Annons:
Etiketterpolitiksamhällsfrågor
Läst 474 ggr
Magi-cat
2018-09-08 14:44

SD och kulturarvet

Att värna kulturarvet är en viktig fråga och med ett EU-initiativ har kulturarvet ställts i fokus 2018.
Målet är att främja kulturarvet och kulturella och kreativa näringar med samverkan och mångfald inom kultur och kulturarvsområdet. (källa)

När SD och andra högerextrema säger sig bevara kulturarvet har de dock ett annat fokus, nämligen att "skydda" nationen. De verkar tro att det finns någon "kärna", ett "sammanhållande kitt"  i den svenska kulturen som är relativt fast och ska skyddas mot annat inflytande.
Ett exempel är ett SD-politiskt utspel då de ville "stoppa destruktiva kulturyttringar". Vari dessa bestod är lite oklart, men hiphop var ett exempel.

Det är alltså inte frågan om någon fri kultur utan en viss typ av svenskhet (som de själva utsett) som de vill utropa till svenskt kulturarv.

Om SD fick som de ville skulle det säkert påverka fördelningen av medel till kultur. Många kulturskapare skulle vara hänvisade till att klara sig själva på den öppna marknaden. Detta som ett led i att SD vill styra kulturen hårdare, inte sällan med moraliserande och auktoritära pekpinnar.

https://www.genus.se/nyhet/sd-fokuserar-pa-kulturarv-for-att-skydda-nationen/

Fram för en fri kultur - rösta med ❤️.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
vallhund
2018-09-08 14:57
#1

Jag läste i någon av blaskorna att SD ser andra länders o folks kulturarv som invasiva arter som kommer att ta död på den inhemska kulturen.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Magi-cat
2018-09-08 14:58
#2

#1 Tyvärr låter det helt följdriktigt.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Niklas
2018-09-08 16:05
#3

Samtidigt kan jag ha lite förståelse för att det ser ut så när undersökningar visar att Sverigedemokraternas väljare i högre grad än Moderater och Socialdemokrater tycker att 50- och 60-talet är Sveriges bästa perioder och i lägre utsträckning tycker att nutid är en bra tid. Då kan följden säkert bli att Povel Ramel och Hasse & Tage är godkänd kultur, medan det mesta av dagens utbud är oacceptabelt och något man vill ha bort.

» Sverigedemokraternas väljare - Vilka är de, var kommer de ifrån och vart är de på väg?


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Magi-cat
2018-09-08 21:18
#4

#3 Så är det förstås! Tack för länken!🌺


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2018-09-08 21:19
#5

Dick Sundevall, Magasinet Paragraf: (min markering i texten)

"Låt mig citera vad en av riksspelemännen skrev till mig i ett mejl, där det framgår hur det förhåller sig med SD och knätofs:

SD försöker såklart göra anspråk på folkkulturen som sin, men den snedvridna bilden visar på en djup okunskap i ämnet. Folkkulturen har under århundraden utvecklats genom import av danser, musik, konststilar etc och där det mesta kan spåras ut i Europa och även i ännu längre bort i världen.

Så genuint svenskt är inte folkkulturen när allt kommer kring. Lägg därtill världsmusiken och invandrarnas folkkultur som blivit en viktig del av folkkultursverige av idag.

Tre stora offentliga upprop har publicerats den senaste månaden där folkkulturens utövare protesterat och tagit avstånd från SD:s kultursyn och dess försök att kidnappa densamma för sin egen unkna agenda. Jag och alla bakom dessa upprop vill inte sammanblandas med SD.

Det är sant att det finns en historisk belastning kring folkkulturen och nationalistiska strömningar. Många av de gamla upptecknarna av folkkultur under 1800-talet och första halvan av 1900-talet hade inte alltid särskilt trevliga värderingar som i vissa fall också utgjorde drivkrafter för insamlingsarbeten.

Vi är givetvis tacksamma för det omfattande arbete som gjorts för folkkulturens bevarande men tusentals utövare har också ägnat decennier åt att vädra ut det gamla unkna synsätt som hörde den tiden till. Kasta oss därför inte i armarna på SD.”"

https://www.magasinetparagraf.se/nyheter/kronikor/52834-fem-goda-skal-att-rosta-pa-sverigedemokraterna-pa-sondag/


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Upp till toppen
Annons: