Annons:
Etikettertextiltextilkonst
Läst 964 ggr
Magi-cat
8/19/18, 12:43 PM

Affischerna från den svenska alternativrörelsen

Jag fick en bok i min hand: "Affischerna från den svenska alternativrörelsen 1967 - 1979", sammanställd av Håkan Arnsäter med inledning av Leif Nylén.

Intressant och spännande om en betydelsefull och omvälvande tid, ett optimistiskt tidevarv när allt skulle bli bättre och folket och rättvisan segra…Kreativiteten flödade  och det politiska engagemanget "välte traditioner och positioner överända. Att ta ställning blev viktigare än att välja stil.". (citat Leif Nylén)

En särskilt vacker affisch bär texten "Låt hundra blommor blomma - för en folkets kultur".

Mycket är likt men mycket är annorlunda eftersom tidsandan är olika. Jag tror t.ex. inte att parollen "Skända flaggan - vägra vapen" är särskilt gångbar idag. 😃

Men vi har också affischer om folkfester och Festen på Gärdet, Fria Proteatern och Nynningen, marsch mot atomkraft och oräkneliga demonstrationer för miljön. Internationell solidaritet med Vietnamrörelsen i spetsen tar förstås stor plats där vi hittar affischer med kravet "USA ut ur Indokina". Che Guevara, frihet åt Grekland, bojkotta Spanienresor och kampen för Palestinas folk finns också med. Och Black Power. 

Och förstås kvinnokampen: "Halva himlen är vår". 1969 hade Grupp 8 haft sitt första öppna möte och kvinnor strömmade till för att delta i den nya svenska kvinnorörelsen födelse.
Parollerna var:

"Ingen kvinnokamp utan klasskamp - ingen klasskamp utan kvinnokamp", "Gör motstånd - gråt inte! Var glad - gå till angrepp!",  .
Den kulturella kampen riktade sig mot det dubbla förtrycket (patriarkatet och kapitalismen)  och för kvinnofrigörelse.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Magi-cat
8/19/18, 12:44 PM
#1

Läs mer om boken här:

"På 60- och 70-talen flödade kreativiteten och alternativa kultur- och motståndsrörelser blomstrade. Här skapades en rik mångfald av affischer som handlade om allt ifrån solidaritet, kamp, gemenskap, uppror och systerskap till musikfester.

Boken innehåller ca 220 avfotograferade originalaffischer indelade i kapitlen Alternativa musikrörelsen, Solidaritet på hemmaplan, Internationell solidaritet, Kvinnokamp och Miljörörelsen. 

Ett 10-tal av de över 100 kända konstnärerna i boken har intervjuats. Bland konstnärerna som är representerade i boken finns namn som Carl Johan De Geer, Helena Henschen, Christer Themptander, Channa Bankier, Anna-Clara Tidholm … 

Det här är en unik bok utifrån en unik affischskatt. Den täcker in en spännande tid i svensk närhistoria och världs historiska händelser. Den berättar också om konstnärerna och lyfter fram deras, i många fall, bortglömda verk. 

I en tidslinje över världshändelserna 1967-79 berättas om de viktigaste händelserna i Sverige och världen. 

Författaren, musikern och proggikonen Leif Nylén har skrivit förordet. 

"Visst är affischerna fina att titta på i sig, men tillsammans med anekdoter om hur modiga affischerare blev tagna av polisen och om hur färg drygades ut med ägg och socker blir de levande på ett helt annat sätt. Och det är den här bokens stora behållning." Cap&Design

HÅKAN AGNSÄTER (text och urval) var trummis i proggbandet Solen Skiner på 70-talet. Under bandets turnéer påbörjade han samlandet av affischer. Hans samling är nu den främsta i landet och har ställts ut på flera museer."

https://www.bokus.com/bok/9789174690576/affischerna-1967-1979-fran-den-svenska-alternativrorelsen/


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
8/20/18, 11:43 AM
#2

Från Bokförlaget Ordalaget:

"Färgstarkt! Formstarkt! Slagkraftigt!

På 60- och 70-talen flödade kreativiteten och alternativa kultur- och motståndsrörelser blomstrade. Här skapades en rik mångfald av affischer som handlade om allt ifrån solidaritet, kamp, gemenskap, uppror och systerskap till musikfester."

Det var verkligen en både kreativ och upprorisk tid, som det står senare i texten. Jag skulle vilja tillägga optimistisk. Allt skulle ju bara bli bättre, och folket skulle styra. Solidaritet med alla förtryckta. 🙂👍

http://www.ordalaget.se/publisherbook.aspx?id=186


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[NeferNefer]
8/23/18, 8:58 PM
#3

Spännande! Tänk vad jag har missat … jag får läsa om det i stället 😍

Magi-cat
8/23/18, 9:22 PM
#4

😍


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Denna kommentar har tagits bort.
Magi-cat
2/28/19, 4:25 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Fyndade på bokrean 😀


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Upp till toppen
Annons: