Annons:
Etikettmusik
Läst 1164 ggr
Magi-cat
6/9/18, 5:43 PM

Festen på Gärdet

Såg just att ett vinylalbum från "Festen på Gärdet" 1970 såldes för en hyfsad slant.

Vad var då "Festen på Gärdet"?

Festen på Gärdet  kom till med inspiration från bl.a. den berömda Woodstock-festivalen och var en stor kulturpolitisk manifestation. Den har ansetts vara startpunkten för "proggen", den progressiva vänsterorienterade musikrörelsen. 

Givetvis var musikfesten gratis. Det var tanken, att det skulle vara för alla.

Arrangörerna sökte först tillstånd att anordna musikfesten på Skeppsholmen, men kommunen ville ha 50 000 kronor i deposition (en ansenlig massa pengar på den tiden, pengar man naturligtvis inte hade) varför man beslöt att anordna festivalen utan tillstånd på Gärdet.

Spelade gjorde band som Gunder HäggTräd, Gräs och StenarSolen skinerGudibrallanLove Explosion och Arbete & Fritid.

Den andra Gärdes-festen gick av stapeln i augusti 1970. Då anslöt även band som  TuridFläsket brinnerSamla Mammas MannaSödra Bergens Balalaikor, och NJA-gruppen.

1971 gav skivbolaget Silence ut en samlingsplatta med material från Gärdes-festen.

källa:

https://sv.wikipedia.org/wiki/Festen_p%C3%A5_G%C3%A4rdet


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Magi-cat
6/11/18, 4:48 PM
#1

Turid

"Swedish Female Acid Folk in the vein of Linda Perhacs yet distinctively original. Rare song from Festen på Gärdet Stockholm 1970. (Song from 2 Lp Festen på Gärdet 1970 Silence)"


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
3/13/20, 9:27 PM
#2

Såg ni programmet på SvT om skivbolaget Silence? Väldigt intressant!


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Upp till toppen
Annons: