, då vi till slut vågade ta bladet från munnen och berätta våra svåra historier, -detta kommer att slå tillbaka med stor kraft mot oss själva-..

 Ändå ligger de flesta hemska brotten  fortfarande i kvinnors gömslen i hjärtat.

Frågorna man ställer sig då männen tar till sin makt av okänslighet är många

. Ja visst har någon kvinna anmält en man av hämnd, men vem vill stå upp med skammen i offentligheten? Kränkande rättegångar och visa upp sin skörhet inför advokater. Efter ett brott är man dessutom väldigt skör och sårbar. Att bli anklagad för att ljuga och att man varit med på en kränkande behandling gör att de flesta inte anmäler.

Nu reser sig ett manligt maktpatriarkat igen mot utsatta kvinnor och de som drog igång #metoo backar med rädsla i ögonen.

Män som utsattes för Katolska präster mår dåligt hela livet och får respekt. Men kvinnor från späd ålder som kränkts och våldtagits ska kväsas och tystas.

I mitt arbete har jag mött dessa trasiga själar som aldrig fick bli det de var ämnade att bli och än idag så får vi höra att skulden ligger hos kvinnan att mannen inte kan styra sina kroppar. Därför täcker sig kvinnor fast problemet är mannens.

Varför blundar så många? Tänker männen på sina döttrar och fruar?

Jag måste tillstå att jag förstår att kvinnan är mindre värd nu. Jag ser det och förstår inte hur detta ska kunna ändras då de som borde vara våra försvarare inte tycks reagera på alla dessa hemska brott mot kvinnor och barn. Själen är en känslig del av människan och kvinnors själar är känsligare därför blir skadorna stora. Tilliten och tilltron utöver kroppsliga skador blir stora. Sker sedan våldtäkten i hemmet så är tilliten för män borta.

Vi måste fortsätta framåt för de unga flickor som står näst på tur att göra våra dyra erfarenheter. Stå upp för Allas lika värde. Mvh/WLBlomma-


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Lussan20
9/21/18, 2:38 PM
#1

Tack fina Magi-Cat, det var snällt gjort att flytta inlägget även hit. Mitt hjärta ropade att det var viktigt. Tillsammans är vi starka! Men kramar från WL, samt en doftande ros🌺

Magi-cat
9/21/18, 2:43 PM
#2

❤️🌺


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Tarotstollan
9/24/18, 8:32 AM
#3

✨❤️❤️❤️

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

[NeferNefer]
9/26/18, 5:14 PM
#4

Mycket viktigt. 🤗❤️

Sjuttan
9/27/18, 11:05 AM
#5

Har just läst boken "En blomma i Afrikas öken" av Waris Dirie, på tal om kvinnoförtryck. En liten somalisk flicka från en nomadstam i öknen som blev brutalt könsstympad i femårsåldern och som senare blev en världsberömd fotomedell. Hur hon som vuxen offentliggjorde grymheten och genom många kanaler försökte påverka eländet. Ex genom BBC som gjorde en dokumentärfilm om henne och t.o.m FN anlitade henne i kampen mot kvinnlig könsstympning. Det känns ju som om vi inte kommit någonstans när t.o.m massa flickor i Sverige årligen omskärs. Den här boken borde tryckas upp igen och delas ut till alla skolbarn. Boken rekommenderas varmt till alla, både män och kvinnor.

"Jag är inte tillräckligt ung för att veta allting".
Oscar Wilde.

Lussan20
9/27/18, 11:36 AM
#6

Ja den borde alla läsa!

Fler av de färgade topmodellerna är omskurna. Minns inte vem av dom som berättade om detta. En hemsk historia.

Flickor blir omskurna på flera sätt, att bli utsatt för sexuella övergrepp är också en form av omskärelse. De får livet beskuret.

Jag ser att män reagerar starkare då pojkar utsätts än flickor.  Det är ett bevis på att kvinnor är mindre värda. Det är inte bara i  styrelserum vi tystas ner.

Våra kroppar är våra tempel, ingen har rätt att förgripa sig på oss, omskärelse är också ett maktinstrument. Kvinnans sexualitet har alltid kvävts.Då kommer hor och skökstämpeln fram. Man använder kvinnans klädsel som ursäkt för våldtäkt.

i de krig som pågår nu så våldtar man små barn och beter sig som varulvar våldsmässigt. Kommer man någon gång vakna över mäns brutalitet? Att stjäla barns barndomsland är hemskt.   Mvh/WL

Annons:
Sjuttan
9/27/18, 6:24 PM
#7

Ja det är fasansfullt!

"Jag är inte tillräckligt ung för att veta allting".
Oscar Wilde.

Upp till toppen
Annons: