Annons:
Etiketterpolitiksamhällsfrågor
Läst 1462 ggr
Magi-cat
2018-08-19 14:16

"Öppet brev till Jimmie Åkesson" från Ingrid

Så fint skrivet av Ingrid, född 1932, och så tänkvärt!

"Detta brev skriver jag till dig, för att jag är närmast skräckslagen inför det val vi har framför oss. Så här har jag aldrig känt det tidigare. Jag är född 1932 och första gången jag fick rösta var 1952. Jag var stolt, kände att jag var viktig och att min röst betydde något, fastän jag var både ung, dum och okunnig. Jag har aldrig missat att rösta någon gång därefter."

"https://www.st.nu/artikel/opinion/insandare/oppet-brev-till-jimmie-akesson-1"


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Lussan20
2018-08-19 15:25
#1

Vi är många äldre som minns och som hörde mor och farföräldrar berätta om deras anhöriga som lämnade landet, rädslan då våra Nordiska länder intogs av Nazisterna.

Sverige stod på tur. Tyskland skäms än idag över Nazisternas övergrepp, det vet jag för jag har pratat med äldre Tyskar som inte vill minnas den tiden alls!

Inte undra på att många äldre ryser ända in i märgen vid hotet om nytt stöveltramp och hot mot kvinnor, HBTQ människor, Judar mfl. Man läser de ungas inlägg, en del av deras anhängare och ser samma tongångar. Vad kan man göra mer än att rösta? Prata med de som fortfarande har ett varmt hjärta?

Var kommer de ifrån dessa personer som dyker upp i varje århundrade? Jag är rädd för mina barnbarns framtid, särskilt de små flickorna. 5stycken, hur ska de få det?

Jag som farmor och mormor bär mycket oro för dessa kalla vindar!

Emo
2018-08-19 15:27
#2

Det såg så underligt ut att jag kontrollerade med valmyndigheten

https://www.val.se/om-oss/valadministrationen/rostrattens-historia.html

Där stod 

1945

Rösträttsåldern sänktes till 21 år.

Sen behövde jag inte läsa mer. Källkritik är viktig, så man inte blir vilseledd.

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Pyttelite
2018-08-19 15:55
#3

Mycket märkligt "Öppet brev". 

Förutom faktafelen vad är det man vill säga?


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Lussan20
2018-08-19 16:01
#4

Man kanske vill visa på att det finns många äldre och Judar som är rädda att historien ska upprepa sig? Vad är faktafelen, berätta för jag är synskadad och ser inte vad ni menar? Brevet kan vara riktigt även om år inte passar in, vi är lite glömska som äldre. Men berätta så vet jag mfl.

Pyttelite
2018-08-19 16:06
#5

Faktafelen handlar bland annat om rösträttsålder. 

Om det öppna brevet publicerades i Sundsvalls Tidningar borde väl de hjälpt till med faktakollen.

Det är fortfarande svårt att förstå vad det öppna brevet vill säga mer än ett rabiat motstånd mot Åkesson.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Lussan20
2018-08-19 16:10
#6

Okey!

Ja det var dåligt av tidningen att inte ta kontakt med den äldre damen så hon fick tänka till om åren!

Inlägget menar nog att vi är många som ängslas över valet. jag är Svensk och har Svenska föräldrar vilket tydligen krävs för att vara Svensk. Tror att sådant väcker otäcka minnen hos äldre. Inklusive mig själv.

Jag arbetade på de gamla OBS klinikerna bland huliganer och skinnhuvuden och jag känner deras sätt att resonera , då var jag inte rädd för jag såg dom som omogna ovetande ungdomar. Men nu har det blivit mer verkligt!

Annons:
Pyttelite
2018-08-19 16:26
#7

Jag har full förståelse över rädslan men om man vill argumentera mot något ska man ha "hållbara" argument - annars faller det som korthus.

Tidningen borde hjälpt till tycker jag men det finns säkert en hårfin gräns hur mycket man ska peta i inlägg från läsare.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Lussan20
2018-08-19 16:32
#8

Det var ju uppenbart fel och då brukar de seriösa tidningarna ringa. Jag skrev mycket innan jag fick flera stroke och fick synskada, så de brukar vara noga eller stryka för hårda inlägg. Men rätt ska vara rätt helt klart!

Jag har arbetat med barn, inom sjukvården, och skolan. Mitt motto har alltid varit människans lika rättigheter samt att ha rätten att tänka och känna.

Begränsningar i yttrandefriheten och hot mot egna åsikter skrämmer. Mvh/WL

Pyttelite
2018-08-19 16:38
#9

#8 Håller helt med dig att man ska ha rätt att yttra sig men det gäller alla inte bara dom vars åsikter man gillar.

Vill man dessutom argumentera är det bra om det tydligt framgår hur man kan dra paralleller till nu och då. 

Utvandringen till Amerika och dagens folkomflyttning har troligen fler olikheter än gemensamma nämnare och det ska också nämnas att de nya bosättarna tog över ursprungsbefolkningens land. 

Om man nu ska gå tillbaka till artikelns innehåll …


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Magi-cat
2018-08-20 11:09
#10

#1 Fint skrivet Wonnalesan! Det är många som minns och är skrämda idag och drar paralleller med vad som hände då. 
Inte bara äldre är rädda. Jag har aldrig någonsin hört så många säga inför ett val "Jag är livrädd", "Jag är skitskraj", "Jag fasar för det här valet"! Faktum är att jag aldrig hört någon vara direkt "rädd" inför ett val förut. Ogillat utgången av ett val har man gjort förut, men varit "rädd"?

Låt oss innerligt hoppas att så många som möjligt röstar och röstar med hjärtat, vår historia i minnet och framtiden i sikte, en framtid där Sverige fortsätter att vara ett land som alltid hamnar högt i internationell ranking, där man håller hårt på de mänskliga rättigheterna och Allas lika värde. Samt inte minst ett land människor flyr till, inte ifrån.
Det finns mycket kvar att göra, det vet vi alla. Men vi måste fortsätta framåt, inte bakåt.

.

Emo och Pyttelite har protesterat mot ett faktafel.  Ok, det är en insändare. Det kan finnas faktafel i insändare, det kan vara ett kom-ihåg-fel eller något annat. Det vet vi inte. Och det är inte heller det viktiga.
Om "Ingrid" publicerat en essä om rösträttens historia och inte en hågkomst, kunde det naturligtvis varit ett allvarligt sakfel. Men det är inte det som det handlar om.
Det "Ingrid" vill framföra är de paralleller hon och många med henne ser mellan nu och då, där dåets stöveltramp är det mörka och skrämmande. Idag ser hon/vi allt detta normaliseras igen. Vi har blivit sakta tillvanda. Många verkar sätta sina förhoppningar till ett parti som vill skruva tiden tillbaka, ett parti som inte ens är särskilt påläst. (Det blir lätt så, när allt verkar ha en orsak: "massinvandringen". 🤪)

Jag vet inte om "Ingrid", född 1932, finns på riktigt, eller om hon är många kvinnor som minns tillsammans eller en helt fiktiv gestalt. Det är inte det viktiga. Det viktiga är rädslan hon delar med alla som är "rädda" för valet och vad det kan innebära.

Jag slutar med att låna några ord av Wonnalesan:

Inte undra på att många äldre ryser ända in i märgen vid hotet om nytt stöveltramp och hot mot kvinnor, HBTQ människor, Judar mfl. Man läser de ungas inlägg, en del av deras anhängare och ser samma tongångar. Vad kan man göra mer än att rösta? Prata med de som fortfarande har ett varmt hjärta


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Denna kommentar har tagits bort.
Magi-cat
2018-08-20 12:55
#12

Pyttelite, tänk på hur du tilltalar mig. Med nick, inget annat.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Pyttelite
2018-08-20 12:57
#13

/…/red. M-c

Magi-cat ibland kan det vara bra att läsa det material man refererar till. Förutom de rena faktafelen avseende rösträttsålder kan man knappast göra en rättvis jämförelse med den tidens förhållanden (Utvandringen till Amerika) och dagens invadring till Sverige.

För att komma in till USA på den tiden krävdes att du uppfyllde kraven dels avseende försörjning men även avseende hälsa och ålder.

Det var viktigt att se till att de som var ogifta kunde försörja sig själva och oäktingar eller ogifta gravida behövde ha garanter.

Det var också så att dessa människor användes för att bryta ny jord i Amerika. Jord- och lantegendomar som togs från urspungsbefolknigen.

Den sk Jordrusningen innebar att Indianernas jordegendomar auktionerades bort. 

Homesteadlagarna innebar att om du lyckats odla upp dina jordtegar på fem år fick du behålla dom.

Först på 1920-talet infördes kvotlagar till USA.

Så vill vi summera händelsen som direkt refereras till i insändaren var det både en hård urvalsprincip och mäkta rasistiska tankar som gällde under dessa tider.

Lite svårt att förstå hur man kan dra paralleller till vår tid eller var det kanske det som insändaren menade.

Att det då fanns en urvalsprincip att komma in i USA som vi idag saknar för invandringen till Sverige?

Jag har ingen koppling vare sig till Åkesson eller SD men jag ogillar starkt historieförfalskningar och romantisering av förhållanden speciellt om de ska användas i ett politiskt spel.

Det finns heller inga likheter med dagens förhållanden och den situation som rådde i Tyskland eller för den skull Europa under 30-talet.

Det innebär inte att det som hände under dessa tider inte var fel men det är inte rätt att säga att den tiden är nu. 

Magi-cat jag protesterar inte mot ett faktafel jag protesterar mot inlägget/insändaren  och innehållet i det som du inte själv tycks ha läst.

Insändaren tar heller inte upp frågan om judar och vad som hände under andra världskriget om jag nu inte missat något.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Annons:
Magi-cat
2018-08-20 13:00
#14

#13 Hur ser du själv på det väsentliga som tas upp i tråden? Är du "rädd" för valutgången? Förstår du dem som är det? I så fall varför/varför inte.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Pyttelite
2018-08-20 13:05
#15

#14 Det är två skilda saker - diskutera fakta och sakargument på det som respektive parti för fram.  

Skapa inte en hatstämning baserad på historieförfalskningar - det är lika illa som det ni vill motverka.

Ändamålet helgar inte medlen!


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Magi-cat
2018-08-20 20:19
#16

#15 Hatstämning? Nej vet du vad! Hatspridare finns bland dem som "Ingrid" (=väldigt många) är rädda för!


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2018-08-20 20:19
#17

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Lussan20
2018-08-20 20:53
#18

Jag började arbeta på OBS klinikerna då skinnhuvudena började dyka upp i vårt land. De pratade om att-knacka bög- det gav sig också på de förståndshandikappade eleverna vägg i vägg. Mord och överfall  på homosexuella började ske i större omfattning,- heil -hälsningar och annat började under mina år där. Det var början, så kom hakkorsen, vår gata fick alla sina bilar nerklottrade med hakkors. Synagogorna blev utsatta för attentat, likaså judar i kippa. Flyktingförläggningarna brann. Nu ska de marschera i Stockholm och Ludvika.

Jag har aldrig i min vildaste fantasi trott att detta skulle kunna bli möjligt!

Ja, jag är rädd, mest för våra barn som ska fortsätta i detta samhälle som ska hata sig fram till seger, skrämma och hota. Jag trodde aldrig detta skulle ske en gång till.

Magi-cat
2018-08-20 20:56
#19

🌺


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Pyttelite
2018-08-20 21:34
#20

Jag tycker att ni argumenterar om olika saker - varken judar, synagogor, skinnhuvuden eller flyktingförläggningar har nämnts i insändaren. 

Däremot har man dragit paralleller med händelser som inte har med dagens läge att göra och  dessutom tillämpat en grov historieförfalskning. 

Det var i allra högsta grad rasism att annektera den mark som svenskarna gjorde till sin egen i USA under dessa hårda år. 

Det fanns också stränga villkor man måste uppfylla för att komma in i landet (USA) så liknelserna fungerar inte med dagens läge men det är inget som ni vill bemöta.

Jag måste också ha rätt till en uppfattning och jag tycker att det är att piska upp en hatstämning när man förvanskar historien och gör liknelser som inte stämmer med det som hänt men det är min banala syn på det hela.

Vill ni bemöta de partier ni inte gillar gör det då med korrekta sakargument inte med en uppdiktad sanning som passar för stunden.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Annons:
Magi-cat
2018-08-20 21:38
#21

#20 Förstår du eller förstår du inte att människor känner oro inför valet?


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Pyttelite
2018-08-20 21:44
#22

#21 Oro ska bemötas med fakta inte skrämselpropaganda oavsett vilken ståndpunkt man har och oavsett vad det gäller.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Magi-cat
2018-08-20 22:07
#23

Ok, då vet jag att du inte förstår.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Pyttelite
2018-08-21 06:22
#24

#23 Så du tycker stt det är tillåtet att historieförfalska eller inte argumentera i sak bara för att stilla sin oro eller för den skull skapa mer oro? Vad är det jag inte förstår?


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Denna kommentar har tagits bort.
Upp till toppen
Annons: