Annons:
Etiketterpolitiksamhällsfrågor
Läst 832 ggr
Magi-cat
2018-08-12 09:13

Hédi Fried - läs hennes böcker!

Uppdaterad #13 m.a.a. att M träffat SD/M-c/

Jag vill med emfas uppmana och uppmuntra alla att läsa vad Hédi Fried skriver i artiklar och i böcker!

Hédi Fried är förintelseöverlevare och en av de få som ännu finns kvar och kan berätta. Lyssna på henne! Lyssna på dem!

Hédi Fried blev satt i Auschwitz och Bergen-Belsen och överlevde mirakulöst. Hon kom till Sverige 1945 genom Röda Korsets hjälp.
Hon blev sedan psykolog och författare. Hon är fortfarande verksam och ger ett oumbärligt bidrag till vårt vetande om hur det verkligen var och hur nazism och fascism växte fram och tog över i samhället och in i människors medvetanden. 

I boken "Skärvor av ett liv" berättar hon:

""Jag berättar om mitt liv, om min barndom och uppväxt, om gettot, om transporten i boskapsvagnarna, om selektionen, om vistelserna i Auschwitz och de olika arbetslägren, om befrielsen i Bergen-Belsen, om de vita bussarna och om vägen till paradiset i Sverige.""

Och ändå finns det människor som hävdar att detta ofattbart fruktansvärda aldrig ägt rum!!

Ofattbart nog är det som hände och det Hédi Fried m.fl. berättar om så aktuellt även idag.

Hur ska man då göra? Hédi Fried:

"– Låt inte chocken förlama! Även om det är mänskligt att göra det när man ställs inför ondskan. Vi måste hjälpa varandra komma ur chocken och agera. Hela samhället bör visa att man inte tål nazismen. Alla som har något att säga ska hålla ihop. På så sätt ser övriga befolkningen kraften när man kommer samman."

"– Man ska alltid vara observant på ”svansen”. Försök förhindra dem som ligger i farozonen från att ansluta sig genom att erbjuda en annan gemenskap. Om de är unga så kan det exempelvis vara att det finns en bra ungdomsgård där de är välkomna och där man arbetar förebyggande.

Om man då ska arbeta förebyggande, hur gör man det bäst?

– Information. Jag har inte kommit på något annat. Skolan är mycket viktig. Och de positiva sammanhangen kan balansera attraktionskraften hos nazisterna."

Hédi Fried har föreläst mycket i skolor och spridit kunskap om arbetet för demokrati och mot rasism.

En stor, stor eloge till Hédi Fried som håller ut, upplyser och orkar berätta för oss andra! 🌺🌺

citat från dt

Andra böcker som Hédi Fried skrivit:

Frågor jag fått om Förintelsen

Ett tredje liv: från jordbävning i själen till meningsfull tillvaro,

 Livet tillbaka

https://sv.wikipedia.org/wiki/H%C3%A9di_Fried


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Tarotstollan
2018-08-12 09:26
#1

Har länge tänkt att göra det, så tack för påminnelsen!👍

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

DesK
2018-08-12 09:39
#2

Hédi Fried är fantastisk, jag beundrar henne mycket och försöker läsa allt hon skriver. Toppen att du påminner om Frieds viktiga budskap och hur viktigt det är att läsa sådant.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Magi-cat
2018-08-12 09:39
#3

#1 Rekommenderas varmt! Ruskig läsning, men sann och nödvändig.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2018-08-12 09:49
#4

Att jag gjorde det här inlägget just idag kom sig av att jag läste en kommentar i "Kostdemokrati" på FB. Gruppen är väl till för att skriva om sådant som kan vara intressant inom alternativmedicin och hälsa. 
Jag har inte följt dem så noga, men noterat att de ibland sladdar rejält vad gäller sanningen.

Idag blev jag både bestört och rent chockerad när jag såg en länk till en riktigt äcklig källa, där man även kunde läsa att Förintelsen som sådan aldrig ägt rum! "Förintelsebluffen" lyder termen!

Det kan man ju tala om för Hédi Fried och andra som levde i helvetet på jorden men kom därifrån och överlevde…😕 Och kan berätta! Därför är det så viktigt att lyssna!!!


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2018-08-12 10:00
#5

#2 Missade ditt inlägg, DesK, vi skrev samtidigt. 🙂

Verkligen viktigt att hon läses!

Nästa jag ska läsa är "Frågor jag fått om förintelsen".


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Tarotstollan
2018-08-12 10:02
#6

Ja, det är alldeles för många som tror att det är påhittat och att det aldrig hänt. I så fall vart har dessa 8-10 miljoner människor tagit vägen?

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Annons:
Magi-cat
2018-08-12 10:05
#7

#6 Det finns ingen logik och inget hjärta hos de människor som kan hävda något sådant.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Denna kommentar har tagits bort.
[NeferNefer]
2018-09-09 10:14
#9

❤️

Magi-cat
2018-10-05 08:08
#10

"”Idag handlar det inte om att varna för ett höger- eller vänsterstyrt samhälle. Det handlar om faran för en demontering av demokratin.”"

(min markering i texten)

https://www.magasinetparagraf.se/nyheter/kronikor/53067-hur-liberala-goteborgs-posten-blev-sd-beroende/

Vad säger man? Allvarligt är för lamt, för tamt, när normaliseringen griper omkring sig och nu även fångat GP i sina klor.

Förintelseöverlevarna, som Hédi Fried och Emerich Roth, gör en enormt bra insats när de orkar säga ifrån.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[NeferNefer]
2018-10-05 08:30
#11

😢

DesK
2018-10-05 08:40
#12

Det finns inte några ord för hur allvarligt oroande detta är. Snart är dessutom alla förintelseöverlevare borta. Hédi Fried och Emerich Roth gör ett fantastiskt arbete.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Magi-cat
2019-12-05 09:00
#13

I dagarna träffade Moderaternas partiledare Ulf Kristersson partiledaren för SD Jimmie Åkesson. Båda var nöjda, kan man förstå.

Detta var ett löftesbrott från moderatledarens sida, vilket Hédi Fried uppmärksammar: (min markering i texten)

"Den 27 juni 2018 besökte Ulf Kristersson Hédi Frieds lägenhet i Stockholm, något som DN skildrade.

Hédi Fried, 95, kom till Sverige i juli 1945 efter att ha överlevt koncentrationslägret Auschwitz, där omkring en miljon judar dog under andra världskriget. Sedan dess har hon föreläst om sina upplevelser. 

Han bedyrade att han aldrig, aldrig kommer gå med på något samröre med SD. Han lät mycket övertygande. Vi skildes åt i god vänskap, sa hon till DN efter mötet med Kristersson."

"– Jag förstår inte hur han inte kan se bakom hörnet. Det var det som hände i Tyskland. I början trodde man att ”ja, det kanske är bra att byta nu” och ”han verkar ju hygglig”. Människor är så naiva, säger Hédi Fried till DN."

https://www.expressen.se/nyheter/hedi-frieds-besvikelse-pa-kristersson-sa-naiva-/

Ja, många är naiva. Men vi måste lyssna till Hédi Fried och de andra överlevarna!


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Magi-cat
2022-09-04 21:13
#14

🎈


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

NeferNefer
2022-09-06 14:37
#15

Livsviktig läsning, speciellt i dessa oroande tider 😥

May all beings be happy and free from suffering. ❤️Fred! 💖Solidaritet! 💝

Magi-cat
2022-09-09 18:27
#16

M köpte annons som fick det att framstå som om Kristersson inte brutit sitt löfte till Hédi Fried att aldrig samarbeta med SD.

"– Det är smaklöst att använda en förintelseöverlevare som ett slagträ i politiska debatten, säger Nina Tojzner, generalsekreterare för Judisk Ungdom."

https://www.etc.se/inrikes/m-koepte-annons-med-hedi-fried-judisk-ungdom-smakloest

Hur djupt kan de sjunka? Ljuga och komma undan med det?


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Via köpta annonser på Google har Moderaterna försökt få det att framstå som att partiledaren Ulf Kristersson inte brutit sitt löfte till 98-åriga förintelseöverlevaren Hédi Fried.
Upp till toppen
Annons: