Annons:
Etikettkonst
Läst 572 ggr
Magi-cat
2018-08-24 11:37

Konstnär Anna Svensson - färgsprakande bildspråk

Anna Svensson är inte direkt minimalist i sitt bildspråk, enligt egen utsago och det får jag hålla med om. 🙂
Hennes konst sprakar i både färg och form och har intryck av både popkonst och graffiti.

"– Det som intresserar mig när det gäller graffiti är snarare att det är en expressiv uttrycksform som till stor del går ut på att inta rummet och ta plats. För min del är mitt uttryck ett sätt att visa att jag som kvinna har lika stor rätt som män att ta plats i det offentliga rummet."

Fast graffiti är snabbkonst. Annas konst är uppbyggd på annat sätt och ett verk kan ta ett halvår att färdigställa. Lite av det som kallades "bortkastad kvinnokonst" förr…
"…processer som pågår under lång tid och där den fysiska handen har väldigt stor närvaro. "

Anna har bl.a. smyckat glasväggarna runt biblioteken i Bredäng och tunnelbanan vid Stureplan.

" Då valde hon att låta en plastfilm av organiska linjer i nyanser av rosa, lila och orange breda ut sig och slingra sig runt bibliotekens omgärdande glasväggar.

– Ett bibliotek är ju en plats där man läser, tänker och får vara ifred. Jag ser det här verket lite som ett slags tankebanesystem som omgärdar det arkitektoniska rummet, säger hon."

Bra tänk och är vackert, tycker jag (som gillar mycket färg).🙂

Se mer och citatkälla:

https://pedagogiskamagasinet.se/konsten-i-temat-anna-svensson/


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Tarotstollan
2018-09-09 00:31
#1

Härliga färger, jag gillar tavlan i bakgrunden! Får kolla upp denna konstnärinna och se vad mer hon gjort!👍

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Upp till toppen
Annons: