Annons:
Etiketterpolitiksamhällsfrågor
Läst 753 ggr
Magi-cat
9/9/18, 7:48 AM

Idag gäller det framtiden!

Idag går vi till val i Sverige! Sällan eller aldrig har väl ordet "ödesval" legat närmare till hands.
Det är nu det gäller. Vi som vill fortsätta bygga det demokratiska landet Sverige, för rättvisa, jämställdhet, en utrikespolitik utan NATO-medlemskap, för empati och en ljusare framtid känner oro men har tilltro till att förnuft och hjärta segrar hos väljarna.

Den som absolut inte vill rösta vänster har det lite besvärligare eftersom vi inte med någon borgerlig konstellation helt kan utesluta att SD får inflytande.
Jag skulle mer än gärna se ett F! med Gudrun Schyman i spetsen inta en plats över 4 %-spärren, men tyvärr verkar det inte finnas stort hopp. Min röst går därför till V.

Om du som läser detta fortfarande tror att det blir nog bra med SD, vill "röra om i grytan", får bort "tanterna och gubbarna" eller andra ytterst diffusa skäl eller mer uttalade skäl som att diktatur är bättre än dagens ordning (vilket har uttalats på ifokus) - snälla, tänk en gång till!

Här är sju skäl att inte rösta på SD:

1, SD är ett högerparti för de rikaste. De vill ha skattesänkningar där de rikaste får mycket mer än vanligt folk. 

2.  Pappamånaderna i föräldraförsäkringen ska tas bort och sambeskattning återinföras, SD pekar därmed med hela handen kvinnorna tillbaka till spis, tvättstuga och diskbänk. SD vill dessutom inskränka rätten att göra abort.

3. LAS ska försämras med ökad otrygghet som konsekvens. De är mot en nollvision mot dödsolyckor i arbetslivet och vill lagstifta om lönesänkningar för ungdomar och flyktingar.

4. Man påstår sig vilja höja A-kassan, men har vid minst två tillfällen agerat i motsatt riktning. SD är inte pålitligt.

5. De är ett i grunden rasistiskt och främlingsfientligt parti.

6. SD kallar sig Sverigevänner. Bakom detta döljer sig en förljugen bild av ett Sverige som aldrig funnits.

7. För inte så länge sedan påstod sig SD vara mot vinster i välfärden./…/ …är numera hängivna anhängare till vinstuttag i välfärdssektorn.

Källa: https://www.arbetarbladet.se/artikel/opinion/insandare/sju-skal-att-inte-rosta-pa-sd-1

Det finns så klart fler skäl, fyll gärna på själva….

Rösta med ❤️ och hjärna!


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
[NeferNefer]
9/9/18, 7:55 AM
#1

Åkesson ser public service som en fiende. Han vill ändra deras förutsättningar och kraftigt minska anslagen. Fri press är faktiskt en förutsättning för en demokrati.

Åkesson säger att invandrare inte hör hemma i Sverige. I deras partiprogram står det att även svenska medborgare kan förlora sitt medborgarskap (om de inte anpassar sig till det svenska). Vad är det svenska? Ja, det har de inte klart definierat än men tro mig, det kommer … men det har med "lojalitet" att göra. Alla måste vara "lojala" mot Sverige, och då går det inte att vara jude, same, finsk eller annat också, du måste vara bara svensk.

De kommer alltså att förbjuda dubbla pass. Det kommer inte att gå att ha dubbla nationaliteter längre, vilket orsakar problem för väldigt många. Inte minst personer med både svenskt och finskt medborgarskap (vilket många av deras väljare har).

Jag har en sann och äkta lojalitet till Sverige som är ett öppet och inkluderande land! Rösta för en demokratisk och vacker värld för oss alla, där vi har alla de rättigheter och friheter som vi faktiskt har rätt till. Rösta med hjärtat och hjärnan ❤️

Mooniq
9/9/18, 8:01 AM
#2

Jag röstade i fredags och den här dagen har skrämt mig länge. Jag hoppas att merparten av folket har läst partiprogrammen och inte faller för aktuella löften och frågeställningar. Vad vi väljer - gäller ju varje dag - även alla de dagar mellan valen och vi måste värna om demokratin - den verkar inte vara självklart längre på många platser i världen. 😕

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

[NeferNefer]
9/9/18, 8:02 AM
#3

Jag röstar idag. Mina röster går till demokratiska partier som inte kommer att samarbeta med SD.

Magi-cat
9/9/18, 8:09 AM
#4

"SD-vän - detta är vad du röstar på"

"2014 gick SD ut med en hård reklamkampanj mot EU-migranter. Innan dess lämnades de i fred, men efter kampanjen ökade våldet mot tiggare lavinartat. De misshandlades, hälldes vatten på, spottades på och föll offer för falska angivelser. Ytterligare exempel på hur SD föder ett våld och skyller på människor på grund av sitt ursprung"

"SD höll ett torgmöte den 17 oktober där Kenth Ekeroth manade till kamp inför lyriska nazistiska organisationer och sympatisörer. Tre timmar senare brann det första flyktingboendet. Den närmsta tiden brann det mer eller mindre i hela Sverige på olika boenden."

"2012 ville SD slå tillbaka mot sin nya fiende, så kallade ”pk-media”. De uppmanade då läsarna till Avpixlat att filma, förfölja och avslöja privata detaljer om journalister vilket ledde till mängder av hot och våld mot journalister i Sverige. Hur tror du yttrandefriheten (Något av det svenskaste som finns) kommer bli i SD:s Sverige?"

Till slut insändarens slutkläm:

Alla får rösta på vad de vill, det är det som är så fantastiskt med våra demokratiska rättigheter. Men med rösten kommer också ett ansvar. Sverige har en del problem, men att rösta på SD är inte svaret. SD är ett parti som gång på gång uppvisar beteendet där de ställer människor mot varandra och där de föder och sprider hat.

https://www.skaraborgslanstidning.se/article/insandare-sd-van-detta-ar-vad-du-rostar-pa/


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Maria
9/9/18, 8:12 AM
#5

❤️

Här hålls både tassar och tummar för Sveriges och världens framtid.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Magi-cat
9/9/18, 8:15 AM
#6

#2, #3, #5 ❤️


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Lussan20
9/9/18, 8:26 AM
#7

Dagens tidningar gav skrämmande läsning!

SD tog hjälp av Kristna högern om abortfrågorna. Dom styrs av samma krafter, hat och- kvinnan tige i församlingen-. Vem minns inte deras hemska bilar med  foto på aborterade foster längs med hela långtradarsidorna, en lögnaktig bild  på 2m stora aborterade foster. De är också hemskt farliga som grupp. Ser man inte att Ebba har samma hat och förakt?

Så läste jag om L-kvinnan som försvarade en kvinna som tiggde mot hemska män som skändade henne..

Hur de då gav sig på henne och påtalade att om en vecka skulle hon ut. Hon hade varit i Sverige i 20 år och gift med en Svensk.

Giftet sprider sig igen , som ett virus tar det sig in i människors hjärnor, snart kommer vi inte våga säga vad vi säger här idag.

Mitt arbete med dessa vilsna grabbar gör att jag vet hur hatets vägar ser ut. Som de själva sade- skönt att rida på hatvågen- Det är motsatsen till kärlek. Där finns ingen barmhärtighet eller kärlek till sin medmänniska.

Vi kvinnor skulle forma oss som grupp inte gå i männens fålla, enda sättet att få ha kvar trygghet för alla. Våra barn, vår jord, våra gamla, djuren, tryggheten. Idag är en dag som avgör hur kallt det blir i Sverige.

Mitt hjärta gråter över hur samma saker sker igen…Mvh/WL🌺

Magi-cat
9/9/18, 8:32 AM
#8

Bra att det kommer fram. Hoppas budskapet når fram i tid. 

Tack, Wonnalesan, vi måste hoppas! 🌺❤️


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Lussan20
9/9/18, 8:44 AM
#9

🌺Magi-cat tack för din kraft och styrka i ❤️ kärlekens kraft och ni andra starka människor med hjärtat fyllt av kärlek….Mvh/WL .

Nu ska jag gå och plantera på mina föräldrars grav, de arbetade inom tung industri hela sina liv och kämpade för demokrati och var stolta över rösträtten för vanligt folk,  fri tandvård, barnbidrag  och kvinnans rättigheter.

Idag skulle de klätt på sig finkläderna och stolta gått till vallokalen. Jag tog upp deras stafettpinne och så länge jag lever ska mitt hjärta fyllas av stolthet för de rättigheter vi kämpat för genom åren. Mvh/WL

[NeferNefer]
9/9/18, 8:50 AM
#10

❤️🌺

Loris M
9/9/18, 8:52 AM
#11

Alldeles strax ska jag gå och rösta - med  hjärtat och hjärnan. ❤️ 

SD är giftiga, farliga och jag hoppas så innerligt att de som tänkt rösta på dem tänker om efter alla Jimmys uttalanden de senaste dagarna. Ju mer makt han får desto mer kommer han att påverka och desto mer av liknande och värre uttalanden men även handlingar kommer vi att kunna se.

Magi-cat
9/9/18, 9:00 AM
#12

Tack själv Wonnalesan och alla andra med ❤️🌺

Även jag har tänkt på mina föräldrar de här dagarna. OM det värsta händer i valet, har jag tänkt att jag är glad att min kära pappa slapp uppleva det. Han kämpade hela livet för freden, för arbetarnas rättigheter, för Allas lika värde - en sann förebild, liksom min mamma som heller aldrig stillatigande fann sig i orättvisor och alltid hade en hjälpande hand att sträcka ut, oavsett hur fattiga de var själva.

De klädde sig också alltid fina när de gick och röstade. Det var en stor och viktig dag för dem, att göra sin röst hörd och sedd och att visa solidaritet.

Wonnalesan: Idag skulle de klätt på sig finkläderna och stolta gått till vallokalen. Jag tog upp deras stafettpinne och så länge jag lever ska mitt hjärta fyllas av stolthet för de rättigheter vi kämpat för genom åren

❤️


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
9/9/18, 8:07 PM
#13

Nu är det läskigt. 🤫


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
[NeferNefer]
9/9/18, 8:13 PM
#14

😢Jag har varit lyckligare. Jag avskyr verkligen såna här situationer. Tänk att ett odemokratiskt parti som SD alls är tillåtet, och att det får ställa upp i allmänna val - och att folk röstar på dem!

Jag vill inte behöva flytta ifrån mitt älskade land, men tanken slår mig faktiskt att jag kan bli tvungen till det.

Magi-cat
9/9/18, 8:13 PM
#15

😢


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Loris M
9/9/18, 8:23 PM
#16

😕❤️

[NeferNefer]
9/9/18, 8:27 PM
#17

Jag tycker det är fruktansvärt hur vissa människor helt nonchalant tar sig rätten att "röra om i grytorna" genom att rösta på odemokratiska partier - fattar de inte att de sätter folks liv och säkerhet på spel med sitt lättsinniga och okunniga "skojröstande"? Det här är ingen lek. Det är faktiskt mitt och andras liv vi talar om!

Magi-cat
9/9/18, 8:38 PM
#18

Det gör ont i ❤️ nu…

Det här är på riktigt och det är fruktansvärt.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[NeferNefer]
9/9/18, 8:39 PM
#19

😢

Tant Grön
9/9/18, 9:11 PM
#20

😢💔

Annons:
Magi-cat
9/9/18, 10:05 PM
#21

Vi lär förlora Margot Wallström som utrikesminister. 💔 Den mest kompetenta av dem alla.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[NeferNefer]
9/9/18, 10:33 PM
#22

😢

Loris M
9/9/18, 10:46 PM
#23

💔

Magi-cat
9/10/18, 7:28 AM
#24

Konstaterar med sorg i hjärtat att det gick ungefär som befarat, dvs SD gick framåt.

Utrikespolitiken saknades så gott som helt i debatten. Vi hade behövt mer av Margot och mer av att stå upp mot t.ex. NATO-medlemskap. Det diskuterades knappast alls, så långt jag såg.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[NeferNefer]
9/10/18, 7:32 AM
#25

Mer av miljö och omsorg också 😕Så mycket som kom i skymundan när nazister marscherade och sd-are avslöjades som - surprise! - rasister på löpande band.

Tänk att människor är så historielösa, aningslösa, farliga att de faktiskt röstar på odemokratiska krafter!

Magi-cat
9/10/18, 8:45 AM
#26

Hade Fi kommit in förra valet när det var nära, hade det sett annorlunda ut idag. Nu vågade många inte rösta på dem för att på det sättet…

"Feministiskt initiativ låg nära fyraprocentsspärren till riksdagen i valet 2014. Men i årets val tappade de stort.

– Många känner en oro och ställer sig frågan hur ska jag rösta för att förhindra att Sverigedemokraterna får mer makt och då går man till något som är välbekant, säger partiledaren Gudrun Schyman."

https://www.svt.se/nyheter/val2018/schyman-om-fi-s-tillbakagang-vi-fortsatter


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Upp till toppen
Annons: