Annons:
Etikettersamhällsfrågorpolitik
Läst 463 ggr
Magi-cat
2018-09-09 10:09

Emerich Roth om SD

Tråden uppdaterad 2022-01-22/M-c/#12

Emerich Roth, förintelseöverlevare, från artikeln: (min markering i texten)

""I snart sagt varje europeiskt parlament finns invalt ett parti med rötter i den nazistiska ideologin. I Sverige har vi Sverigedemokraterna. Vi har således gjort vad tyskarna gjorde i Tyskland 1933, valt in ett nazistiskt parti i parlamentet. Det som sedan hände i nazityskland är ingenting som händer från ena dagen till den andra.

Grogrunden till det hade funnits i flera generationer. Hitler fungerade som en framkallande faktor för det hatet som länge legat latent och grott. Hittills har denna grogrund inte funnits i Sverige, åtminstone inte i sådan omfattning som krävs, för att det som hände i nazityskland ska kunna hända här. Men detta håller på att ändras. Sverigedemokraternas framfart i väljarkåren har medfört en förskjutning av moralen, så att det otänkbara har blivit tänkbart och det omöjliga möjligt. 

Klarsyn har grumlats till skumögdhet, och många verkar inte se vad som håller på att ske. Men jag, som faktiskt har upplevt Förintelsen, ser allt för många likheter mellan nu och då, för att kunna känna mig trygg. Jag är mycket oroad.""

https://nyheter24.se/debatt/913054-emerich-roth-sverigedemokraterna-ett-dolt-nazistiskt-parti


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Emerich Roth: "Det Sverigedemokraterna gör är helt enkelt att skapa grogrund för att kunna genomföra sin ideologi. De har lyckats sätta sin politik på agendan och tvingat andra partier att förhålla sig till denna"
  • Redigerat 2022-01-22 19:40 av Magi-cat
Annons:
[NeferNefer]
2018-09-09 10:13
#1

Det är helt ofattbart att det har fått gå så här långt! 😢

Magi-cat
2018-09-09 14:05
#2

Håller helt med! 😢


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Lussan20
2018-09-12 08:56
#3

 Det var nog lika i mycket på den tiden i Tyskland.

Grannar som man trodde var medmänskliga angav sina grannar, t.om barnfamiljer med små barn. Läste en bok att gemensamt för dessa människor förutom ett kallt hjärta var att deras ögon var som -blanka knappar-. En sömn , ett virus som tar hjärtan med lite kärlek i. Egot lyser starkt om något lyser, -mer vill ha mer- för egen del men inget till de som inget har.

Min strategi är att hålla mig borta från människor som har dessa tankar om andra, mest för att jag inte orkar och vill inte ha på mig svärtan.

Under valvakan läste jag en bok som hette - Änglar i mitt hår-. Skriven av Lorna Byrne. Jag tror det var den första i hennes serie böcker.

Alla trodde hon var efterbliven, idag skulle man kanske sagt autistisk. Men hon levde sitt liv med änglar. Våra skyddsänglar finns där och kanske är det så i mina tankar att jag också  nu på äldre dagar och med så klen hälsa, hellre umgås med änglar. Så finns ju ni som liksom änglar ger hopp i dessa tider…Mvh/WL🌺❤️

[NeferNefer]
2018-09-12 08:57
#4

❤️WL❤️

Magi-cat
2018-09-12 08:59
#5

❤️Wonnalesan 🌺

Jag har också läst Lorna Byrnes bok.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Lussan20
2018-09-12 09:46
#6

❤️love and understanding ! Kram från WL

Annons:
Magi-cat
2018-11-06 19:47
#7

Emerich Roth ser likheter mellan då och nu. Och är orolig…

"– Det är mycket, mycket oroande. Jag ser likheter mellan det jag upplevde tidigare i mitt liv och det jag upplever i dag. Därför är jag är mer orolig än de flesta andra. Det som hände i nazityskland hände inte bara för att Hitler kom till makten – grogrunden fanns i många generationer. Hitler fungerade bara som en framkallande faktor för det hatet som legat latent hela tiden."

"https://www.aftonbladet.se/a/qngwLL?fbclid=IwAR1v6KL5rYF1AiJmm0wk61oo14RtcP0mkmM7tChmY0FpDx-SyzjkPD4X7b4"


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[NeferNefer]
2018-11-06 19:49
#8

😢Han är inte ensam om att vara orolig. Det här hatet som pyr fram överallt är skrämmande.

Magi-cat
2018-11-06 20:15
#9

Tänk om alla kunde lyssna….


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2021-08-18 08:29
#10

Emerich Roth, FB:

"Låt inte Sverigedemokraterna bli en normal del av vår politiska vardag. Låt inte Sverigedemokraterna framstå som ett riksdagsparti bland de andra. Gör motstånd! Gör motstånd mot alla tendenser. Låt inte rasistiska uttalanden och omdömeslösa generaliseringar passera oemotsagda på jobbet, på festen, på städdagen eller när det nu kan vara ni stöter på dem.

Jag vet att nazismens bästa bundsförvanter är passiviteten och likgiltigheten. Den som inte gör något, har gjort mer än nog för att bana väg för ondskan. Det är nu hög tid för alla oss, som kan historien och inte vill se historien upprepas, att göra något. Hade människor gjort något då, på 30- och 40-talen, hade Förintelsen inte kunnat genomföras."


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Lussan20
2021-08-18 08:40
#11

Alla försämringar är någon annans fel enligt denna ideologi , någon ska ta något från oss. Men vem äger demokrati, frihet, kärlek , gemenskap och omsorg?
Den står vi alla för själva och börjar vi tulla på andras frihet och jämlikhet slår det tillbaka med full styrka på oss själva, ett Europa i ruiner och död. Vad skulle det kunna tillföra oss?
Det som växer och ger goda ringar på vattnet är medmänsklighet, kärlek, vänlighet och att hjälpa de som förföljs. Det ger goda gåvor.
Njugghet, avund, snålhet, hat ger bara samma tillbaka. Inget är väl så missklädsamt som avund tex.
Man kan bli hög av hat, rida på hatvågen som mina elever sade, men likka hög blir man av kärlek man fylls av glädje och ro, livet ger mening och den vågen som kommer igen är varm och fyller oss med hopp…Mvh/WL

Magi-cat
2022-01-22 19:36
#12

Emerich Roth är död. Hans insatser och de kunskaper han spred ska aldrig glömmas.

"– Emerich var en person som aldrig gav upp. Han gav sig aldrig. När han trodde på något så trodde han på det. Och det framgår väl när man tänker på alla år han varit i skolor och föreläst och artiklar han skrivit att han alltid framhållit skolans roll, hur viktig den är, säger hans änka Kerstin Roth till DN."

"– Emerich Roths röst ljöd stark och tydlig i Sverige ända till slutet. Hans stående tema var att likgiltigheten är mänsklighetens största fiende. Han gjorde ingen hemlighet av vilka politiska krafter han betraktade som sin huvudmotståndare, säger Björn Wiman, och fortsätter:

– Hans bortgång är också en uppfordran att föra kunskapen om Förintelsen vidare, inte bara som avslutad historia utan som levande erfarenhet. Eftersom det har hänt, kan det hända igen."

https://www.dn.se/kultur/emerich-roth-ar-dod-en-oskattbar-forlust/

https://likavillkor.ifokus.se/discussion/1533117/emerich-roth-dod


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Han överlevde Förintelsen och ägnade många år åt att sprida kunskap om hur rasism och hat kan motverkas.
DesK
2022-01-24 17:41
#13

En mycket stor man har gått ur tiden, må han vila i frid ❤️

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Annons:
Magi-cat
2022-01-25 09:21
#14

Från #jagärhär, om Emerich Roth:

"Roth var en av initiativtagarna till Föreningen Förintelsens Överlevande, grundare av avhopparverksamheten Exit vid Fryshuset för ungdomar som vill lämna destruktiva, radikala grupper, samt grundare av Emerichfonden, vars syfte är att stödja insatser av och för ungdomar som arbetar för att förhindra våld och för ökad förståelse mellan människor med olika bakgrunder.
Hela sitt liv jobbade han för andra och för framtida generationer med kärlek, medmänsklighet, antirasism och ickevåld som ledstjärnor, och fick för det ett antal priser och utmärkelser.
Nu har Emerichs röst tystnat. Men vi som är kvar kan verka i hans minne och hjälpa honom med det han ville uppnå. Att se till att minnena och förstahandsupplevelserna från de som personligen upplevde och överlevde Förintelsen inte försvinner i takt med att deras egna röster tystnar.
Vi kan hjälpas åt att föra deras röster, deras berättelser och deras kamp vidare.
Tack för allt Emerich Roth, vila i frid. ❤️"


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Upp till toppen
Annons: