Annons:
Etiketterpolitiksamhällsfrågor
Läst 1811 ggr
Magi-cat
2018-04-13 07:59

Knytblusuppror för Danius!

""I morgon blir det knytblus" – så skriver socialminister Annika Strandhäll (S) och massvis med andra kvinnor på sociala medier. Skälet är att de vill stödja Sara Danius." källa

Vi är många som på avstånd följt den senaste tidens turbulens kring Svenska Akademien och sett prov på det mesta utom just snille och smak…

Det senaste draget i hela detta osunda spel i den otidsenliga klubben är att Sara Danius har tvingats bort. 

Jag känner att jag personligen vet alltför lite i just den frågan. Men bl.a. Horace Engdahls' uttalande om henne, ett uttalande fullt av okunnighet, förakt, härskarteknik och så låg nivå att snille och smak ter sig som en endast hägrande motpol, gör att jag t.v. sällar mig Sara Danius-supporten.
Hon har visat stark integritet under tiden, och inte förfallit till låga påhopp.

Dock äger jag ingen knytblus, men det kanske går bra med en sjal? 🙂

(Vem hade någonsin kunnat förutspå att knytblus - av allt - skulle bli ett protestplagg? Pas moi. Men så blir det ibland i uppochnervända världen. Lika bra att vänja sig vid det oväntade.)

.

Reaktionerna är många, de flesta till stöd för Sara Danius, som trots allt försökte städa upp inom akademien.

"”Den starka kvinna som försökt städa upp i Svenska Akademien tvingas bort. Jag är faktiskt helt mållös. Fullständigt ovärdig hantering. Men Danius går med högt huvud”, skrev Annie Lööf på Twitter i går kväll."

"– Han har väl ungefär lika mycket ryggrad som ett vanligt ostron så det blir säkert alldeles utmärkt, säger Leif GW Persson om tillfälliga efterträdaren Anders Olsson."

"Programledaren Mark Levengood skriver på Twitter att det är en ”stor sorg” att Sara Danius avgår.

DN-kolumnisten Hanne Kjöller är förbluffad över faktumet att Sara Danius får lämna.

”Hur är i hela världen landar man i slutsatsen att det är HON av alla som ska lämna? Men inte någon av de arroganta sunkgubbskvarlevorna fr 1700-talet?”" källa Aftonbladet

Nej, "arroganta /…/kvarlevor" och "kulturprofiler" (är det inte dags att sluta kalla honom det och tala om vad det handlar om, inte något med "kultur"?) synes oantastliga, medan den som försöker rädda vad som räddas kan, får gå.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Magi-cat
2018-04-13 08:10
#1

Katarina Wennstam, läst på FB;

"Alla de som säger sig vara bekymrade över hur ”bilden av Sverige” påverkas av Svenska Akademiens kris kan nu försöka förklara följande för omvärlden: 

En man som utnämnt sig själv till ”nittonde ledamoten” misstänks för upprepade sexuella trakasserier och övergrepp, vittnesmålen är många, oberoende och fruktansvärda. 

Tre män i Akademien som varit ständiga sekreterare de senaste decennierna har i olika utsträckning gjorts uppmärksamma på detta, men underlåtit att agera. 

Ytterligare män i Akademien har förordat Medaljer och livslön till man nummer ett. 

Och när så en kvinna, som varken misstänks för jäv, läckor eller att skydda brottslingar, försöker bringa reda i denna veritabla sörja, så är hon den som får gå. Tätt följd av ytterligare en kvinna, som vissa verkar tycka har ansvar för var hennes makes händer, tunga och kön har befunnit sig. 

Alltmedan de män som viftar bort vittnesmål om övergrepp som ”ointressanta”, som hyllar en gärningsman som en ”gentleman”, som avslöjar sitt kvinnoförakt i debattartiklar, blir kvar.

Nej. Det går inte att förstå eller förklara. 

Kvar finns en Akademi i spillror, och det finns som svensk inte längre något att vara stolt över när det gäller denna institution."


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2018-04-13 08:17
#2

Malena Ernman på FB:

"Sara Danius, den första kvinnan som valts till ständig sekreterare, lämnar Akademien. Så resultatet av sexuella övergrepp och en tystnadskultur som skapats av män blir att två kvinnor får avgå. 

Här någonstans borde det gå en gräns. Det här är trots allt 2018 och patriarkatets dagar går mot sitt oundvikliga slut. Jag tror inte den här historien är över. Sara Danius kommer tillbaka!!"


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[NeferNefer]
2018-04-13 11:28
#3

Länge leve Sara Danius, och bort med de sunkiga snuskgubbarna.

Om Horace Engdahls megasunkiga och löjeväckande uttalanden:

https://www.etc.se/ledare/tyrannosaurus-testamente

Texten avslutas så vackert efter alla groteskerier som Horace har rapat upp:

"Så sjung du din sång, Horace.

Snart kommer ingen längre att lyssna. Ur askan reser sig något nytt som du inte alls förstår, som du aldrig kommer kunna navigera."

[NeferNefer]
2018-04-13 12:12
#4

Jag tänkte också på kaffeflickorna och kungens återkommande bristande respekt för flickor och kvinnor när jag läste att han skulle lägga sig i det hela … 😕

https://www.expressen.se/kultur/ida-olmedal/nu-ska-kaffeflickskungen-radda-gubbklubben/

Magi-cat
2018-04-13 13:16
#5

#3, #4 Kanske ändå att det finns hopp…

Men helst inte att kungen lägger sig i. Om han inte beslutar (tack vare kloka rådgivare) att upplösa och ombilda akademien.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[NeferNefer]
2018-04-13 13:45
#6

Ja, vi får hoppas på kloka rådgivare med gott omdöme och sinne för kvinnors rättigheter.

Annons:
Magi-cat
2018-04-13 15:05
#7

Den finlandssvenska författaren Kjell Westö om händelserna kring Svenska Akademien:

"Skandalen kring Akademien är som ett dåligt TV-manus".

"– Man får ju en vag känsla av att det handlar om någon slags ”om du går så går jag” eller ”om du går så går hon”-lösning. Det är mycket konstigt när det trots allt handlar om den kanske viktigaste institutionen för det svenska språket och den svenska kulturen. Och då tänker jag inte på Nobelpriset utan allt det andra jobb som Svenska Akademien gör, säger han." (källa: svenska.yle.fi)

Lustigt också att Akademien inte behagar ta in finlandssvenska författare! 😮

Det finns gott om svenskspråkiga litteraturvetare och författare som skulle platsa i Akademien, bara det att de är födda på andra sidan Östersjön.

Men, tillägger Westö, frågan är om de alls vill sitta i Svenska Akademien längre…

Så har denna fråga så totalt avlägsnat den stolta akademien från en institution som med snille och smak värnar om språket och viktiga värden, att man undrar om någon lämpad person alls vill sitta med vid bordet längre…😕

===


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2018-04-13 15:09
#8

Minsann, "#knytblus trendar på Twitter"! 😃

"Den svenska offentligheten är enig i sin rasande besvikelse över att Sara Danius lämnar posten som ständig sekreterare.

Många ledande politiker klär sig i knytblus till stöd för Sara Danius – och kulturministern går till hård attack mot Svenska Akademien.

– Nu är det nog, vi vägrar att backa tillbaka, säger Alice Bah Kuhnke till TT."

"Alice Bah Kuhnke har på morgonen lagt upp en bild på Instagram där hon rättar till knytblusen. Kulturministern säger till TT att det är med stor sorg hon följt rapporteringen om konflikterna inom Akademien."

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/1kddpQ/politikerna-knyter-en-blus-for-sara-danius

Heja Alice, också! 

Tänk att knytblusen blivit radikal!


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2018-04-13 15:21
#9

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2018-04-13 15:27
#10

Nu händer det grejer hela tiden!

Knytblusmanifestation 19 april!

APR19

Knytblusmanifestation - avgå, hela akademien!

tor 17:00 · Stortorget, Stockholm · Stockholm


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[NeferNefer]
2018-04-13 15:28
#11

Måste nog köpa en knytblus …

Magi-cat
2018-04-13 15:31
#12

Det bär mig emot. men…För den goda sakens skull och för dess numera progressiva roll! 👍


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[NeferNefer]
2018-04-13 15:39
#13

Ja, eller hur? 👍

Annons:
Magi-cat
2018-04-13 20:18
#14

Och så finns det ju då en motpol av surpuppe -artiklar. 😂 Där skribenten (Expressens ledare t.o.m.) verkar ha fattat noll. 🤓

"

Knytblus-ministrarna är inte riktigt kloka

"

https://www.expressen.se/ledare/knytblus-ministrarnaar-inte-riktigt-kloka/


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[NeferNefer]
2018-04-13 20:34
#15

😂

Magi-cat
2018-04-14 17:14
#16

😂 Självaste Mumin sällar sig till knytblus-maffian! Från Läslusen:

Nu när knytblusar & damscarves fått en oväntad revansch kan vi inte låta bli att tipsa om en riktig elegant sidenscarf med litterärt motiv som finns hos oss! #mumin

[

Läslusens foto.

](https://www.facebook.com/LaslusenBarnbokhandel/photos/a.682697975110469.1073741830.234658853247719/1807948305918758/?type=3)


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[NeferNefer]
2018-04-14 17:23
#17

Mumin, alltid på rätt sida 👍

Magi-cat
2018-04-14 17:25
#18

Som det ska vara! 👍


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2018-04-15 10:46
#19

Sara Danius:

""Att vårda ett arv får inte bli en arrogans och distans till samhället i stort. Tendenser till vänskapskotterier hör inte hemma i vår tid"."

Så sant.

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=6930537


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Sindri
2018-04-18 01:10
#20

Nu går jag säkert för långt i mina associationer, men tanken bara svirrar iväg till tider och kulturer där kvinnan utsätts för övergrepp och alltid är den som står för skammen; sätts i stupstock, stenas, bespottas, bränns, fryses ut…….

Den kollektiva manligheten står på något sätt över alla följder.

Annons:
[NeferNefer]
2018-04-18 06:41
#21

Sindri: ja, men så är det ju. Det är män som har förgripit sig på unga kvinnor, och vilka har fått gå från Akademin? Kvinnor. Och vilka gör sig "folk" löjliga över? Kvinnor som klär sig i knytblus för att visa sitt missnöje med behandlingen av Danius.

Magi-cat
2018-04-18 07:42
#22

Precis! Och även kvinnor jamsar med  i att ge det där löjets skimmer. Antingen har de inte fattat poängen eller så tror de kanske att de klarar sig undan då…


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[NeferNefer]
2018-04-18 07:50
#23

Så sorgligt 😕

Magi-cat
2018-04-19 09:56
#24

Ulf Ivar Nilsson på FM:

Ulf Ivar Nilssons foto.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[NeferNefer]
2018-04-19 10:54
#25

😂

Sindri
2018-04-19 11:13
#26

😂

Magi-cat
2018-04-20 15:53
#27

Jag orkar inte ens höra det här inslaget till slut…(Tappade hakan också.)

Hur kan en del bli så superupprörda för en KNYTBLUS??? Ett vanligt kvinnligt klädesplagg (av den mest prudentliga sorten) blir så revolutionärt och upprör så till den grad att det blir olämpligt och snudd på tjänstefel om det bärs av en minister??!! 😮

Heja Alice!

Plötsligt blir jag nästan förtjust i knytblusar. (Eller scarves.)

https://www.aftonbladet.se/tv/a/250496


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
[NeferNefer]
2018-04-20 16:59
#28

Rosetter är alltid fint 😍

Magi-cat
2018-04-25 07:55
#29

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2018-05-04 22:05
#30

Äntligen! Det enda rätta beslutet att fatta: Inget Nobelpris i litteratur delas ut i år! 

"Den 19 april skrev den engelska litteraturkritikern James Wood en kommentar i Dagens Nyheter där han konstaterade att Akademiens oförmåga att på ett korrekt och taktfullt sätt hantera Kulturprofilen och dennes påstådda brott kommit att solka ner Nobelpriset. ”Vem skulle vilja ta emot årets Nobelpris i litteratur från en reducerad, sargad och djupt vanryktad grupp?” undrade han."

https://svenska.yle.fi/artikel/2018/05/04/marit-lindqvist-antligen-gjorde-svenska-akademien-det-enda-ratta


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[NeferNefer]
2018-05-05 07:22
#31

Det är faktiskt det enda rätta. 🤓👍

Magi-cat
2018-05-05 07:38
#32

Absolut!

Men så bedrövligt att de lyckats svärta ned allt på det här viset!😡

"Nobelpriset i litteratur bör handla om glädje, förväntan och nyfikenhet – inte om korruption, sexuellt ofredande eller jäv. Ifall dessa element inte ingår i en roman skriven med snille och smak."


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2018-05-08 20:19
#33

http://nattidningenfyren.se/sara-danius-en-stark-kvinnlig-forebild/

"Jag äger ingen knytblus, men jag har på mig det närmaste min garderob kunde uppbringa. Jag hoppas att världen reagerar, att människor skriver och skriker: Så här får det inte gå till! För uppenbarligen räcker inte ens en global människorättsrörelse som #metoo till för att övertyga män som Horace Engdahl om att någonting är ruttet med den så kallade jämställdheten."


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[NeferNefer]
2018-05-08 20:28
#34

👍

Annons:
Carmarino
2019-10-12 13:50
#35

Sara Danius har avlidit efter lång tids sjukdom.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Magi-cat
2019-10-12 15:08
#36

😢 Väldigt tråkig nyhet!

 🌺


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2019-10-12 15:35
#37

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

MonicaLagerquist
2019-10-12 16:47
#38

💔

Stolt ägare till fem La permer

Upp till toppen
Annons: