Annons:
Etiketterlitteraturböckerpoesi
Läst 984 ggr
Magi-cat
2018-09-07 07:50

Minns Margit Sandemo, sagornas drottning

Margit Sandemo gick bort för en tid sedan, men är för alltid ihågkommen som författare till bl.a. "Sagan om Isfolket", en serie som består av 47 böcker.

Böckerna var älskade av många och såldes i hela 40 miljoner exemplar.

"”Hon var en vacker människa och en stor inspirationskälla för oss alla. Hennes kreativitet, muntra humör och stora livslust sken igenom i hennes böcker – vilket också läsarna märkt. Hon trollband oss alla.”" (1)

Margit var alltid populär hos folket, men har inte alltid fått den uppskattning hon förtjänat.

Vägen till författarskapet var inte lätt och första boken blev refuserad. Med "Sagan om Isfolket" där första boken kom ut 1982 var dundersuccén ett faktum. Förlagschefen ville visserligen inte att böckerna skulle innehålla något "övernaturligt", men Margit stod på sig och förklarade att då blir det inga böcker alls. (Förlagschefen blev förmodligen nöjd ändå till slut.)

Margit var synsk, hon "såg" och "hörde" saker som var dolt för andra. Hennes böcker lär t.o.m. bränts på bål av religiösa skäl…

Det står i artikeln (2) att böckerna var "bannlysta" från biblioteken. Det är nog inte riktigt rätt ord och nu finns i alla fall "Sagan om Isfolket" att låna för vem som vill. Förhoppningsvis förekommer inga bokbål heller numera.

Så här säger Margit själv:

"– Jag har hört lärare berätta om elever som aldrig har öppnat en bok förut men som plötsligt slukar alla böckerna om Isfolket. Jag tror att mina böcker för många har varit en språngbräda in i litteraturens värld och det är jag stolt över." (2)

Det är mycket bra skäl att vara verkligt stolt över! 🌺

1. https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/margit-sandemo-har-avlidit

2. https://tidningenskriva.se/intervjuer/margit-sandemo-sagornas-drottning/

Vila i Frid, Margit Sandemo, Sagornas Drottning.🌺


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Maria
2018-09-07 07:52
#1

Tänk jag känner mig ganska ensam om att aldrig ha läst en enda av dessa böcker.

Kanske ska ge dem en chans😉

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Magi-cat
2018-09-07 07:55
#2

#1 Jag måste faktiskt bekänna…☺️Jag har inte heller läst dem, men förr eller senare ska det bli av…

(Och jag känner flera av alla dessa entusiastiska läsare som säger att jag bara måste…)


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Maria
2018-09-07 08:01
#3

Från början fick jag för mig att det var "sämre" litteratur. Som "kioskromaner" så att säga och den känslan har väl hållit i sig.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[NeferNefer]
2018-09-07 08:05
#4

Jag har läst hela Isfolketserien när jag gick på gymnasiet! Jag började köpa böckerna några år senare, men köpte inte alla eftersom de började upprepa sig. 1-13 står i bokhyllan. Den fantastiska "Vi är inte ensamma" har jag också hemma. Den ska jag läsa om nu.

Har också noterat under åren att många barn har döpts till Sol Angelica … det måste vara för att mamman har läst Isfolketserien. Sol Angelica är den mest karismatiska karaktären i mitt tycke och det är dessutom vackra namn.

Vila i frid, Margit, och tack så mycket för allt du har gett oss.

Magi-cat
2018-09-07 08:05
#5

Det kallades nog så. 😕 De var för populära och lättlästa. Det var väl därför biblioteken var lite njugga.

Nu är det dock andra tider och fantasy har en given plats.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[NeferNefer]
2018-09-07 08:12
#6

Ja, sånt som är populärt hos flickor och kvinnor har ju inte ansetts som "fint" … men sånt sätter vi oss över. Ingen ska bestämma hur fint det vi tycker om är, utom vi själva.

Annons:
Magi-cat
2018-09-07 08:14
#7

#6 Precis! Och tilldelats nedsättande uttryck och etiketter (som jag inte vill ge exempel på här) och ansetts mindre "fint".


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[NeferNefer]
2018-09-07 08:16
#8

Lite ironiskt att det ändå är flickor och kvinnor som läser mest, då … 😎

Magi-cat
2018-09-07 08:20
#9

🌺🙂


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[Stjärnfall.]
2018-09-07 16:49
#10

Har inte heller läst hennes böcker men vart på gång flera gånger utan att det har blivit av 😊 men nu ska jag ta tag i det och beställa hem dom.

Har hört så mycket gott om både henne och böckerna och så tragiskt att hon lämnat jordelivet . Vila i frid 🌺❤️🌺

Tarotstollan
2018-09-08 05:03
#11

Så ledsamt att hon är borta. Läste i någon intervju att hon höll på med någon ny bok, hoppas att hon hann färdigt med den och att den kommer att släppas snart.
Jag äger nog alla hennes böcker, eventuellt kan det fattas 1 eller2.

Det var hon som fick min fantasi att växa och intressera mig för allt "där ute!"

Tack för allt du givit mig Margit! Vila i frid!🌺

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Carmarino
2018-09-08 15:11
#12

Första delen av Sagan om Isfolket gick som följetong i en veckotidning för många år sedan (troligtvis 1983-84), och den gjorde sådant intryck på mig att jag kom ihåg den några år senare när jag hittade boken. Har nästan alla 47 böckerna. Lånade tyvärr bort de första och fick aldrig tillbaka dem. 😕

#4 Det var nog någonstans där du slutade som det blev en liten svacka, men sedan blev de bättre igen.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Tant Grön
2018-09-08 16:06
#13

Har läst hela serien för många år sedan. Också fortsättningen Häxmästaren och Ljusets rike. Tyckte dom var bra, fast Ljusets rike var inte lika bra som de andra. Sen har hon skrivit en serie som heter De svarta riddarna. Den var inte alls i samma klass som isfolket.

Annons:
[NeferNefer]
2018-09-08 20:22
#14

#12: Aha, så bra. Då ska jag försöka komplettera min samling 🌺

Tarotstollan
2018-09-09 00:16
#15

Hon skrev ju en serie som heter "Blåljus" också. Handlade om personer som jobbade som ambulansförare och sjuksköterskor, om jag kommer ihåg rätt så var det inget övernaturligt i den serien.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Upp till toppen
Annons: