Annons:
Etiketterpolitiksamhällsfrågor
Läst 310 ggr
Magi-cat
9/9/18, 8:30 AM

Därför passar vi inte in!

En insändare jag hittade på FB:

"Jag och min familj ”passade inte heller in” när vi kom till Sverige 1990 som flyktingar. Vet du, Jimmie Åkesson, varför vi inte passade in? För vi hade precis lämnat vårt hemland och anlänt i Sverige efter en 4 dagars bussresa som kunde innebära förnedring, våld eller t.om avrättning. En risk som mina föräldrar valde att ta för att jag och mina syskon inte skulle behöva leva ett liv i rädsla och förtryck.

Och jag håller med dig Jimmie Åkesson -vi passade nog inte in. Vi hade haft på oss samma kläder i fyra dagar och hade enbart en väska med blöjor och 2.000 kronor med oss.

Men vet du, Jimmie Åkesson att när vi kom fram till flyktinglägret utanför Jönköping välkomnades vi av svensk polis (noteras bör att mina föräldrar var livrädda för polisen i vårt hemland) som lekte med oss barn, förklarade att Sverige skulle göra allt i sin makt för att vi barn skulle få en trygg uppväxt.

Och det var precis vad vi fick. En trygg uppväxt.

Därför, Jimmie Åkesson, har jag och min familj under våra snart 30 år i Sverige, gjort allt i vår makt för att ”passa in” och kämpat för att kunna betala tillbaka vår skuld. Jag och min familj har skapat över 100 arbetstillfällen i Sverige och betalat mer skatt här än vad du någonsin kommer att göra.

Vi, Jimmie Åkesson, har kunnat göra detta för att det Sverige vi kom till och älskar, ansåg att vi passade in. "

Tack! Hjärta


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Stallmima
9/9/18, 8:41 AM
#1

❤️

Loris M
9/9/18, 8:46 AM
#2

Så bra skrivet! ❤️

De vill ju bara ha en ärlig chans att börja om och skapa sig ett nytt liv. Med Jimmys politik kan de inte få det. Balkanflyktingar som kom på 90-talet har etablerat sig väl och sysselsättningsgraden bland dem är nästan på samma nivå som för infödda svenskar. De fick en chans, de tog den och de betalade tillbaka och fortfarande gör.

[NeferNefer]
9/9/18, 8:49 AM
#3

❤️🌺👍

Upp till toppen
Annons: