Annons:
Etiketterlitteraturböckerpoesi
Läst 601 ggr
Magi-cat
2018-08-15 10:24

"Systerskap" - Veronica Palm

Är det någon av läsarna här som har läst boken "Systerskap; en feministisk idébok" av Veronica Palm? Vad tyckte ni om den i så fall? Den står på min att-läsa-lista.

"Systerskap är inget gulligt eller mysigt. Det är ren och skär makt. Om vi lär oss använda verktyget rätt så kan fler kvinnor ta plats utan att vakna med huvudvärk trots att de sover med bettskena. När jag som tjugoettåring valdes till ersättare i kommunfullmäktige hade jag velat att den här boken fanns. När jag mer än tjugo år senare avgick jag från socialdemokraternas partistyrelse och verkställande utskott, som ordförande för Stockholms socialdemokrater och efter att i tretton år varit riksdagsledamot, hade jag många gånger saknat att läsa den här boken."

https://www.adlibris.com/se/bok/systerskap-en-feministisk-idebok-9789188659194


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
[NeferNefer]
2018-08-15 10:37
#1

Vilket jättebra boktips, den ska jag köpa! 👍🌺

Magi-cat
2018-08-15 11:03
#2

👍


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2018-11-23 15:12
#3

Boken är intressant, och jag är glad att jag läste den, även om jag inte håller med Veronica på alla punkter. Men den är en viktig bok på så sätt att den betonar systerskapet och att det kan försätta berg - och makt.

Bokens första kapitel handlar om tiden efter valet 2014, när Veronica inte fick någon statsrådspost i Stefan Löfvéns regering.
Kanske var det lite olyckligt att börja just där. De flesta av oss kan inte känna igen oss särskilt mycket i just den positionen, även om vi förstås kan känna igen oss i väntan, väntan på en rättmätig plats och känslan när kakorna tagit slut och det där telefonsamtalet aldrig kommer…

Men det kommer en tid där efter och det har varit en tid före. Veronica är alltid lojal mot sitt parti och vi får följa hennes uppväxt i arbetarhemmet, genom skolan och kompisarnas systerskap, som duktig flicka och sedan hennes tid i maktens korridorer som hon till slut lämnar.

Berättelsens är självutlämnande, ibland kritisk men aldrig gnällig, framåtseende och även hoppfull. Det kommer systrar efter oss som tar vid och för arbetet vidare.

En sak skulle jag vilja säga (till Veronica som inte kommer att läsa det här 😎): Skäms inte för ditt ursprung, för ditt ickevetenskapliga språk och absolut inte för att du "bara" blev barnskötare! Jag tycker det framskymtar sådana tendens ibland i boken.
Du pratar så att de flesta förstår och det är en bra förmåga! Att inte använda sig av de senaste flosklerna är i så fall en styrka.
T.ex. festen på gymnasiet när du kände att de såg ner på er som kom från en annan skola. Jag har ytterst svårt att tänka mig det, i så fall hade tiderna försämrats å det grövsta. Tänk på att även många av dem hade arbetarklassbakgrund.
Du har kommit långt och det är bra att du använder din förmåga att företräda systrar och arbetarklass. Var bara stolt, inget annat! 🌺


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2018-11-23 15:24
#4

Några små citat ur boken:

"Samtidigt oroas jag över en trend att vissa feminister /…/ använder det vetenskapliga språket också i informella sammanhang. Om det dessutom kombineras med något dogmatiskt i rösten riskerar vi att skrämma bort kvinnor som har viktiga enskilda erfarenheter, men inte känner sig hemma i det teoretiska språket.""

Om hen-debatten:

"Det började krävas att du skulle ta ställning för eller emot hen. Om du tog ställning mot så betraktades du som reaktionär och antifeminist, och om du tog ställning för var du en rabiat tokstolle. Jag är rädd att hen-debatten skadade den moderna feminismen, och inte blev det bättre av att debatten kom ungefär samtidigt som en liten grupp kvinnor krävde att få bada topless i badhuset i feminismens namn."

"Precis här ligger konflikten: Att legitimera feminismen med teorier som inte går att slå hål på, och samtidigt uppbåda ett folkligt engagemang. Det är en konflikt som inte behöver finnas /…/ Om vi vågar tro att bredden kan vara en lika stark kraft som spetsen i feminismen."

Och så till slut:

"Om det här handlar om systerskap, och framför allt handlar det om makt. Rätt hanterat kan systerskap inte bara bära dig genom eld och vatten, utan också skaka de mäktigaste hierarkierna i sina grundvalar".


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Upp till toppen
Annons: